Browsing by Author "Say, Bilge"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item AN EVALUATION OF THE USE OF SOFTWARE ENGINEERING PRACTICES BY COGNITIVE MODELLING RESEARCHERS(2022-02-17) Kurtaran, Furkan; Say, BilgeAs an instance of scientific software, cognitive modelling is used to reveal how brains work in different levels of abstraction. Although there have been studies of software engineering practices in other domains of scientific modelling, cognitive modelling has not been inspected from a software engineering point of view. An international online survey with cognitive modelling researchers has been carried to pinpoint relevant points as well as to see whether there were any self-stated differences between developers and modellers; or between high level cognitive modellers and computational neuroscientists in their software engineering practices. It has been found out that researchers in cognitive modelling, as in other scientific software domains, find frequent changes in teams to be problematic, specifying requirements to be hard, acknowledge the need for documentation and want to improve their software engineering practices. Participants find software engineering practices relevant, but their familiarity and level of use is lower, with the exception of version control and change management deemed both relevant and practiced. There are no significant differences between developers and modellers except for the observation that modellers stating themselves as more appreciative of validation. Similarly, no significant differences have been found between high level cognitive modelling researchers and computational neuroscience researchers on their stated level of use of software engineering practices. However, researchers with larger team sizes use validation and verification more than those in smaller teams or working alone and larger user bases enhance the researchers’ use of issue and bug tracking.Item Zihnin Derinliklerinden Oyunlara(2022-02-09) Say, BilgeEvvel zaman içinde, kalbur saman içinde… Göçmenliğin zor zanaat, içimizdeki üretme ve yaratma gücünün en güzele ve en iyiye varmasının da yine de mümkün olduğu bir vakitte, iki göçmen ailenin oğulları varmış; arkadaşmışlar; zekiymişler ve çalışkanmışlar. Aileleri tahminen daha iyi imkanlar için İngiltere’ye göçmüş. Biri uluslararası düzeyde satranç şampiyonu olmuş; sonra satrancı bırakmış; başarılı bilgisayar oyunları yazmış; üniversitede bilgisayar bilimleri okumuş. Diğeri, Mustafa Süleyman, üniversiteyi de bırakmış; dini temel alan ayrımcılığa karşı aktivist olarak kendini geliştirmiş [1,2]. Satranç şampiyonu olan, Demis Hassabis, oyun şirketleri kurarak geliştirdiği başarılı iş yaşamını bir noktada bırakmış, zihnin işleyişini anlamak için bilişsel sinirbilim doktorası yapmış. Demans hastalarının yeni anılar biriktirememe sorununun, aslında hayali deneyimleri de imgeleyememelerini içerdiğini bulmuş takım arkadaşlarıyla. Belleğin anıları biriktirme gücüyle imgeleme gücünün beyinde ortak sinirsel ağları kullandıklarını göstermişler [3,4]. İnsan zihnini yok saymadan yapay zekaya dönmüş Demis Hassabis. Mustafa Süleyman’la beraber yapay zeka tekniklerini ve bilgisayarların beyin gibi bilgiyi depolayabilme ve kullanabilme gücünü, insanlık ve bilim için önemli problemleri çözmek için kullanabilir miyiz sorusuyla başlamışlar. 2010 yılında DeepMind (Tr. Derin Zihin) adını verdikleri bir şirket kurmuşlar. Yapay zekanın başarısı açısından satrancın gerisinden gelen Çin kökenli Go oyununa konsantre olmuşlar. Hassabis ve Süleyman, DeepMind’ı Google’a 2014 yılında 400 milyon dolara satmışlar; ancak DeepMind için çalışmaya devam etmişler; küçük takımları 700 kişilik bir ekibe dönüşmüş [2].