Department of Tourism and Hotel Management

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 20
  • Item
    Dünyada ve Türkiye’de Şarap Turizmi: Ankara Şarap Turizmi Üzerine Bir Araştırma
    (2021-11-10) GÜN, Canberk; GÜZEL ŞAHİN, Neriman Gonca
    Bu çalışmanın temel amacı Ankara’da şarap turizminin önemini ortaya koymaktır. Turizm endüstrisinde turistlerin farklı istekleri destinasyonları alternatif turizm türlerine yönlendirmektedir. Bugün şarap turizmi en ilgi çekici alternatif turizm dallarından birisidir. Son yıllarda dünyada ve Türkiye’de şarap turizmi yükseliştedir. Bunun nedeni turistlerin değişik deneyimler arıyor olmasıdır. Bunun sonucu olarak da turistlerin şarap üreten ülkelere seyahat yapmak ve şarap bölgelerini görmek istemeleridir. Bunun ikinci ana sebebi ise şarap turizminin kültür ve gastronomi turizmi gibi diğer turizm segmentlerini içerebilmesidir. Çünkü şarap yemek yanında tüketilebilecek bir içkidir. Şarap turizmini, ziyaretçileri en çok motive eden faktörün, üzüm şarabı tadımı veya üzüm şarabı bölgesinin özelliklerini deneyimlemek olduğu, üzüm bağlarının, şarap imalathanelerinin, şarap festivalleri ve şarap gösterilerinin ziyareti olarak tanımlanabilir. Ankara başkenttir. Bundan dolayı bu tezin araştırma alanı olarak Ankara seçilmiştir. Bu bölgede şarap turizmi hakkında daha önceden yapılmış bir araştırma yoktur. Araştırma kapsamında 4 adet 5 yıldızlı otel, 5 adet şarap evi, 8 adet şarap butiği ve 2 adet şarap fabrika dağıtım merkezi seçilmiştir. Çalışma 6 bölümden oluşmuştur. İlk bölümde şarabın tarihi, üretim süreci, servisi ve sunumu, ikinci bölümde Türkiye’de sürdürülebilirlik kavramı ve alternatif turizm çeşitleri, üçüncü bölümde dünyada şarap turizmi ve önde gelen şarap ülkeleri dördüncü bölümde Türkiye’de şarapçılık ve şarap turizmi üzerinde durulmuştur. Beşinci bölümde Ankara’daki genel turizm faaliyetleri ve şarap turizm açıklanmaya çalışılmıştır. Son bölümde ise bulgular dolaylı ve doğrudan olarak yazılı ortama aktarılmıştır. Çalışmanın sonucunda örnek işletmelerden alınan bilgiler mülakat yöntemi kullanılarak elde edilip değerlendirilmiştir.
  • Item
    MENÜLERDE VEJETARYEN ÖĞELERİN BULUNMASININ TÜKETİCİLERİN DAVRANIŞSAL NİYETLERİNE OLAN ETKİSİNİN BELİRLENMESİ
    (2021-11-07) AKSOY, Nagehan Dilara; GÜZEL ŞAHİN, Neriman Gonca
    Bu çalışmanın amacı, vejetaryen menü öğelerinin mevcudiyetinin, planlanan davranış teorisini kullanarak müşterilerin davranışsal niyetlerini nasıl etkilediğini ve vejetaryen dostu menülerin, vejetaryen ve vejetaryen olmayan müşterilerin restoran seçimlerine etkisini araştırmaktır. Çalışmada tutumlar, öznel normlar, algılanan davranış kontrolü, geçmiş davranış ve yemek niyeti arasındaki ilişkiye ilişkin yedi hipotez test edilmiştir. Google form üzerinden web tabanlı olarak yapılan ankette, katılımcılardan, hiç vejetaryen öğe içermeyen, %20 vejetaryen öğe veya %80 vejetaryen öğe içeren menülerden birini seçip seçtiği menüye göre doldurması istendi. 1074 anket tamamlandı ve 12 Kasım-22 Kasım arasında toplanan verilerin analizi için betimsel analiz, t-testi, çoklu doğrusal regresyon, Tukey-Kramer karşılaştırma testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Bu çalışmada algılanan davranışsal kontrol, tüketicilerin yemek niyetlerinde anlamlı bir belirleyici değildi. Sonuçlar, tüketicilerin, %80 vejetaryen menü öğesine sahip menünün, %20 veya hiç vejetaryen öğeye sahip olmayan menüye göre daha keyifli olduğunu algıladığını göstermektedir. Menüler arasında tüketicilerin yemek yeme niyetinde önemli bir fark bulunmadı. Ayrıca, tüm demografik faktörler arasında cinsiyet ve yaş, tüketicilerin daha fazla vejetaryen menü öğelerine sahip restoranlarda yemek yeme niyetleriyle ilişkili olduğu görülmektedir. 40-49 ve 50-59 yaşları arasındaki tüketiciler ve erkekler diyetlerinde yeterince vejetaryen yemek tüketmemektedirler. Sık sık dışarıda yemek yiyen ve hesabın kişi başı 50TL ve 50TL' nin üzerinde olduğu bir restoranda yemek yiyen tüketiciler, menüsünde daha fazla vejetaryen öğeler içeren restoranlarda yemek için isteklidirler. Araştırma sonuçlarına dayanarak, restoranlar menü tasarım stratejilerini ayarlayabilirler. Bu durum, restoranlara daha sağlıklı, daha güvenilir ve sorumlu bir imaj oluştururken müşterilere daha akıllı seçimler yapma fırsatı sunarak, restoranlara ve tüketicilere karşılıklı fayda sağlayacaktır.
