Department of Interior Architecture and Environmental Design
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Department of Interior Architecture and Environmental Design by Title
Now showing 1 - 20 of 33
Results Per Page
Sort Options
Item ADANA KIZ LİSESİ’NİN (ASKERİ RÜŞTİYE OKULU) KÜLTÜREL MİRAS KAPSAMINDA MEKÂNSAL ANALİZİ(2022-01-20) ÖZDEMİR, Şükriye Sıla; PFEİFFER TAŞ, ŞuleBir topluma özgü dil, din, edebiyat, güzel sanatlar, kent ve mimarlık, ekonomi, gelenek ve görenekler, gibi kavramlar bir araya gelerek kültürü oluşturmaktadır. Bu kavramların nesillere aktarımında kültürel miras olgusu önemli bir role sahiptir. Kültürel miras yönetimi ile toplumların tarihi birikimleriyle birlikte somut ve soyut kültür öğelerinin gelecek kuşaklara aktarımı amaçlanmaktadır. Kültürel miras yönetiminde temel hedef, koruma ve yaşatma ilkesi olmuştur. Bu tez çalışmasında kültürel miras kapsamında, Adana’nın mimari kimliğini oluşturan tescilli yapılarından Adana Kız Lisesi olarak bilinen yapı incelenmiştir. II. Abdülhamit Dönemi’nde Anadolu’ da inşa edilen askeri rüştiyelerin ilk örneklerinden biri olma özelliğini taşıyan yapı Adana Askeri Rüştiyesi (1883) olarak inşa edilmiştir. Yapının inşa edildiği dönemden başlanarak, idadi, sultani, lise ve Adana Kız Lisesi (1932-1998) dönemine kadar ve daha sonraki süreçte (2004-2006) bakım ve onarım çalışmalarını analiz edebilmek için tarihi çevresiyle birlikte geçirdiği işlevsel ve yapısal değişiklikleri tespit edebilmek için tarihi kaynaklar, ilgili kurum ve kuruluşlardan elde edilen belgeler, çizim ve görsellere ulaşılarak literatür taraması yapılmıştır. Yapının mimari üslubu, cephe ve plan şeması ile birlikte değerlendirilerek cephe, plan ve mekân özelliklerinin analizleri yapılmıştır. Bunun için merkez İstanbul’da inşa edilen askeri rüştiyelere örnek olarak Fatih Askeri Rüştiyesi, Anadolu’da inşa edilen Kastamonu Askeri Rüştiyesi - Mektebi Mülkiye İdadisi ve Kayseri Askeri Rüştiyesi Mektebi - Mülkiye İdadisi örnek seçilerek karşılaştırılmıştır. Yapı, 1998 yılındaki deprem sonrası lise işlevini kaybetmiş ve boşaltıldıktan sonraki bir tadilattan sonra Kültür ve Sanat Merkezi (2006-2018) olarak kullanılmaya başlanmıştır. Bu dönüşüm sürecindeki mekânsal değişimler, alan çalışması ile yerinde incelenmiş, fotoğraf ve çizimler yapılarak restorasyon sonrası müdahaleler tespit edilmiştir. Yapılan tüm araştırmalar sonucunda edinilen bilgiler, kültürel miras kapsamında ilgili ulusal ve uluslararası tüzük, bildirge, sözleşme ve ilkeler doğrultusunda, yapının ilk halinden günümüze dönüşüm süreci karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Bu süreçte, özellikle cephe ve iç mekanda yapılan değişiklikler tespit edilmeye, yeniden işlevlendirme kararının uygulanabilirliği, restorasyon sonrası müdahaleler ve yapının özgünlüğünü ne kadar koruduğu ortaya konmaya çalışılmıştır. Yapılan değerlendirmelere bağlı olarak, belge niteliği taşıyan tarihi yapıların gelecek kuşaklara aktarımı için yeniden işlevlendirme öncesinde kullanımı konusunda net kararlar alınması, yapının özgünlüğünü koruyarak dönüşümünün sağlanması için mekânların yeni işlevine dönük gereksinimlerinin planlanması ve tasarlanması, restorasyon sonrası