Department of International Relations
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Department of International Relations by Author "AKTAŞ, Serkan"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item DOĞU AKDENİZ’DE GKRY-İSRAİL YAKINLAŞMASININ TÜRKİYE AÇISINDAN İNCELENMESİ(2013-06-15) AKTAŞ, Serkan; GÜRSON, PoyrazUzun yıllar boyunca dengeli ilerleyen Türkiye-İsrail ilişkileri, 31 Mayıs 2010 tarihinde Gazze’ye insani yardım malzemesi taşıyan filoda yer alan Mavi Marmara feribotuna, Akdeniz’in uluslararası sularında, İsrail’in yaptığı müdahale ile gerilmiş ve takip eden dönemde de giderek bozulmuştur. Güney Kıbrıs Rum Yönetimi (GKRY)’nin Türk kesiminin görüşünü almaksızın Kıbrıs Cumhuriyeti adına İsrail ile Münhasır Ekonomik Bölge’nin Belirlenmesi Anlaşması imzalaması ve Doğu Akdeniz’de tespit edildiği iddia edilen zengin hidrokarbon kaynakları nedeniyle Kıbrıs Sorunu yeni bir boyut kazanmıştır. Türkiye’nin İsrail ile sarsılan ilişkileri GKRY’ye, Doğu Akdeniz’de kendisine avantajlı bir konum sağlamış ve bölgede varlığı tespit edilen hidrokarbon kaynakları üzerinde, Türkiye ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC)’ne rağmen, mutlak hâkimiyet elde edebilmesi açısından yeni bir fırsat doğurmuştur. Bu kapsamda İsrail’le ilişkilerini yeniden normal bir seyre kavuşturması, Türkiye’nin bölgedeki çıkarları açısından önemlidir. Türkiye, Doğu Akdeniz’deki güç mücadelesinin bir aktörü olmakta geç kalmıştır. Türkiye her ne kadar 1982 Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi’ne taraf değilse de, Karadeniz’de kıyıdaş devletlerin tümü ile deniz sınırları, kıta sahanlığı ve münhasır ekonomik bölge belirlenmesi konusunda anlaşmalar imzalamıştır. Benzer şekilde Türkiye ve KKTC’nin, Doğu Akdeniz’de de deniz yetki alanlarını belirlemesi ve tüm kıyıdaş devletlerle anlaşmalar yapması gereklidir. Bu yolla Türkiye, GKRY’nin süreci kendi lehine yönetmesini engelleyebilecektir. Türkiye’nin kendi çıkarlarını gözetecek siyasi, ekonomik ve askeri faaliyetlerin çerçevesini çizen eylem planları hazırlaması gerekmektedir. Türkiye, Doğu Akdeniz’deki çıkarlarını koruma yoluna giderken bölgede tansiyonu yükseltmemeye dikkat etmeli, bölgesel güvenliğin ve istikrarın sağlanmasında, mümkün olduğu durumlarda işbirliği yöntemiyle yumuşak güç faktörünü kullanmaya gayret göstermelidir.