Batum Menteşe, OyaTURGUT, Zeynep Rana2022-01-252022-01-252022-01-25http://hdl.handle.net/20.500.11905/318Dedektif Romanın Postmodern Yeniden Yazılımı: Geleneksel Dedektif Romanı Yapısının John Fowles’ın Koleksiyoncu, Peter Ackroyd’un Chatterton ve Kazuo Ishiguro’nun Çocukluğumu Ararken Romanlarında Yeniden YapılandırılmasıÖZ: Dedektif Romanı, savaş, gerilim ve sosyo-ekonomik değişimler nedeniyle toplumda bozulan harmoninin bir şekilde yeniden oluşturabileceğinin habercisi olduğundan Viktorya Döneminden günümüze hala popülerliğini koruyan bir yazın türüdür. Bu tür, değişik yazar ve eleştirmenler tarafından farklı tanımlanmasına rağmen "bulmaca", "gerilim" ve "gizem" gibi anahtar kelimeler tüm tanımların içinde yeralır. Klasik dedektif romanı bir suç ya da gizemle başlar, soruşturma ve araştırma kısmıyla devam eder ve gerçeğin günyüzüne çıkarılıp gizemin çözülmesiyle ve bir suçlu varsa cezalandırılmasıyla sonlandırılır. Ancak 1950 ve 1960'larda başlayan ve hala devam eden bilimsel, teknolojik, kültürel ve sosyo-ekonomik gelişmeler her alanda olduğu gibi edebiyatta da etkilerini gösterdi. Özellikle yirminci yüzyılın ikinci yarısı ile edebiyata hakim olan postmodern akımın etkileri her edebitürde olduğu gibi dedektif romanında da görüldü. Ortada incelenecek bir suç olmadan insanların bir takım olayların etrafında dönmesi ya da çözüme ulaşmak yerine olayların sonuçsuz kalması ve tabii dedektif rolünün okuyucuya geçmesi bu tür de görülen en belirgin değişimler oldu. Bu tezin amacı aslında dedektif roman türü içerisinde yer almayan üçromanın, dedektif roman türünün değişen özelliklerini ele alarak incelemektir. John Fowles'ın Koleksiyoncu, Peter Ackroyd'un Chatterton ve Kazuo Ishiguro'nun Çocukluğumu Ararken romanlarında gelenekselden günümüze dedektif romanına özgü hangi öğelerin eserlerde örneklendirip hangi öğelerin farklılık gösterdiğine değinilirken postmodernismle anılan metinlerarasıcılık, parodi, parçalanmış zaman ve mekan gibi kavramlar gerçek ve gerçek olmayan arasındaki fikir ayrılığına da bakılacaktır. Tez, amacın belirtildiği kısa bir giriş; hem dedektif romanın tarihsel gelişimini günümüze kadar inceleyen hem de postmodernism ve yapılsalcılık sonrasının anlatıldığı bir teori bölümü, üç romanın incelendiği analiz bölümleri ve sonuç bölümünden oluşur.Dedective Fiction, which gained its popularity in the Victorian Era, as it has the ability to reestablish the distorted harmony in society due to wars, dissensions and socio-economic, cultural, technological changes in the twentieth century, is still regarded as a popular genre. Although this genre is defined differently by many authors and critics, keywords such as "puzzle", "suspense" and "mystery" are included in all definitions. The traditional detective novel begins with a crime or mystery, which leads to an investigation generally conducted by a detective and ends with a resolution where the mystery is solved and the culprit punished, if there is one. Nevertheless, changes that have taken place in science, technology, culture and socio-economic structures since the 1950s and 1960s, have significant effects in every field, including literature. Especially beginning with the second half of the twentieth century, the changes brought about by postmodernism in the detective fiction genre have become apparent. The most recognisable changes are inconclusive endings with no resolution; eager characters and vain engagement in certain incidents though there is no crime to be investigated, and the reader's newly assigned role i.e. that of the detective. The aim of this dissertation is to explore John Fowles' The Collector, Peter Ackroyd's Chatterton and Kazuo Ishiguro's When We Were Orphans with regard to the changing features of the detective genre. The historical development of the genre will be traced by comparing the structural and thematic affinities and differences in conventional and contemporary detective novels. The analyses of the selected novels will not only dwell on the conventional and postmodern techniques employed in the works but also explore such concepts as parody, fragmentation in time and space, intertextuality and the difference between perception of the real and the unreal. The dissertation consists of an introduction where the aim of the dissertation is set out; a theory chapter which includes of the history of the detective fiction and the literary theories postmodernism and poststructuralism, an analytical part that examines three novels and a conclusion section.enenglish language and literaturePOSTMODERN REWRITING OF DETECTIVE FICTION: REFORMULATING THE CONVENTION OF TRADITIONAL DETECTIVE FICTION IN THE COLLECTOR, CHATTERTON AND WHEN WE WERE ORPHANSDedektif Romanın Postmodern Yeniden Yazılımı: Geleneksel Dedektif Romanı Yapısının John Fowles’ın Koleksiyoncu, Peter Ackroyd’un Chatterton ve Kazuo Ishiguro’nun Çocukluğumu Ararken Romanlarında Yeniden YapılandırılmasıThesis