ERYILMAZ, MeltemAl-JAF, Ahmed2022-01-252022-01-252022-01-25http://hdl.handle.net/20.500.11905/3123D GÖRSELLEŞTİRME MODELİ TABANLI ÇEVİRİMİÇİ HAVACILIK DERSİ GELİŞTİRİLMESİÖZ: Web tabanlı etkileşimli 3 boyutlu görsel ortam olarak bilinen akıllı özel ders ve eğitimlerin geliştirilmesi, öğrencilerin yeterliliklerini ve soyut problem çözebilme kapasitelerini arttırırken bellek yüklerini azaltmalarını sağlamaktadır. Aynı zamanda ortamların anında geri bildirim sağlaması, deneyim gerektiren ardıl yaklaşma işlemini kolaylaştırması, eğitim sürecini hızlandırması ve konunun en iyi şekilde anlaşılmasını sağlaması, bu ortamların tercih edilmesine sebep olmaktadır. Bu çalışmada Irak havayollarında kargo kabin görevlisi olacak çalışanlara yönelik akıllı eğitim araçları, simulasyonlar ve temel teknoloji olarak kabul edilen teknolojiler kullanılarak, hava taşıtının ağırlığı ve dengesi hakkında bilgi veren bir eğitim ortamı tasarlanmıştır. Geliştirilen eğitim ortamında 3D görselleştirme ve e-Öğrenme teknolojileri kullanılmıştır. Görsel uygulamanın etkinliğini değerlendirmek için t-testleri kullanılarak 3D görselleştirme kullanılan eğitim grubu ile geleneksel eğitim grubunun sınav sonuçlarının ortalamaları karşılaştırılmıştır. 3D grubunun görsel eğitim yöntemiyle ilgili memnuniyetlerini ölçmek için üç yöntem kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, tasarlanan görsel öğrenme ortamı geleneksel eğitim ortamından çok daha etkin ve başarılıdır. Sonucun istatistiksel olarak anlamlı olduğunu gösteren t-testine göre etki büyüklüğü %8,67 dir. Bu çalışma ile Irak havayolları şirketinin gelecek planları içinde eğitimde görselleştirme uygulamasını benimsemesi ve desteklenmesi için teşvik edilmesi tavsiye edilmektedir. Çalışma eğitime ve eğitimciye kolaylık sağlaması, teorik bilgilerin pekiştirilmesi, görseller ile gerçeğe yakın bir ortamda eğitim yapılmasını sağlaması açısından faydalı olmuştur. Aynı zamanda operasyon hatası olasılığını düşürdüğü için de önemlidir.The development of smart courses and training known as web-based interactive 3D visual educational environments enable students to increase their competencies and abstract problem-solving capacities and to decrease the memory loads. At the same time, the fact that the environments provide instant feedback, facilitate the successive approach that requires experience, accelerates the training process and provides the best understanding of the subject has led to the preference of them. In this study, a training environment that provides information about the weight and balance of the aircraft was designed by using smart training tools, simulations and technologies accepted as a basic technology for employees who will be aircraft load-master in Iraqi Airways. 3D visualization and E-Learning technologies have been used in the developed educational environment. The averages of the exam results of the training group using 3D visualization and the traditional training group were compared using a t-test to evaluate the effectiveness of the visual application. Three methods were used to measure the satisfaction of the 3D group regarding the visual education method. According to the findings, the visual learning environment designed is much more effective and successful than the traditional education environment. According to the t-test, which shows that the result is statistically significant, the effect size is 8.67%. It is recommended that the Iraqi Airways company be encouraged to adopt and support the visualization of education within their future plans. The study has been beneficial in terms of facilitating education and educator, reinforcing theoretical knowledge, and providing education in a realistic environment with visuals. It is also important because it reduces the possibility of an operational error.encomputer engineeringDEVELOPMENT OF ONLINE AVIATION COURSE BASED ON 3D VISUALIZATION MODEL3D GÖRSELLEŞTİRME MODELİ TABANLI ÇEVİRİMİÇİ HAVACILIK DERSİ GELİŞTİRİLMESİThesis