kullanımda da koruma ilke ve yöntemlerine uyulması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.Item AHİ ŞERAFETTİN (ASLANHANE) KÜLLİYESİNDE CAMİ, ZAVİYE VE TÜRBE’NİN İŞLEVSEL VE İÇMİMARLIK AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMALI DEĞERLENDİRİLMESİ(2012-07-25) ŞAHİN, Berk; PFEIFFER TAŞ, ŞuleAnadolu Selçukluları döneminden günümüze kadar varlığını sürdüren tarihi eserler arasında döneminin en önemli örneklerinden biri olan Ahi Şerafettin Camisi gerek yakın çevresinde bulunan zaviye ve türbesi ile İslami dini mimarlık örneklerine sahip olması, gerekse dönemin iç ve dış mimari tasarım ve uygulamaları açısından özenle incelenmesi gereken bir eserdir. Türklerin Orta Asya’da kullandıkları çadır hayatının ve özellikle ahşap direkli çadırlar içinde ibadetlerini yerine getirmelerinin yansıması olarak Anadolu’da inşa edilen ahşap direkli, ahşap oturtma çatılı camiler, Türklerin Anadolu’ya gelmelerinin ardından mimari örnekler olarak önemli bir yere sahip olmuşlardır. Ahi Şerafettin Camisi, Anadolu’da bolca bulunan bir hammadde olan taş malzemenin kullanılması ile oldukça sade cephelere sahip sınırlanan mekânının içinde, eşsiz sanat eserlerini barındırması yönünden farklı bir alanda diğer örneklerinden ayrılmaktadır. Üç cephesinde birer kapısı ve bunlardan kuzeybatı cephesinde taç kapı ile hareket kazanan yapının, Anadolu Selçukluları yapı elemanı olan tuğlanın sırlı ve sırsız kullanıldığı bir adet minaresi bulunmaktadır. Dönemin ahşap direkli, oturtma çatılı camilerinden olan Ahi Şerafettin Camisi, bazilikal planı, kıble duvarına dikey her biri altı adet dört ahşap sütun dizisiyle 5 satıh meydana getirmektedir. Caminin içinde bütün kuzeybatı kısmını ikinci direğe kadar kaplayan kadınlar mahfili, mekânı ikinci kat halinde ayırmaktadır. Orta nef üzerinde bulunan görkemli çini-alçı mihrap, caminin boyuna uzanan simetri aksının tam üzerinde yer almaktadır. Bütün içmimarisi ve muhteşem çini mihrabı yanında, caminin ahşap minberi orta boy minberlerden taklit kündekari tekniği ile yapılmış ve yan aynalıklarında geçmeler halinde işlenmiş yıldız, altıgen, üçgen şeklindeki figürlerin içleri işlenmiş şekilde günümüze kadar sağlamlığını koruyan ender örneklerdendir. Boyuna dikdörtgen planlı caminin ahşap tavanı, dört sıra halinde dizilen altışar adet ahşap direkle, üzerinde antik sütunlar ve bu sütunları hatıllara bağlayan ahşap yastıklar ile taşınmaktadır. Döneminin içmimari ve çevre tasarımını en iyi şekilde yansıttığı yapının bunun yanında yaşayış, kültür ve sanat tarzını yansıtması açısından hem sanat tarihi hemde mimarlık disiplini açısından önemli detaylara sahip olması gelecekte daha birçok alanda araştırılması gerekli tarihi eserler arasına yapıyı sokmaktadır. Caminin yine aynı dönemde yapılmış Ankara yakın illerinden seçkin örnekler olan Beyşehir Eşrefoğlu Camisi, Sivrihisar Ulu Camisi, Afyon ve Konya Camileri gibi benzer yapılarla yapım detayları karşılaştırılarak içmimari açısından yapıldıkları dönemde genel bir tasarım çizgisini takip ettiğini söylemek mümkün olmuştur. Bütün detayları ile Anadolu Selçuklularından günümüze kadar uzanan süreçte araştırması yapılan bu çalışmanın, içmimarlık alanında gelecek araştırmalara