  • Item
    KONAKLAMA İŞLETMELERİNDE GERİLLA PAZARLAMA: ANKARA ÖRNEĞİ
    (2020-11-07) ÇELİKKAYA, Mustafa; GÜZEL ŞAHİN, Neriman Gonca
    Gelişen teknoloji pazarlama alanında ortaya çıkan değişimlerle birlikte ile yeni Dünya düzeninde markalar, ürün ve hizmetlerinin tüketimini arttırmak için geleneksel pazarlama faaliyetleri dışında yeni alternatif pazarlama yollarını kullanmaya başlamışlardır. Bu alternatif pazarlama türlerinden biri de gerilla pazarlama taktiğidir. Gerilla pazarlama; rakibin taklit edemeyeceği, yaratıcı yöntemlerin kullanıldığı müşteriyi ilginç taktiklerle etkileyebildiği pazarlama felsefesidir. Gerilla pazarlama uygulamaları daha önce benzeri görülmeyen ve taklit edilmesi mümkün olmayan mesajlarla tüketiciler üzerinde kalıcı bir etki bırakan yaratıcılık ve hayal gücü gibi etkenlere dayanmaktadır. Bu araştırmada turizm sektöründe gerilla pazarlama stratejilerinin ne ölçüde kullanıldığını ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırmanın sınırlılıkları nedeniyle araştırmanın evreni Ankara’daki dört ve beş yıldızlı konaklama işletmeleri olarak belirlenmiştir. Ankara toplamda 65 tanesi 4 yıldızlı ve 27 tanesi beş yıldızlı toplam 92 konaklama işletmesi bulunmaktadır. Araştırmada 55 dört yıldızlı ve 22 beş yıldızlı olmak üzere 75 konaklama işletmesiyle birebir görüşülerek anket uygulanmıştır. Araştırma anket yoluyla toplanan verileri değerlendirmek amacıyla SPSS 22.0 (Statistical Program for Social Sciencies) programı kullanılmıştır. Analizlerde frekans, yüzde T testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Bulgulara göre konaklama işletmeleri gerilla pazarlama tekniklerinin hepsini tam anlamıyla kullandığı söylenemez. En etkin kullandıkları gerilla pazarlama tekniği, konaklama işletmelerinin kendi internet siteleri üzerinde yaptıkları faaliyetleridir. Gerilla pazarlama tekniklerinin hepsini etkin bir şekilde uygulamamalarının en büyük nedeni konaklama işletmelerinin pazarlama faaliyetlerine ayırdıkları bütçelerinin az olmasıdır. Özellikle konaklama işletmelerinin çoğunluğunun pazarlama payına ayırdıkları bütçeleri genelde %20’lik kısmı geçmemektedir. Konaklama işletmeleri pazarlama faaliyetleri için ayıracakları bütçeleri biraz daha artırabilir.
  • Item
    TURİZM GELİRLERİNİN ARTIRILMASINDA KAMUSAL DÜZENLEMELER: AKDENİZ ÜLKELERİ VE TÜRKİYE KARŞILAŞTIRMASI
    (2020-10-12) İLHAN, Emre; BİRKAN, İbrahim
    Türkiye yabancı turist sayısında olduğu gibi turizm gelirleri bakımından da dünyada ilk on sırada yer almayı hedeflemektedir. Fransa, İspanya, İtalya, Yunanistan ve Mısır gibi Akdeniz ülkeleri ile rekabet halinde olan Türkiye için, bu hedefe ulaşabilmek için gerçekleştirilen kamusal düzenlemelerin etkilerinin irdelenmesi gerekmektedir. Bu kapsamda çalışmanın birinci bölümünde turizm sektörünün genel özellikleri, devletin turizm sektöründeki rolü, talep ve arz politikası türleri ve güncel eğilimler literatür çerçevesinde incelendikten sonra ikinci bölümde seçili ülkelerin turizmde genel görünümleri, politika tarihçeleri ve kamusal örgütlenme modellerine ilişkin bilgilere yer verilmiştir. Üçüncü bölümde ise seçili ülkelerin turist sayısı bakımından son 10 yıllık ortalama büyüme oranları, turizm gelirleri bakımından dünya sıralamasındaki yerleri, kişi başına ortalama turist harcama miktarları ve turizm sektörünün toplam ihracatlarındaki payları gibi ekonomik göstergeleri, uluslararası seyahat ve turizm rekabet endeksi, turizm planlarının uygulanma dönemlerinde yaşanan krizler ve bu krizlerin gelir etkileri, turizmde yetkili bakanlıklar ile bunların merkezi bütçeden aldıkları paylar ve turizm mevzuatlarının kapsam ve güncelliğine ilişkin veriler karşılaştırılacak ve elde edilen bulgular dördüncü ve son bölümde değerlendirilecektir.
  • Item
    HER ŞEY DAHİL SİSTEMDE TÜRKİYE GASTRONOMİ TURİZMİ POTANSİYELİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
    (2014-03-10) ÜNER, Emir Hilmi; GÜZEL ŞAHİN, Gonca
    Bu araştırmanın temel amacı ülkemiz turizm sektöründe yaygın olarak uygulanmakta olan her şey dahil sistemin Türkiye’nin gastronomi turizmi potansiyeline etkilerinin araştırılmasıdır. Araştırmaya, Antalya ili, Belek, Alanya ve Manavgat ilçelerinde her şey dahil sistemde hizmet veren konaklama işletmelerinde kalmakta olan 264 yabancı turist katılmıştır. Yaşları 18 ve 72 arasında değişen (Ort. = 40,91, SS = 13,51), 87 erkek, 169 kadından oluşan katılımcılar, Almanya (%63,26), Rusya (%15,15), Hollanda (%6,44), Birleşik Krallık (%6,06) ve diğer ülkelerden (Avusturya, Çek Cumhuriyeti ve İsviçre) gelmişlerdir. Araştırmanın verileri, katılımcıların destinasyon seçimini etkileyen faktörleri, Türk yemeklerini ve yemek yedikleri mekanları nasıl değerlendirdiklerini belirlemeye yönelik olarak hazırlanmış soruların yer aldığı soru formunun, yüz yüze uygulanması ile elde edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, katılımcıların destinasyon seçimlerindeki en etkili faktörlerin, sırası ile iklim ve hava koşulları, konaklama koşullarının kaliteli olması ve güvenlik olduğu bulunmuştur. Katılımcıların büyük çoğunluğunun Türk yemeklerini olumlu değerlendirdikleri, yemeklerin en beğenilen özelliklerinin, porsiyonların doyurucu, kullanılan malzemelerin taze ve yemeklerin temiz ve hijyenik olması olduğu görülmüştür. En az beğenilen özelliklerin ise yemeklerin kendine has/orijinal, sağlıklı ve besleyici olması ile koku ve görünüşü olduğu bulunmuştur. Katılımcıların seyahatleri süresince yemek yedikleri yerlere ilişkin değerlendirmelerinde en beğenilen boyutun yemek yenilen yerlerin fiziksel özellikleri, ikinci olarak personel ve en az beğenilen boyutun ise servis ve menü olduğu görülmüştür. Son olarak, katılımcıların Türkiye’ye gerçekleştirilecek bir gastronomi seyahatine katılma kararlarını belirleyen en önemli faktörün daha önce gastronomi amaçlı seyahat edip etmemeleri olduğu bulunmuştur. Bulgular ilgili literatür ışığında tartışılmıştır.
