Department of Interior Architecture and Environmental Design
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Department of Interior Architecture and Environmental Design by Author "GÜNEŞ, Elif"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item ÇAĞDAŞ SANAT MÜZESİ YAPILARINDA İÇ MEKÂN TASARIMI: MÜZE EVLİYAGİL ÖRNEĞİ(2022-01-26) KALYONCUOĞLU, Merve; GÜNEŞ, ElifBu tez çalışmasında müze kavramı ele alınarak kattığı değerler üzerine araştırma yapılmıştır. Müze; sanat eserlerinin sergilendiği, kültür varlıklarının korunduğu mekânlar olarak yalın ve sade bir şekilde tanımlanabilir. Çağdaş Sanat Müzeleri; koleksiyonerlerin, ressamların, seramik sanatçılarının, tasarımcıların ve eğitimcilerin profesyonel organizasyonlar hazırladıkları merkezlerdir. Müzede, insan eli ile yapılmış tasarımlar, objeler hakkında bilgi sahibi olunabileceği gibi yurtdışında yaşayan koleksiyonerler bilgilendirilerek, sunum ve görselleşmeler aracılığı ile davet ve organizasyonlar planlanmaktadır. Bu tezin amacı; Müze ve özel olarak bulunan Çağdaş Sanat Müzeleri kavramsal açıdan inceleyerek, yurtiçi ve yurtdışında bulunan çağdaş sanat müzelerinin sanatseverlere kattıkları mekânlar, değerler, kültürel etkiler ve sosyalleşme alanları üzerine araştırma yapmaktadır. Çağdaş Sanat Müzeleri, günümüzde yeni yeni yer ederek, yaptıkları faaliyetler, sergileme teknikleri ve yöntemler ile toplum için çekici hale gelen, toplumun sosyalleşmesine katkı sağlayarak da müzecilik anlayışının en önemli bileşenlerindendir. Topluma müze içerisinde sualsiz ve sorgusuzca gezinme anlayışı katmıştır. Ankara’nın İncek semtinde yer alan; modern ve çağdaş sanat koleksiyonlara ev sahipliği yapan ‘’Müze Evliyagil’’, Türkiyede bulunan müzelerden farklı özellikleri ile olarak ön plana çıkmaya başlamıştır. Araştırma ortamı olarak kullanılan ‘’Müze Evliyagil’’, 1200 metrekarelik bir alana kurulan, dört farklı kattan oluşan ve üç katta bulunan 750 m2’lik sergi alanları, zengin kütüphanesi, film salonu ve heykel bahçesi ile sunulmuş bir komplekstir. Müze Evliyagil, çağdaş sanat müzesi olma önderliğinde, günümüzde mevcut olan müzelere göre koleksiyonların eserlerini, galerilerde birkaç hafta süren sergiler ile ziyaretçilerin eserleri incelemelerine vesile olması, görünmez eserlerin izlemek isteyen herkese sunulmasını hedeflemektedir. Bu çalışma ile Müze Evliyagil örneği, Çağdaş Sanat Müzesi olma özelliği ile Türkiye ve Dünya’da bulunan farklı çağdaş sanat müzesi örnekleri ve özellikleri ile karşılaştırılarak ele alınmıştır.Item CEZAEVİ YAPILARINDA MEKÂNSAL İHTİYAÇLAR VE İÇ MEKÂN ALGISI(2021-09-09) EGE, Alperen; GÜNEŞ, ElifCezaevlerinin başlıca temel amacı hükümlüleri hapsetme olduğundan dolayı, sürekli denetim altında tutmak düşüncesinin egemen olduğu mekânsal kurgulara sahiptir. Tarihsel Süreçte benimsenen cezaevi yapılarında kurgulanan mekânlar sayesinde insanlar sürekli olarak denetim ve gözetim altına alınmış, konuşma yasakları getirilmiş, mekânların boyutları ile hükümlülere baskı yapılmış, kullanılan malzemelerin vasat oluşu ile hükümlüler değersizleştirilmiştir. Mekân organizasyonları birçok hükümlü üzerinde olumsuz sonuçlar doğurmuştur. 