örnek teşkil etmesi ve kaynak olmasını umut etmekteyiz.Item AHİ ŞERAFETTİN (ASLANHANE) KÜLLİYESİNDE CAMİ, ZAVİYE VE TÜRBE’NİN İŞLEVSEL VE İÇMİMARLIK AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMALI DEĞERLENDİRİLMESİ(2012) ŞAHİN, Berk; PFEIFFER TAŞ, ŞuleÖZ: Anadolu Selçukluları döneminden günümüze kadar varlığını sürdüren tarihi eserler arasında döneminin en önemli örneklerinden biri olan Ahi Şerafettin Camisi gerek yakın çevresinde bulunan zaviye ve türbesi ile İslami dini mimarlık örneklerine sahip olması, gerekse dönemin iç ve dış mimari tasarım ve uygulamaları açısından özenle incelenmesi gereken bir eserdir. Türklerin Orta Asya’da kullandıkları çadır hayatının ve özellikle ahşap direkli çadırlar içinde ibadetlerini yerine getirmelerinin yansıması olarak Anadolu’da inşa edilen ahşap direkli, ahşap oturtma çatılı camiler, Türklerin Anadolu’ya gelmelerinin ardından mimari örnekler olarak önemli bir yere sahip olmuşlardır. Ahi Şerafettin Camisi, Anadolu’da bolca bulunan bir hammadde olan taş malzemenin kullanılması ile oldukça sade cephelere sahip sınırlanan mekânının içinde, eşsiz sanat eserlerini barındırması yönünden farklı bir alanda diğer örneklerinden ayrılmaktadır. Üç cephesinde birer kapısı ve bunlardan kuzeybatı cephesinde taç kapı ile hareket kazanan yapının, Anadolu Selçukluları yapı elemanı olan tuğlanın sırlı ve sırsız kullanıldığı bir adet minaresi bulunmaktadır. Dönemin 225 ahşap direkli, oturtma çatılı camilerinden olan Ahi Şerafettin Camisi, bazilikal planı, kıble duvarına dikey her biri altı adet dört ahşap sütun dizisiyle 5 satıh meydana getirmektedir. Caminin içinde bütün kuzeybatı kısmını ikinci direğe kadar kaplayan kadınlar mahfili, mekânı ikinci kat halinde ayırmaktadır. Orta nef üzerinde bulunan görkemli çini-alçı mihrap, caminin boyuna uzanan simetri aksının tam üzerinde yer almaktadır. Bütün içmimarisi ve muhteşem çini mihrabı yanında, caminin ahşap minberi orta boy minberlerden taklit kündekari tekniği ile yapılmış ve yan aynalıklarında geçmeler halinde işlenmiş yıldız, altıgen, üçgen şeklindeki figürlerin içleri işlenmiş şekilde günümüze kadar sağlamlığını koruyan ender örneklerdendir. Boyuna dikdörtgen planlı caminin ahşap tavanı, dört sıra halinde dizilen altışar adet ahşap direkle, üzerinde antik sütunlar ve bu sütunları hatıllara bağlayan ahşap yastıklar ile taşınmaktadır. Döneminin içmimari ve çevre tasarımını en iyi şekilde yansıttığı yapının bunun yanında yaşayış, kültür ve sanat tarzını yansıtması açısından hem sanat tarihi hemde mimarlık disiplini açısından önemli detaylara sahip olması gelecekte daha birçok alanda araştırılması gerekli tarihi eserler arasına yapıyı sokmaktadır. Caminin yine aynı dönemde yapılmış Ankara yakın illerinden seçkin örnekler olan Beyşehir Eşrefoğlu Camisi, Sivrihisar Ulu Camisi, Afyon ve Konya Camileri gibi benzer yapılarla yapım detayları karşılaştırılarak içmimari açısından yapıldıkları dönemde genel bir tasarım çizgisini takip ettiğini söylemek mümkün olmuştur. Bütün detayları ile Anadolu Selçuklularından günümüze kadar uzanan süreçte araştırması yapılan bu çalışmanın, içmimarlık alanında gelecek araştırmalara örnek teşkil etmesi ve kaynak olmasını umut