  • Item
    SAKARYA–TARAKLI ÖRNEĞİNDE AVRUPALI SEÇKİN DESTİNASYONLAR (EDEN) VE SÜRDÜRÜLEBİLİR TURİZM
    (2015-01-30) ASLAN, Engin; GÜNEŞ, Gül
    Turizm endüstrisinin dünya genelinde oluşturduğu 1 trilyon 400 milyar $’lık ihracat hacmi, turizm faaliyetlerinin ekonomik ve stratejik açıdan önemli bir konuma ulaşmasını sağlamıştır. Bununla birlikte, akademisyenlerin yapmış olduğu çalışmalarda sektörün aşırı ve kontrolsüz şekilde büyümesi nedeniyle çevresel ve sosyo – kültürel bazı önemli sorunların yaşanmakta olduğuna dikkat çekilmektedir. Buna göre araştırmanın amacı; “Sakin Şehir” ve “EDEN” unvanlı Sakarya-Taraklı’nın, Belediye, Kaymakamlık, İşletme Sahiplerinden oluşan grup ile Yerel Halk ve Turistler gözündeki algısını tespit etmek ve Sürdürülebilir Turizmin önemine vurgu yapmak olarak belirlenmiştir. Araştırma yöntemi; “Niteliksel Tasarım” türlerinden olan Niteliksel İçerik Analizi Tasarımıyla (kaynak/literatür taraması) içerik oluşturma ve Niteliksel Saha Araştırması (gözlem yapma) yollarıyla niteliksel veri toplama; “Niceliksel Tasarım” türlerinden olan Tanımlayıcı/Betimleyici Araştırma Tasarımı (anket) yoluyla veri toplama olarak belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; Taraklı’ da destinasyona özgü yöresel mutfak ve el sanatları değerlerinin turistik ürünlere dönüştürülmesine; turistik bir destinasyon olarak tanıtma faaliyetlerinin geliştirilmesine; eğitim ve bilinçlenmeye yönelik projeler geliştirilmesine; sosyal ve kültürel yapının bozulmasını önleyici tedbirler alınması ile tarihi yapıların korunmasına; çevrenin korunması ve altyapının geliştirilmesine yönelik düzenlemelerin yapılmasına ve ekonomik yapının güçlendirilmesine yönelik projeler geliştirilmesine ihtiyaç vardır.
  • Item
    TURİZM PAZARLAMASINDA SOSYAL MEDYANIN ROLÜ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
    (2015-05-30) ŞENGÜN, Günce; GÜZEL ŞAHİN, Gonca
    Günümüzde teknoloji ile birlikte internet kullanımı her yaş kategorisinde giderek artmaktadır. Internet teknolojisi ile bilgi küresel anlamda çok hızlı bir şekilde çok fazla kişiye ulaşabilmektedir. Sosyal medya kullanımı da bu anlamda turizm endüstrisi üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Sosyal medyanın kişilerin tatil yeri, seyahat acentası ve konaklama işletmelerindeki seçimlerindeki rolünü ve konaklama sonrası da bu deneyimleri paylaşma üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla Atılım Üniversitesinde öğrenim görmekte olan lisans öğrencilerine yönelik bir anket uygulaması yapılmıştır. Anket formu ile toplanan veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin sonuçlarına göre kişilerin sosyal medya kullanımın turizm açısından değerlendirilmesi yapılmış ve sosyal medyanın turizm tercihlerinde önemli role sahip olduğu belirlenmiştir.
  • Item
    DESTİNASYONLARIN PAZARLANMASINDA GASTRONOMİNİN ETKİSİ: İSTANBUL ÖRNEĞİ
    (2015-01-27) ÜNVER, Gülçin; GÜZEL ŞAHİN, Gonca
    Bu çalışmanın temel amacı; destinasyonların pazarlanmasında gastronominin etkisinin araştırılmasıdır. Araştırma İstanbul ilinde hizmet veren 93 adet A grubu seyahat acentesi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın sonucu iki noktayı anlamaya yöneliktir; birincisi gastronominin Türkiye’nin ve İstanbul’un pazarlanmasında kilit rolü olup olmadığı, ikincisi ise marka değeri ve imaj oluşturmada bir etkisi olup olmadığıdır. Araştırmanın verileri, İstanbul’daki A Grubu Seyahat Acentelerine yüz yüze ve mail aracılığı ile anket uygulamak sureti ile elde edilmiştir. Araştırmanın sonucunda: gastronominin; İstanbul’un pazarlanmasında güçlü bir imaj ve marka değerinin olduğu anlaşılmıştır. İstanbul’un Osmanlı Saray Mutfağı ve Türk Mutfağı ile pazarlandığı ayrıca hizmet kalitesinin kısmen iyi olduğu belirtilmiştir. Gastronomi turizmi gelir seviyesi yüksek 35-55 yaş arası ve 55 yaş üzeri ziyaretçiler tarafından tercih edilmektedir. Ziyaretlerini ikinci kez tekrarladıkları, gastronomi turizminin diğer turizm çeşitleri ile entegre edildiği ve bölgesel kalkınmada önemli bir rol oynadığı sonuçlarına varılmıştır. Bulgular ilgili literatür eşliğinde incelenmiştir.