20. yy’da cezaevlerinin yeniden değerlendirilmiş, insan hakları doğrultusunda alınan kararlara uygun ve sağlıklı bir yaşam oluşturma yolunda yeniden yapılanmıştır. Ayrıca hükümlülere sosyal aktiviteler yaptırılarak devlet ekonomisine katkıda bulunmaları fırsatı verilmiştir. Teknolojinin gelişmesi ve insan haklarına verilen önemin artması ile birlikte cezaevlerinin tasarımlarında da değişimler olmuş ve hükümlülerin cezalarını çekerken aynı zamanda da bir gün dışarıya çıkacak olduklarından topluma ve kendilerine saygılı bireyler haline getirmek amaçlanmıştır. Fakat halen daha günümüzde bu düşünce yapısı tam anlamı ile uygulanmamaktadır. Bu çalışma, cezaevi mekânlarının insan-mekân ilişkisi üzerine mekânsal algısını ve geliştirilen mekânsal arayışlara yönelik ihtiyaçları araştırmayı hedeflemektedir. Araştırma kapsamında geliştirilen anket çalışması ile geçmişinde cezaevinde kalmış ve cezaevini hiç deneyimlememiş katılımcıların verileri toplanmıştır. Bu veriler ışığında mekân-algı-işlev değerlendirilmeleri yapılmış, olumlu ve olumsuz yönde gelişen değerlendirmeler tartışılarak mekânsal kurgu düzenine ve rehabilite çalışmasına yönelik önerilerde bulunulmuştur.Item İÇ MEKÂNDA BİTKİ KULLANIM ŞEKİLLERİNİN GÖRSEL TASARIM PARAMETRELERİ İLE İLİŞKİSİ(2021-11-03) KARAPINAR, Gizem; GÜNEŞ, ElifGünümüz yaşam şartları, teknoloji, metropol şehirler, iş hayatı insanların doğal yaşama yeterli vakit ayıramamasıyla birlikte doğadan uzaklaşmasına neden olmuştur. Bu uzaklaşmanın zamanla getirdiği olumsuz etkilerle insanlar doğa ile kopan bağın tekrar oluşturulmasına ihtiyaç duymaktadır. Bu tez çalışmasında ilk olarak doğa ile bağ kurma ihtiyacının nedeni olan “biyofili” kavramı açıklanmıştır. Biyofili, yaşam şartlarının getirdiği stres ve kaygıyı azaltarak daha sağlıklı bireyler olunması için insanlar üzerinde olumlu etkiler bırakmaktadır. Yaşam için bu kadar etkili bir iç güdü olan biyofilinin iç mekâna etkisi kaçılmazdır. İç mekânda etkin rol almaya başlayan biyofili kavramı bu çalışmada; Browning’in tasarım parametreleri, Kellert ve Çorakçı’nın biyofilik tasarım özellikleri temel alınarak analiz edilmiştir. “Bitki” biyofilik bir tasarım elemanı olarak ve iç mekanda işlevsel görevler üstlenerek mekan organizasyonu sağlama potansiyeli doğrultusunda, bu çalışmada kullanım yöntemleri ile temel değişkeni oluşturmaktadır. Biyofilik tasarım analizleri doğrultusunda bu çalışmada iç mekânda bitki kullanımlarının tanımladığı görsel tasarım parametreleri: barınma/sığınma, merak/gizem, hiyerarşi/hâkimiyet/odak, karmaşa, düzen, toplanma/biraraya gelme/buluşma, sınır, yönlendirme, güvenlik, süsleme/aksesuar olarak belirlenmiştir. İç mekânda bitki kullanım senaryolarının belirtilen görsel tasarım parametreleri ile olan ilişkisi incelenmiş ve yapılan iki farklı anket çalışması sonucunda, tasarımcılara mekanda bitki kullanım kurgusu ve karşılık geldiği görsel tasarım parametresi üzerine bir model geliştirilmesi amaçlanmıştır.Item TARİHİ YAPILARIN YENİDEN İŞLEVLENDİRİLMESİ: BİTLİS EL-AMAN KERVANSARAYI ÖRNEĞİ(2020-11-10) SÜPHANOĞLU, Yaprak Berna; GÜNEŞ, Elif; ÇELİK BAŞOL, GülşahBitlis yaklaşık 3 bin yıllık bir geçmişe sahip, tarihi İpek Yolu üzerinde kurulmuş konumu itibariyle stratejik anlamda son derece önemli bir kenttir. Kuruluşundan günümüze birçok medeniyete ev sahipliği yapan kent; tarihi dokusu, geleneksel konutları ve anıtsal yapıları ile binlerce asırlık kültürel mirası günümüze taşımıştır. Kültürel öneminin yanında ticaret aksının üzerinde bulunması, kentin anıtsal yapılarının gelişim sürecini oluşturmuştur. Anıtsal yapı türleri içinde, ticaretin bir gereksinimi olarak ortaya çıkan kervansarayların, Bitlis’te birçok zengin örneği bulunmaktadır. Bitlis’teki kervansarayların bazıları günümüze değin varlığını koruyamamış, bazıları