etmekteyiz.Item ANKARA KARACABEY KÜLLİYE YAPI GRUBUNDA BULUNAN KARACABEY ÇİFTE HAMAMI İÇ MEKAN ANALİZİ(2012-07-25) EROL, Ş. Çağlayan; PFEIFFER TAŞ, ŞuleAnkara’ da XV. yüzyıl yapılarından olan Karacabey Çifte Hamamının iç mekan analizi bu tezin konusunu oluşturmaktadır. Yapının Ankara ilinde konumlanması nedeniyle Ankara’nın XV. yüzyıldaki fiziksel ve sosyal durumu, 1300-1500 lü yıllarda Osmanlı’da dini ve sosyal yapıların tarihçesi ile birlikte ele alınmıştır. Ayrıca çalışmanın kuramsal çerçevesinde, Karacabey Çifte Hamamının günümüz genel özellikleri, mimari tanımlamaları, günümüze kadar yapılan restorasyon tanımlamaları ve değerlendirmeleri yapılmış, iç mekan tasarımı önerileri sunulmuştur. Yapının korunarak ve gerekli belgelemeler yapılarak gelecek nesillere aktarılması, iç mekan öğelerinin günümüzdeki durumunun tespiti ve restorasyon sonrası iç mekan tasarımı gerekliliğinin vurgulanması çalışmanın amacını oluşturmaktadır.Item ANKARA KARACABEY KÜLLİYE YAPI GRUBUNDA BULUNAN KARACABEY ÇİFTE HAMAMI İÇ MEKAN ANALİZİ(2012-06-07) EROL, Şaziment Çağlayan; PFEIFFER TAŞ, ŞuleAnkara’ da XV. yüzyıl yapılarından olan Karacabey Çifte Hamamının iç mekan analizi bu tezin konusunu oluşturmaktadır. Yapının Ankara ilinde konumlanması nedeniyle Ankara’nın XV. yüzyıldaki fiziksel ve sosyal durumu, 1300-1500 lü yıllarda Osmanlı’da dini ve sosyal yapıların tarihçesi ile birlikte ele alınmıştır. Ayrıca çalışmanın kuramsal çerçevesinde, Karacabey Çifte Hamamının günümüz genel özellikleri, mimari tanımlamaları, günümüze kadar yapılan restorasyon tanımlamaları ve değerlendirmeleri yapılmış, iç mekan tasarımı önerileri sunulmuştur. Yapının korunarak ve gerekli belgelemeler yapılarak gelecek nesillere aktarılması, iç mekan öğelerinin günümüzdeki durumunun tespiti ve restorasyon sonrası iç mekan tasarımı gerekliliğinin vurgulanması çalışmanın amacını oluşturmaktadır.Item BATILILAŞMANIN MİMARİ BOYUTUNDA DÖNÜŞÜMÜN BİR TEMSİLİ: HOVSEP AZNAVURYAN’IN ART NOUVEAU TARZI ESERİ GÜLBENKYAN HAN(2022-02-22) KAZANCIOĞLU, Elif; Pfeıffer Taş, Şule; TENGİLİMOĞLU, DilaverEminönü Han Bölgesinde bulunan Gülbenkyan Han, Batı mimarisiyle yapılan etkili büro hanlarından birisi olup 1900’lü döneminde Calouste Sarkis Gulbenkian tarafından Mimar Hovsep Aznavur’a yaptırılmıştır.Gülbenkyan Han, Eminönü Hobyar Mahallesi Arpacılar Caddesi’nde inşa edilmiştir. Art Nouveau stilinde 1890 yılında inşa edilen yapı büro hanı niteliği taşımaktadır. İstanbul’un Eminönü bölgesinde inşa edilen Gülbenkyan Han’ın mekân analizi bu tezin konusunu oluşturmaktadır. Han’ın İstanbul’da olması sebebiyle İstanbul’un Batılılaşma Dönemindeki fiziksel ve sosyal durumu, 1800’lü yıllarda Osmanlı Devleti’ndeki ticaret hanlarının tarihçesi ile birlikte ele alınmıştır. Çalışmanın kurumsal çerçevesinde, Bizans döneminden Osmanlı dönemine Eminönü’nün ticari merkez oluşu, gelişimi, Gülbenkyan Han’ın genel özellikleri, mimari tanımlamaları ve değerlendirmeleri yapılmıştır. Han günümüzde zemin katı İtalyan Restoran'ı olarak hizmet veren bir otele dönüşmüştür. Bu çerçevede hanın dönüşüm süreciyle beraber mekân analizi yapılması bu tezin konusunu oluşturmaktadır.Item BİYOFİLİK YAKLAŞIMLA TASARLANMIŞ DİŞ MUAYENEHANELERİNİN DENTAL FOBİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ(2021-11-08) BAYRAKCI, Elif Ezgi; YILDIRIM KAYA, Nazlı NazendeBu araştırmada, öncelikle katılımcıların dental korku skalası ile dental fobi düzeyleri ölçülmüştür. Daha sonra katılımcılardan dental korku düzeyi belirli bir puanın üzerinde olanların biyofilik ve standart tasarlanmış diş muayenehanelerine ilişkin algıları ölçülmüştür. Yapılan ölçümlerle biyofilik ve standart tasarım arasında fark olup olmadığı test edilmesi amaçlanmıştır. Biyofilik tasarımlı diş muayenehanesinin dental fobi üzerindeki etkilerini test etmek için, sanal ortamda modellenmiş iki farklı diş muayenehanesinin (biyofilik tasarımlı mekân ve standart tasarımlı mekân) dijital resimlerine dayanan bir çalışma düzenlenmiştir. Katılımcıların her iki diş muayenehanesini değerlendirmeleri için geliştirilen iki aşamalı anket çalışması düzenlenmiştir. Birinci aşamada katılımcıların dental korku düzeyleri belirlenip ikinci aşamada duygusal değerlendirme ölçeği ve mekânsal değerlendirme ölçeği kullanılarak katılımcıların mekânlara ilişkin algıları ölçülmüştür. Ankete toplamda farklı demografik gruplara ait 228 kişi katılmıştır. Elde edilen sonuçlarla, biyofilik tasarımlı diş muayenehanesinin standart tasarımlı diş muayenehanesine göre dental korku üzerinde olumlu bir etki yarattığı ve bu farkın istatistiksel olarak önemli olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, biyofilik tasarımın dental fobi üzerindeki etkisinin cinsiyet ve yaş grupları temelinde farklılaştığı da gözlemlenmiş ve bu farklar istatistiksel olarak önemli bulunmuştur.Item BÖLÜMLÜ MAĞAZALARIN İÇ MEKÂN TASARIMINDA KURUMSAL KİMLİK ANALİZİ(2022-01-26) KEYVANOĞLU PARMAKSIZ, Büşra; Ünlü, FerayBu çalışma, bölümlü mağazaların iç mekân tasarımında kurumsal kimliğin nasıl yansıtıldığını değerlendirmek amacıyla hazırlanmıştır. Birinci bölümde, çalışmanın kapsamı, amacı ve yöntemi açıklanmıştır. İkinci bölümde, zaman içinde oluşan yeni perakende sektörü kapsamında gelişen bölümlü mağazaların tanımı ve özellikleri ele alınmıştır. Günümüz şartlarında, perakendeci işletmecilerin ayakta kalabilmesinin yollarından birinin kurumsal kimlik olması nedeniyle, bu kimliğin iç mekân tasarımı aracılığıyla tüketiciye mesaj olarak aktarılması ve akılda kalıcılığının bölümlü mağazalarda nasıl geliştiği incelenmiştir. Üçüncü bölümde, istikrarlı bir kurumsal kimliğin, tüketicinin kurum hakkındaki imajını oluşturacak önemli bir araç olarak görülmesi nedeniyle kurumsal kimlik kavramı tanımlanarak, kimlik ve mekân ilişkisi araştırılmıştır. Etkili bir kurumsal kimliğe sahip bölümlü mağaza yapılanması için iç mekân tasarımının bileşenleri ve ögeleri ile kullanıcıya aktarılmak istenen mesajlar çalışma kapsamına alınmıştır. Dördüncü bölümde, hedeflenen kurumsal kimlik imajının; dış cephe, logo ve tabela, vitrin, mağaza girişi, plan tipleri, dolaşım şeması, sergileme elemanları, mobilyalar, donatılar, ödeme noktaları, deneme odaları, renk ve doku, malzeme, aydınlatma ve diğer etmenler üzerinden okunuyor olması beklendiğinden, bölümlü mağazaların kurumsal kimliğine etki eden faktörler ele alınmış, Türkiye’den ve dünyadan örneklerle açıklanmıştır. Elde edilen bütün bilgiler