  • Item
    TURİZMDE YENİ YAKLAŞIMLAR: CITTASLOW ÖĞELERİNİN FİLMLERDE TEMATİK AÇIDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
    (2015-01-27) ARISOY, Eda; GÜNEŞ, Saniye Gül
    Dünyada birbirine benzeme eğilimi gösteren yaşam biçimlerine bir alternatif oluşturması beklenen Cittaslow, yeni bir yaşamsal iyileştirme metodu olarak yön bulmaktadır. Filmlerin insanların bilinçaltını da etkileyebildiği göz önünde tutulduğunda, hızlı yaşama tepki olarak doğan bu akımın, daha çok insan tarafından bilinir hale gelerek, sürdürülebilir turizm ve yaşam adına olumlu etkileri olması kaçınılmazdır. Cittaslow, yeni bir yaklaşım olarak, turizmin olumsuz etkilerini azaltarak, daha yaşanılası bir ortam yaratmayı hedefler. Bu tez kapsamında turizmde yeni bir yaklaşım olan Cittaslow kavramı ele alınmış olup, Cittaslow’a ilişkin öğelerin filmlerde yer alış şekli analiz edilmiştir. Tanıtım filmlerinin insanlara ulaşmadaki hızı ön planda tutularak, tanıtım filmlerinin mevcut yapım şekli ve olması gereken durumlar nedenleriyle birlikte incelenerek ortaya konmuştur. Araştırma, ulusal beş, uluslararası üç film üzerinden yürütülmüştür. Filmlerin incelenmesinde sürdürülebilirlik ve sakin şehir olma kriterlerinin birleştiği noktalar baz alınmıştır. Temelde araştırmanın amacı, bu filmlerin hangi içerikler baz alınarak hazırlandığı, hazırlanan filmlerin yeterli olup olmadığı, tam olarak hangi amaca hitap ettiklerinin ortaya konmasıdır.
  • Item
    MERSİN-AYDINCIK İLÇESİ VE ÇEVRESİNİN KÜLTÜR TURİZMİ POTANSİYELİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
    (2015-06-25) AKKUŞ, Osman; GÜNEŞ, Gül
    Türkiye kültür turizm potansiyeli açısından oldukça zengin bir coğrafyadadır. Bu zenginlikte doğal güzellikleri, ilk çağlardan günümüze kadar gelen sayısız tarihi ve kültürel değerlerin katkısı büyüktür. Aydıncık ilçesi Akdeniz Bölgesinde bu kültürel dokudan payını almış ilçelerden biridir. Bu çalışmanın amacı Aydıncık ilçesi ve yakın çevresinin kültür turizmi açısından önemli bir destinasyon haline gelebilmesi için potansiyel kaynak değerlerin belirlenmesi ve ülkemizde kitle turizmi nedeni ile yaşanan, kaynak kayıplarının bu destinasyonda yaşanmaması için kaynak korumacı bir yaklaşım olan sürdürülebilir turizm yaklaşımı bağlamında yapılması gerekenleri ortaya koymaktır. Bu çalışmanın temel araştırma problemini, Aydıncık ilçesinde Kültür turizminin gelişebilmesi için yapılması gereken çalışmalar oluşturmaktadır. Araştırma yöntemi; “Niteliksel Tasarım” türlerinden olan Niteliksel İçerik Analizi Tasarımıyla (kaynak/literatür taraması) içerik oluşturma ve Niteliksel Saha Araştırması(gözlem yapma) yollarıyla niteliksel veri toplama yoluyla veri toplama olarak belirlenmiştir. Araştırmada yarı yapılandırılmış mülakat yöntemine uygun açık uçlu sorulardan oluşan bir görüşme formunu kullanılmıştır. Yüz yüze görüşmeler turizmin Aydıncık ilçesine olan katkısının ortaya çıkması, Sürdürülebilir politikalarla yönetilmesi açısından tüm kamu, sivil, yerel halk, konaklama, yeme içme işletmeleri, turizm acentelerini kapsayacak şekilde planlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; Aydıncık ilçesi Kültür Turizmi ve diğer özel ilgi turizmi türleri açısından güçlü bir potansiyele sahiptir. İlçe sahip olduğu bu potansiyeli pazarlayıcı, tanıtıcı tedbirler almalıdır. Turizmin ilçede ivme kazanmaya başladığı zamanlarda taşıma kapasitesi aşılmamasına özen gösterilmeli, çevre ve kıyı, kültürel dokuyu koruyucu önlemler mutlaka alınmalıdır. İlçede turistlerin ihtiyaçlarına cevap verecek nitelikte konaklama, yeme içme, sosyal tesisler faaliyete başlamalıdır. Altyapı ve üst yapı problemleri için projeler üretilmelidir.
