ELBİR, Nüket BelginKARADAYI, Özlem Merve2022-11-032022-11-032021-11-03http://hdl.handle.net/20.500.11905/1661ÖZ: Roman türü 18. Yüzyıldaki yükselişinin ardından, 19. Yüzyılda birçok alt türe ayrılmıştır. Bu türlerden biri de gelişim romanlarıdır. Bu romanlar genellikle Victoria Dönemi’nde erkek bir kahramanı merkeze alarak, onun çocukluktan yetişkinliğe kadarki gelişimini, çevresiyle ilişkisini, çatışmalarını ve olgunlaşma sürecini anlatır. Kadın yazarların da edebiyat dünyasında etkin olmasıyla birlikte, kadın gelişim romanları da popüler olmaya başlamıştır. Yalnızca erkek değil kadın kahramanların da hikayeleri ilgi çekmeye başlamıştır. Kahraman, konu ve olay örgüsü seçimleri bu türü sıra dışı kılmıştır. Kadın yazarlar, 19. yüzyılda kendi edebiyat geleneklerini oluşturmuş ve geliştirmişlerdir. Gelişim romanları da bu geleneğin iyi bir örneğidir. Bu gelenek, 20. Yüzyıldaki kadın yazarlara ilham olmuştur. Dönemin getirdiği birçok sosyal ve ekonomik değişiklik ile birlikte farklı türde romanlar ortaya çıkmıştır. Özellikle 1960lı yıllara gelindiğinde, kadın gelişim romanı bir alt tür olarak tanınmıştır. Kadınların kendi deneyimlerini anlattıkları bu romanlar 19. yüzyıl kadın yazınının devamı ve aynı zamanda güncellenmiş halleridir. Bu tez kadın gelişim romanlarının 100 yıl içerisinde geçirdiği dönüşümü ayrı yüzyıllardan büyük iki önemli kadın yazar George Eliot ve Margaret Drabble’ın The Mill on the Floss ve The Waterfall romanlarının kıyaslanması ile incelemektedir. İki kadın kahraman Maggie Tulliver ve Jane Gray arasındaki paralellikler ve farklılıklar kadın yazınının değişimini de göstermektedir. Drabble’ın Eliot’a olan hayranlığı ve ondan aldığı ilham romanları üzerinde etkili olmuştur. İki kadın kahraman arasındaki benzerlik kadınların, bir insan olarak karşılaşabilecekleri psikolojik ve sosyal çatışmaların da yıllar içinde aynı kalabileceğini göstermektedir. İki kadın kahraman açısından mühim olan ise hikayelerinin sonlarından ziyade verdikleri mücadele ve deneyimleridir. Tüm bu deneyimler ve çatışmalar Eliot ve Drabble’ı zaman ve mekanın ötesinde birbirlerine bağlar.The novel genre was divided into subgenres in the 19th century after its rising in the 18th century. One of these subgenres is novel of development. These novels usually centers a male protagonist in the Victorian period and tell his development from childhood to adulthood, conflicts and maturity process. As the female writers became influential in the literary world of the period, the female novel of development began to be popular. Not only male but also female protagonists’ stories started to take attention. Its choice of heroine, theme and plot made this genre unusual. Women writers shaped and developed their literary tradition and their female Bildungsroman were the examples of this tradition which became an inspiration for the 20th-century women writers. With social and economic changes of the period, new subgenres appeared in the 20th century. Particularly in the 1960s, female Bildungsroman began to be regarded as a subgenre. These novels in which women writers tell their experiences have continued the tradition of 19th-century women’s writing and updated versions. This thesis will explore the change of female Bildungsroman in a hundred years by comparing George Eliot’s The Mill on the Floss and Margaret Drabble’s The Waterfall. The parallels and differences between the two heroines, Maggie Tulliver and Jane Gray, show the transformation of the women’s writing. Drabble’s admiration for Eliot and the inspiration she derived from her have been effective in Drabble’s fiction. The similarity between the two heroines has shown that psychological and social conflicts that women have as human beings may remain the same through the years. An important point in terms of the two heroines is their struggle and experince rather than the ending. All these experience and struggles bind Eliot and Drabble beyond space and time.enenglish language and literatureTHE CHANGING NATURE OF FEMALE BILDUNGSROMAN: GEORGE ELIOT’S THE MILL ON THE FLOSS AND MARGARET DRABBLE’S THE WATERFALLThesis