Department of Public Relations and Advertising
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Department of Public Relations and Advertising by Author "Eşiyok, Elif"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item AKTİVİST MARKA REKLAMLARININ TÜKETİCİLERİN MARKA TUTUMLARINA İLİŞKİN ÖNEMİ(2022-01-19) Dağdelen, Mazlum Kemal; Eşiyok, ElifBu araştırmanın amacı aktivist marka reklamlarının tüketicilerin marka tutumlarına ilişkin önemini değerlendirmektir. Araştırma kapsamında Ankara ilinde yaşayan farklı demografik özelliklere sahip 12 katılımcı ile derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Katılımcılara kartopu yöntemi ile ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu ve demografik bilgi formu kullanılmıştır. Katılımcılar ile yapılan görüşmeler ses kayıt cihazıyla kayıt altına alınmış ve daha sonra bu ses kayıtları deşifre edilmiştir. Verilerin analizi için nitel veri analizi yöntemlerinden fenomenolojik analiz yöntemi kullanılmıştır. Fenomenolojik analiz sonucunda aktivist marka reklamlarının tüketici görüşleri üzerine etkileri 3 ana tema ve 7 alt tema altında toplanmıştır. Aktivist Markaları Destekleme ana temasına dair alt temalar şu şekildedir: (1) Markayı satın almak, (2) Markayı kullanmaya devam etmek, (3) Tavsiye etmek. Toplumsal fayda ana temasına dair alt temalar şu şekildedir: (1) Farkındalık yaratmak ve toplumsal bilinci geliştirmek, (2) Sorunların çözümüne katkı sunmak. Güvenilirlik ana temasına dair alt temalar şu şekildedir: (1) Marka tutarlılığı, (2) Markaya ilişkin kişisel deneyim. Araştırma sonuçları aktivist marka reklamlarının tüketicilerin markalara ilişkin tutumlarını olumlu yönde etkilediğini göstermiştir. Katılımcıların çoğu aktivist marka reklamlarının kendilerinde o markayı satın alma motivasyonlarını yükselttiğini ifade etmişlerdir; ayrıca katılımcıların tamamı aktivist markaları çevrelerindeki diğer insanlara tavsiye edebileceklerini dile getirmişlerdir. Aktivist marka reklamlarının tüketicileri satın alarak, kullanmaya devam ederek veya tavsiye ederek markayı desteklemeye yönlendirdiği görülmektedir. Katılımcılar aktivist markaların ve bu markaların reklamlarının topluma fayda sağlayabileceğini düşündüklerini ifade etmişlerdir. Öte yandan, aktivist markaların tüketicilerin güvenini kazanabilmek için aktivist amaçlarıyla uyumlu şekilde hareket ederek tutarlı davranmaları gerektiği ve tüketicilere kaliteli ürünler sunmaları gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.Item İNTERNETTE AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMA BAĞLAMINDA INFLUENCERLARIN SATIN ALMA KARAR SÜRECİNDE ROLÜ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA: INSTAGRAM ÖRNEĞİ(2022-01-19) ŞAHİN, Ceren; Eşiyok, ElifGünümüzde sık kullanılan iletişim araçlarından biri olan sosyal medya, sosyal bilimler alanında son zamanlarda araştırılan konuların başında gelmektedir. Teknolojinin gelişmesine paralel olarak yaygınlaşan bilgisayar, tablet ve akıllı telefon kullanımı ile beraber iletişim şekillerinin yanı sıra satın alma davranışı da değişiklik göstermiştir. Bu çalışmada influencerların satın alma karar sürecindeki rolü internette ağızdan ağıza pazarlama bağlamında Instagram örnekleminde tartışılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden derinlemesine mülakat tekniğinin kullanıldığı çalışmada, Instagram kullanan ve influencer takip eden 20 katılımcı ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Influencer pazarlaması ve güven, satın alma karar sürecinde influencerların rolüne ilişkin bulgularından hareketle temalar oluşturulmuştur. influencerların tanıttığı ürün/hizmetin tüketicilerin ilgisini çektiği ve satın alma isteği oluşturduğu saptanmıştır. Yapılan görüşmelerde, tüketicilerin influencerlara güven duymamasına karşın, paylaşımlarını incelediği saptanarak, güven duyulmamasına rağmen influencerların satın alma karar sürecinde rol oynadığı tespit edilmişti