  • Item
    DESTİNASYON REKABETİNDE MÜZELERİN PAZARLAMA STRATEJİLERİNİN TURİZM ALANINDA ÇALIŞAN AKADEMİSYENLER TARAFINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ: ANKARA ÖRNEĞİ
    (2015-06-25) ÖZKAN, Bahadır İnanç; Güzel ŞAHİN, Gonca
    Bu çalışmanın amacı Ankara’da yer alan müzelerin pazarlama stratejilerinin değerlendirilmesi, günümüzde müzeciliğin ve müze işletmeciliğinin turizm ve pazarlama konularıyla birlikte ele alınarak destinasyon rekabetinde nasıl etkili kullanılabileceğini göstermek ve Çağdaş Müze İşletmeciliğinin ne olduğunu ortaya koymaktır. Ankara’da yer alan müzelerin pazarlama stratejileri ve müze uygulamaları Ankara’daki üniversitelerin turizm bölümünde yer alan akademisyenlere değerlendirilmesi sağlanmıştır. Bu bağlamda toplamda 88 akademisyenin 42 kişisine ulaşılmıştır. Değerlendirme 39 sorulu likert anket türünde yapılmış olup anketin Cronbach’s Alpha güvenirlik analizi 0,916 oranında yüksek bir seviyede çıkmıştır. Ankara’daki müzeler istedikleri ziyaretçi miktarını elde etmeleri için müzecilik alanında meydana gelen ve yaşanan yenilikleri sürekli takip etmelidir. Çağdaş müzecilikle alakalı gelişmeleri yakında takip etmeli ve kendi kurumlarına uygulamaları gerekmektedir. Özellikle müze, müzecilik, müze işletmeciliği ve müze turizmi konularında çalışma yapan insanların çalışmaları yakından takip edilmelidir. Bu çalışmaya benzer çalışmaların yapılması şüphesiz ki Ankara’nın Müze Turizmi açısından ilerlemesine katkı sağlayacaktır. İleride buna benzer çalışmaların yapılması durumunda araştırma tekniğini ne olursa olsun kesinlikle müze yöneticilerinin de dâhil olması araştırmaya yarar sağlayacaktır. Son olarak belirtilmesi gerekir ki buna benzer çalışmaların ülke genelinde müzeleri kapsayacak şekilde yapılması Türkiye için Müze Turizmi konusunda olumlu katkı ve yarar sağlayacaktır. Bu tezin hazırlanmasında bana yardımcı olan danışman hocam Yrd. Doç. Dr. Gonca Güzel Şahin’e, manevi olarak benden desteğini esirgemeyen aileme, mezun olduğum üniversitedeki bölümde çalışan kıymetli hocam Doç.Dr. Mehmet Alparslan Küçük’e, Dr. Ömer Faruk Cantekin’e, Doç. Dr. Bülent Altunkaynak’a ve araştırma aşamasında bana yardımcı olan tüm hocalara teşekkür ederim.
  • Item
    TURİZM DESTİNASYONLARI İÇİN SÜRDÜRÜLEBİLİR TURİZMİN ÖNEMİ: SİİRT İLİ ÖRNEĞİ
    (2022-02-21) KIRAN, Selcan; GÜNEŞ, S. Gül
    İnsanların turizm faaliyetleri sonucu oluşan çevre sorunları, kirlilikle başlamış olup doğadaki canlıların yok olma noktasına kadar ilerlemiştir. Kültürel ve doğal değerlerin insanlığa ait ortak değerler olduğunun ve gelecek kuşaklara aktarılması gerekliliğinin öneminin anlaşılmasıyla beraber çevresel alanda koruma çalışmaları başlamış, bu çalışmalar sonucu sürdürülebilirlik kavramı ortaya çıkmış ve zamanla küresel bir boyuta ulaşmıştır. Bu çalışmanın temel amacı; turizmin yeterince gelişmemiş olduğu Siirt destinasyonunun doğal ve kültürel değerlerin sürdürülebilir turizm ilkeleri doğrultusunda turizme kazandırılması, Siirt’in turizm potansiyelinin arttırılması ve İl'in markalaşması için yapılması gerekenleri belirlemektir. Araştırma yöntemi; “Niteliksel Tasarım” türlerinden olan Niteliksel İçerik Analizi Tasarımıyla (kaynak/literatür taraması) içerik oluşturma, Niteliksel Saha Araştırması (gözlem yapma), Niteliksel Veri Toplama (derinlemesine mülakat) olarak belirlenmiştir. Araştırmada yarı yapılandırılmış mülakat yöntemine uygun açık uçlu sorulardan oluşan bir görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; Siirt destinasyonun kaynak değerlerinin korunması ve turizmin artması adına, yöresel mimarinin korunması ve restorasyonuna, İl’e özgü yerel mutfak, el sanatları gibi değerlerin turistik ürününe dönüştürülmesine, destinasyonun tanıtım faaliyetlerinin geliştirilmesine, İl’de turizm alanında nitelikli istihdam yaratacak eğitimlerin verilmesine, altyapı ve üstyapının geliştirilmesine yönelik düzenlemeler yapılmasına ihtiyaç olduğu ortaya çıkmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda Siirt İl’i turizminin sürdürülebilir politikalarla yönetilmesi konusunda öneriler ortaya konmuştur.