ise restorasyon süreçlerinin ardından yeni işlevler kazandırılarak kullanıma açılmıştır. Sözü edilen anıtsal yapılar hakkında yeterince literatürün bulunmaması da çalışmanın başlıca motivasyonlarından biridir. Bu çalışma kapsamında, kervansarayların ve ticaret yollarının geçirdiği süreçlerin ardından Bitlis’in ticaret yollarındaki yeri, Bitlis hanlarının ve kervansaraylarının mimari özellikleri incelenmiştir. Tarihi yapılarda yeniden işlevlendirme yöntemi, teknikleri ve uygulama kriterleri yeniden işlevlendirilen kervansaray örnekleri üzerinden değerlendirilmiştir. Ardından Bitlis’te yeniden işlevlendirilen, 16. yüzyılın ikinci yarısında inşa edilmiş olan tarihi El Aman Kervansarayının özgün mimarisi ve mevcut durumu incelenmiştir. Strüktürel, malzeme ve yapım tekniği kapsamında, yeniden işlevlendirilen yapının mevcut işlevi ile koordinasyonu gözlemlenmiştir. Tezin son bölümünde ise gerçekleştirilen gözlemler bağlamında mekân-işlev değerlendirmesi yapılmış, değerlendirme sonucunda seçilen işlevin yapı üzerindeki etkileri belirtilmiştir. Değerlendirme ile ulaşılan sonuçlar çerçevesinde tarihi yapının fonksiyon performansı, mevcut performansın yapıya sağladığı olumlu ve olumsuz katkılara değinilmiştir. Tarihi yapılarda yeniden işlevlendirme kriterleri bağlamında önerilere yer verilmiştir.Item VİTRİN TİPOLOJİLERİNDE RENK TERCİHLERİ(2020-11-10) YİĞİTTOP, Helin; GÜNEŞ, ElifVitrin, markaların tüketiciyle buluştuğu ilk mağaza mekanıdır. Potansiyel tüketicinin markaya ait ürünler ile tanıştığı ve tüketiciyi mağaza içine yönlendirmede etkisi olan, bu sayede ürün satışlarını da olumlu yönde etkileyen, üretim ile tüketim arasındaki bağı oluşturan mağazanın önemli bir bölümüdür. Çalışmanın temel amacı; tüketicilerin, farklı vitrin tiplerinde kullanılan renk uygulamaları karşısındaki tercihlerini belirleyerek, tüketicilerin tercihleri doğrultusunda vitrin tasarımları için öneriler oluşturmaktır. Bu çalışmada, vitrin kavramı literatür araştırması yapılarak tanımlanmıştır. Çalışma kapsamında, belirlenen 6 farklı vitrin tipi referans alınarak seçilmiş farklı markalara ait vitrin görselleri, sıcak renk (kırmızı), soğuk renk (mavi) ve nötr renk (gri) ile Adobe Photoshop programında düzenlenmiştir. Kontrollü bir araştırma ortamında, bilgisayar ekranında, oluşturulan vitrin görselleri 50 kadın 50 erkek olmak üzere toplam 100 katılımcıya gösterilmiş ve anket çalışması uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen istatistiksel veriler, vitrine uygulanan renkler arasından katılımcılar tarafından en çok nötr rengin, en az ise soğuk rengin tercih edilen renk olduğunu göstermektedir. Çalışmada farklı vitrin tiplerinde kullanılan renklere göre, renk tercihlerinin farklılık gösterdiği görülmektedir. Düz, açık, köşe, arkad ve çift üniteli vitrin tiplerinde en çok nötr renk tercih edilirken; kapalı vitrin tipinde sıcak rengin en çok tercih edilen renk olduğu görülmektedir. Ayrıca kadın ve erkek katılımcıların tercihleri analiz edildiğinde, her iki katılımcı grubu için de en çok nötr rengin, en az soğuk rengin tercih edildiği görülmektedir. Fakat, farklı vitrin tipolojileri incelendiğinde, erkek katılımcılar için bütün vitrin tiplerinde en çok tercih edilen renk nötr renk olsa da, kadın katılımcılar için düz, kapalı ve köşe vitrin tiplerinde en çok tercih edilen rengin sıcak renk olduğu görülmektedir. Elde edilen veriler sonucunda, tüketici tercihleri kapsamında, vitrin tasarımına ait öneriler sunulmuştur.