  • Item
    BOLU İLİNİN EKOTURİZM POTANSİYELİNİN BELİRLENMESİ: DÖRTDİVAN, KIBRISCIK VE SEBEN İLÇELERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
    (2022-02-21) BERİK, Muammer; GÜZEL ŞAHİN, Gonca
    Ekoturizm bozulmamış doğal alanlara yönelik olarak gerçekleştirilen bir turizm çeşidi olmakla birlikte, eğlenmeyi, doğayı ve kültürel kaynakları anlayarak korumayı destekleyen, çevresel açıdan sorumlu seyahat ve ziyaretlerin genel adı olarak kullanılmaktadır. Ekoturizm doğal kaynakların korunması çabasının yanı sıra yöre insanına ekonomik fayda sağlama amacı taşıması yönüyle de diğer turizm türlerinden ayrılmaktadır. Bu araştırmanın amacı Bolu ili sınırları içerisinde yer alan ve Bolu Dağı KTKGB alanını oluşturan bölge sınırları içerisinde bulunan Dörtdivan, Kıbrıscık ve Seben ilçelerinin ekoturizm potansiyellerinin tespiti ve yerel yönetimler ile yerel halkın turizme bakış açısının belirlenmesidir. Yapılan bu araştırma Dörtdivan, Kıbrıscık ve Seben ilçelerinin ekoturizm potansiyeli hakkında nüfus, coğrafi durum, ekonomi, iklim, doğal ve tarihi turistik değerler, kültürel varlıklar gibi bilgilerin yanı sıra bölgedeki turizm faaliyetleri ile ilgili olarak saha gözlemleri yapılarak ve bölge halkının görüşleri alınarak oluşturulmuştur. Bölgede ekoturizmin canlandırılmasına yönelik öneriler sunarak bölgedeki turizm faaliyetlerinin canlanmasına katkı sağlanması ve konu ile ilgili yeni araştırmalara bir model oluşturması bakımından önem taşımaktadır. Araştırmanın çalışma grubu Dörtdivan, Kıbrıscık ve Seben İlçeleri’nde yerel yöneticiler, STK görevlileri, idareciler, ilçe esnafları ve bölge halkından toplam 44 kişiden oluşmaktadır. Araştırma nitel araştırma deseni ile yapılmış olup veriler gözlem, görüşme ve doküman incelemesi yoluyla toplanmıştır. Araştırma bulguları Dörtdivan, Kıbrıscık ve Seben İlçelerinin değerlendirilebilecek güçlü bir ekoturizm potansiyeline sahip olduğunu, ekoturizmin tanımı içerisine giren turizm çeşitlerinin birçoğunun bölgede gerçekleştirilebileceğini göstermiştir. Bölgenin taşıdığı bu potansiyelin değerlendirilmesi halinde, bölgede yaşanan göç sorununun giderilebileceği ve yörenin kalkınmasına olumlu katkı sağlayabileceğini ortaya konulmuştur. Araştırma sonucunda ise bölgenin mevcut değerlerinin korunmasını sağlamaya yönelik tedbirler alınması yoluyla yerel halkın rahatsızlık duymasını önleme amaçlı etkin bir yönetim planlaması yapılmasına yönelik önerilerde bulunulmuştur.
  • Item
    OTEL İŞLETMELERİNDE LİDER YÖNETİCİLERİN YETİŞTİRİLMESİ VE GELİŞTİRİLMESİNE İLİŞKİN BİR ALAN ÇALIŞMASI VE ANKARA İLİ BEŞ YILDIZLI OTEL İŞLETMELERİ UYGULAMASI
    (2022-02-16) ŞENER, GÖKHAN; BİRKAN, İBRAHİM
    “Otel İşletmelerinde Lider Yöneticilerin Yetiştirilmesi ve Geliştirilmesine İlişkin Bir Alan Çalışması ve Ankara İli Beş Yıldızlı Otel İşletmeleri Uygulaması” başlığını taşıyan bu çalışmanın amacı; Otel yöneticilerinin nasıl ve hangi yöntemle yetiştirildikleri ve geliştirildiklerini ayrıntılı bir şekilde ortaya koyarak, lider otel yöneticilerin nasıl ve hangi yöntemlerle yetiştirilmeleri ve geliştirilmeleri gerektiği konusunda argümanlar önermektedir. Tezin birinci bölümünde; yönetim, yönetici ve lider kavramları ve tanımları ile yönetici ve liderin özellikleri, yönetici ve liderin sahip olması gereken yönetimsel becerileri, liderlik davranış tarzları ve modern liderlik anlayışında yükselen trendler konularına açıklık getirilmiştir. İkinci bölümde; yönetici yetiştirme ve geliştirilmenin önemi, amaçları ile yönetici yetiştirme ve geliştirme politika ve stratejileri konuları açıklanarak, yönetici yetiştirme ve geliştirme programlarının hazırlanması uygulanması ile yönetici yetiştirme ve geliştirme yöntemleri konuları farklı açılardan ele alınarak incelenmiştir. Tezin uygulama bölümünde; Ankara ili ve ilçelerinde faaliyet gösteren beş yıldızlı otel işletmelerinde yönetim kademelerinde görev yapan değişik düzeydeki yöneticilerin yetiştirilmesi ve geliştirilmesine yönelik olarak hazırlamış olduğumuz anket uygulaması elde edilen veriler Survey Monkey programı aracılığıyla gerçekleştirilmiş olup; veriler IBM SPSS Statistics Version 22 paket programı ile analiz edilerek öngörülen hipotezler test edilerek sonuçları ortay konmuştur. Bu sonuçlara göre; Yönetici yetiştirme ve geliştirme programı sonrasında yöneticilerin ihtiyaçlara tamamıyla cevap verdiği, işletmenin başarısında artış olduğu ve uygulanan testlerin bilgi dışında, yetenek ve beceriyi de yetkinlikle ölçtüğü görülmüştür. Geliştirme programının izlenmesine yönelik uygulanan programın belirli sürelerde değerlendirilip, değişen koşullara uyum sağlayıp sağlamadığının belirlenmesinin önemli olduğu görülmektedir. Program sonrası yöneticilerin işindeki başarısının yükseldiği sonucuna varılmıştır. Bütün bu sonuçlar doğrultusunda yönetici yetiştirme ve geliştirme programlarının otel yöneticilerinin yöneticilik becerilerini olumlu yönde geliştirdiği ifade edilebilir.
  • Item
    TÜRKİYE’DE SÜRDÜRÜLEBİLİR GASTRONOMİ TURİZMİNİN GELİŞMESİNDE MUTFAK ŞEFLERİNİN ROLÜ
    (2022-02-16) Mandal, Merve; ŞAHİN, Gonca Güzel
    Bu çalışmanın temel amacı; destinasyonun çekicilik unsuru olan gastronomi turizminin sürdürülebilirliğini ve gastronomi turizminin gelişmesinde mutfak şeflerinin etkisini araştırarak ortaya koymaktır. Araştırmada turizm sektörünün Türkiye’ye etkisi, özel ilgi turizmi ve sürdürülebilir turizm açısından gastronominin önemine değinilmiştir. Daha sonra, gastronomi turizmine yer verilmiştir. Ayrıca Dünya’da ve Türkiye’de gastronomi turizmi incelenmiş, destinasyon pazarlama aracı olarak gastronominin etkisi ölçülmüştür. Son olarak, mutfak şeflerinin Türkiye’deki sürdürülebilir gastronomi turizmindeki rolü incelenmiş; bu bağlamda izleyecekleri yol ve yöntemler ele alınmıştır. Gastronomi turizminin gelişmesinde şeflerin oldukça önemli rollere sahip oldukları ve yüksek fayda sağlayacakları önerilmiştir. Buna bağlı olarak anket uygulaması yapılmış ve Ankara ilindeki 261 mutfak şefinin görüşü değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, ankete katılan şeflerin neredeyse tamamı gastronomi turizminin Türkiye için önemli potansiyel taşıdığını ve kendilerinin bu bağlamda etkili olduklarını savunmuşlardır. Yapılan araştırmanın hipotezleri ışığında, mutfak şeflerinin katılımlarıyla elde edilen verilerin analizi ile ilgili detaylı bilgilere çalışmada yer verilmiş ve bunlara ilişkin öneriler geliştirilmiştir.
  • Item
    ANKARA İLİ GASTRONOMİ TURİZMİ GELİŞMİŞLİK DÜZEYİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
    (2022-01-19) ÖZMENLİ, Can; Güzel Şahin, Neriman Gonca
    Turizm endüstrisi sürekli değişen ve gelişen bir endüstridir. Bu değişim ve gelişim son yıllarda insanların alternatif arayışlarına neden olmaktadır. Kitlesel turizmden ve geleneksel turizmin “4s” anlayışından uzaklaşan insanlar yeni turizm çeşitlerini tecrübe etmek istemektedirler. Bu nedenle turistik ürün çeşitlendirmesi ve alternatif turizm çalışmaları yapılmış ve sonucunda yeni turizm türleri ortaya çıkmıştır ve gastronomi turizmi bu türlerden biridir. Gastronomi turizmi gelişmişlik göstergelerinin tespitine yönelik yapılan bu çalışmanın birçok çıktısı olduğu söylenebilir. Literatürden elde edilmiş gastronomi turizmi gelişmişlik ölçeği geçerlilik ve güvenilirlik testine tabi tutulmuştur. 64 maddeden oluşan ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu söylenebilir. 64 madde için katılımcıların cevapları yaş, eğitim durumu, görevdeki tecrübe, mesleki tecrübe, görev ve unvan değişkenlerine göre incelenmiştir. Araştırmanın amacı Ankara ili gastronomi turizmi gelişmişlik düzeyinin belirlenmesidir. Araştırmanın veri toplama yönteminde kullanılan katılımcı sayısı 320 kişiden oluşmaktadır. Araştırmada öncelikle literatür taraması yapılmış ardından anket yöntemi ile toplanan veriler SPSS 20 programı ile yorumlanmıştır. Araştırmada “Gastronomi Turizmi Gelişmişlik Göstergelerinin Tespiti ”ne yönelik kullanılan ölçek beş demografik ve beşli likert tipi ölçektir. Ölçekte kullanılan 1: Kesinlikle Katılmıyorum, 2: Katılmıyorum, 3: Kararsızım, 4: Katılıyorum ve 5: Kesinlikle Katılıyorum yorumlarına karşılık gelmektedir.
  • Item
    OTEL YATIRIMCILARI AÇISINDAN ULUSLARARASI ZİNCİRLERLE YAPILAN FRANCHISING SÖZLEŞMESİ VE YÖNETİM SÖZLEŞMESİ ARASINDA TERCİH SEBEPLERİNİN ARAŞTIRILMASI ANKARA OTELLERİ ÖRNEĞİ
    (2022-01-19) ERHAN, Pelin; BİRKAN, İbrahim
    Çalışmanın amacı otel yatırımcıları açısından franchising ve yönetim sözleşmesi arasında tercih sebeplerini ortaya çıkartmaya çalışmaktır. Otelcilik sektöründe uluslararası şirketlerle yapılan sözleşmeler oldukça yaygın olmasına rağmen bu alandaki öneri ve yönlendirme araştırmalarının sayısı oldukça azdır. Bu çalışma, otel yatırımcılarının yatırımlarını geliştirmede franchise veya yönetim sözleşmesi arasında seçimlerini etkileyen faktörleri teorik çerçevede yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile yüz yüze görüşme yapılarak ortaya çıkarmayı amaçlamıştır.
  • Item
    TERÖR VE TOPLUMSAL OLAYLARIN TURİZM TALEBİ ÜZERİNE ETKİLERİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ
    (2022-01-19) KARAKOÇ, Erkan; GÜZEL ŞAHİN, Neriman Gonca
    Çalışmanın amacı terör ve turizm kavramları ile ilgili yapılan çalışmaların incelenerek terör olaylarının turizm sektörü ve ülke ekonomilerine olan olumlu ya da olumsuz etkilerinin tespit edilerek çözüm önerileri sunulması oluşturmaktadır. Çalışmada, içerik analizi araştırma yöntemi olarak belirlenmiştir. Ayrıca online ve basılı olarak elde edilen kaynaklarda literatür taraması yapılarak, terör ve turizm kavramlarına değinenlerin ortak bir çalışmada toplanması çalışmanın yöntemi arasındadır. Çalışma Türkiye’deki terör olaylarının turizme etkisinin araştırılması nedeniyle yalnız Türkçe dilinde yazılmış ve konu ile ilgili çalışmaları kapsamaktadır. Yapılan çalışma 2005-2019 yılları arasında yapılan akademik çalışmalar ile sınırlandırılmıştır. Çalışama sonucunda yaşanan terör olaylarının hem turizmi hem de ülke ekonomisini olumsuz yönde etkilediği görülmektedir. Ayrıca medyanın belirli bölgede yaşanan terör olayını ülke genelindeymiş gibi yansıtması sonucu turistlerde olumsuz algının oluşması ve bu olumsuz algı sonucu turist tercihlerinin farklı destinasyonlara dönerek turist sayılarında azalışa, turizm gelirlerinde düşüşe ve ekonomik sıkıntılara neden olduğu tespit edilmiştir. Buna ek olarak terörist eylemlerin olumsuz etkilerinin bir sezonda ortadan kalmadığı etkilerinin uzun süre devam ettiği sonucuna varılmıştır.
  • Item
    DESTİNASYON SEÇİMİNDE SOSYAL MEDYADA YER ALAN GASTRONOMİK UNSURLARIN ROLÜ: SOSYAL MEDYA KULLANICILARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA
    (2022-01-18) UTKU AKGÜN, Şerife; GÜZEL ŞAHİN, Neriman Gonca
    Günümüzde gastronomi turizmi dünya genelinde hızla gelişen bir yapıda ilgi görmeye devam etmektedir. Türk Mutfağı'nın dünya çapında kabul görmüş tanınmışlık, özgünlük ve çeşitlilik vasıfları, Türkiye'yi özellikle gastronomi turizmi açısından güçlü hale getirmektedir. Yapılan araştırmalarda, Türkiye'yi ziyaret edenlerin, seyahat deneyimlerinin önemli bir bölümünü mutfak kültürünün oluşturduğu ortaya konmaktadır. Sosyal medyada paylaşılan yiyecek-içecek görsellerinin kullanıcılar tarafından beğenilmesi ve paylaşılması, hem işletmelere hem de bulundukları destinasyona olan ilgiliyi önemli ölçüde artırabilmektedir. Sosyal medyada paylaşılan bu görseller gastronomi turizmine eğilimli olan ziyaretçilerin dikkatini çekmeye başlamıştır. Bu doğrultuda sosyal medyada Türk Mutfağı ile ilgili paylaşılan görsellerin hem sosyal medya hem de destinasyon pazarlaması açısından insanlar üzerinde bir etkileşim yarattığı ve Türkiye'deki gastronomi turizmine olan talebi olumlu yönde etkilediği bilinmektedir. Bu araştırmanın amacı insanların tatil amaçlı destinasyon tercihlerinde sosyal medyada yer alan gastronomik unsurların rolünü ortaya koymaktır. Bu amaçla Türkiye'deki 52 milyon sosyal medya kullanıcısını temsil etmek için 433 kişi seçilmiştir. Örneklemin düşünceleri, anket yöntemiyle ve istatistiksel analizlerle incelenmiş ve sonuçlar yorumlanmıştır. Korelasyon analizleri sonuçlarına göre katılımcıların tercihlerinin sosyal medyada yer alan gastronomik unsurlarla pozitif yönlü bir ilişki içerisinde bulunduğu ortaya çıkmıştır. Pozitif etkinin şiddeti katılımcıların sosyal medya kullanım süreleri, yıllık ortalama tatil harcamaları, destinasyon seçiminde yiyecek-içecek kültürünün etkisi ve gastronomi amaçlı yapılan seyahatlerde yapılan ortalama harcamaları ile ilgili algılarından etkilenmektedir. Genel olarak değerlendirildiğinde araştırmaya katılanların algılarına göre sosyal medyada yer alan gastronomik unsurların, tatil destinasyonunu belirlemede bir rolünün bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır.
  • Item
    AŞÇILARIN MESLEKİ YETERLİLİKLERİNİN İŞE ALIM SÜRECİNE ETKİSİ: ANKARA İLİNDE BULUNAN 4 VE 5 YILDIZLI OTELLER ÜZERİNE BİR ALAN UYGULAMASI
    (2022-01-18) Muratoğlu, İsmail; Güzel Şahin, Neriman Gonca
    Günümüz rekabet koşullarında işletmeler her alanda fark yaratmak zorunda oldukları gibi çalışan seçiminde de titiz davranmak durumundadırlar. Bu sebeple mesleki yeterlilik hem bireyin iş arayışını karşılaması açısından hem de işletmelerin istedikleri vasıflarda çalışan bulmaları açısından önem taşımaktadır. Araştırmanın amacı dört ve beş yıldızlı otellerde çalışan aşçıların mesleki yeterliliklerinin işe alım süreci üzerindeki etkisinin değerlendirilmesidir. Araştırmanın örneklemini Ankara ilinde bulunan 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinin işe kabul sürecinde karar alan 304 çalışan oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket tekniğinden faydalanılmıştır. Dört bölümden oluşan anketin birinci bölümünde 10 soru bulunmaktadır ve bu sorular yönetici ve birim şeflerinin yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, medeni durum, yabancı dil, çalışma süresi, çalıştığı işletmenin sınıfı, görevine ilişkin sorulardır. Anketin ikinci ve üçüncü bölümünde yeterlilik kriterlerinden oluşan 20 teorik ve 20 pratik olmak üzere 40 soru bulunmaktadır. Anketin dördüncü bölümünde ise, insan kaynakları ve işe alım sürecine yönelik 25 soru bulunmaktadır. Otel işletmelerinde görev alacak aşçılarda bulunması gereken özellikler öncelik sırasına göre; teoriyi pratiğe uygulamak, deneyimli olmak, eğitimli olmak ve son olarak yabancı dil bilmek olarak belirlenmiştir. İşe alım sürecinde aşçıların teorik yeterliliklerinin önemli bir rolü bulunmaktadır. Otel yöneticilerin teorik yeterliliğe vermiş oldukları önem eğitim durumları ile ilişkilidir. Otel işletmelerinin sahip olduğu yıldız sayıları ile işe kabul sürecinde pratik yeterliliğe verilen önemin ilişkili olduğu tespit edilmiştir.