doğrultusunda beşinci bölümde, güncel iki bölümlü mağaza olan Mudo Concept ve Boyner Bölümlü Mağazaları’nın iç mekân tasarımı analiz edilmiştir. Seçilen bölümlü mağazaların iç mekân tasarımındaki kurumsal kimliğin ölçülebilmesi amacıyla 300 kişiyi kapsayan bir anket çalışması yapılmıştır. Kullanıcıların aktardığı verilerle iki bölümlü mağazanın iç mekân tasarımının da kurumsal kimliği değerlendirilmiş ve karşılaştırmalı analizi yapılmıştır.Item ÇAĞDAŞ SANAT MÜZESİ YAPILARINDA İÇ MEKÂN TASARIMI: MÜZE EVLİYAGİL ÖRNEĞİ(2022-01-26) KALYONCUOĞLU, Merve; GÜNEŞ, ElifBu tez çalışmasında müze kavramı ele alınarak kattığı değerler üzerine araştırma yapılmıştır. Müze; sanat eserlerinin sergilendiği, kültür varlıklarının korunduğu mekânlar olarak yalın ve sade bir şekilde tanımlanabilir. Çağdaş Sanat Müzeleri; koleksiyonerlerin, ressamların, seramik sanatçılarının, tasarımcıların ve eğitimcilerin profesyonel organizasyonlar hazırladıkları merkezlerdir. Müzede, insan eli ile yapılmış tasarımlar, objeler hakkında bilgi sahibi olunabileceği gibi yurtdışında yaşayan koleksiyonerler bilgilendirilerek, sunum ve görselleşmeler aracılığı ile davet ve organizasyonlar planlanmaktadır. Bu tezin amacı; Müze ve özel olarak bulunan Çağdaş Sanat Müzeleri kavramsal açıdan inceleyerek, yurtiçi ve yurtdışında bulunan çağdaş sanat müzelerinin sanatseverlere kattıkları mekânlar, değerler, kültürel etkiler ve sosyalleşme alanları üzerine araştırma yapmaktadır. Çağdaş Sanat Müzeleri, günümüzde yeni yeni yer ederek, yaptıkları faaliyetler, sergileme teknikleri ve yöntemler ile toplum için çekici hale gelen, toplumun sosyalleşmesine katkı sağlayarak da müzecilik anlayışının en önemli bileşenlerindendir. Topluma müze içerisinde sualsiz ve sorgusuzca gezinme anlayışı katmıştır. Ankara’nın İncek semtinde yer alan; modern ve çağdaş sanat koleksiyonlara ev sahipliği yapan ‘’Müze Evliyagil’’, Türkiyede bulunan müzelerden farklı özellikleri ile olarak ön plana çıkmaya başlamıştır. Araştırma ortamı olarak kullanılan ‘’Müze Evliyagil’’, 1200 metrekarelik bir alana kurulan, dört farklı kattan oluşan ve üç katta bulunan 750 m2’lik sergi alanları, zengin kütüphanesi, film salonu ve heykel bahçesi ile sunulmuş bir komplekstir. Müze Evliyagil, çağdaş sanat müzesi olma önderliğinde, günümüzde mevcut olan müzelere göre koleksiyonların eserlerini, galerilerde birkaç hafta süren sergiler ile ziyaretçilerin eserleri incelemelerine vesile olması, görünmez eserlerin izlemek isteyen herkese sunulmasını hedeflemektedir. Bu çalışma ile Müze Evliyagil örneği, Çağdaş Sanat Müzesi olma özelliği ile Türkiye ve Dünya’da bulunan farklı çağdaş sanat müzesi örnekleri ve özellikleri ile karşılaştırılarak ele alınmıştır.Item CEZAEVİ YAPILARINDA MEKÂNSAL İHTİYAÇLAR VE İÇ MEKÂN ALGISI(2021-09-09) EGE, Alperen; GÜNEŞ, ElifCezaevlerinin başlıca temel amacı hükümlüleri hapsetme olduğundan dolayı, sürekli denetim altında tutmak düşüncesinin egemen olduğu mekânsal kurgulara sahiptir. Tarihsel Süreçte benimsenen cezaevi yapılarında kurgulanan mekânlar sayesinde insanlar sürekli olarak denetim ve gözetim altına alınmış, konuşma yasakları getirilmiş, mekânların boyutları ile hükümlülere baskı yapılmış, kullanılan malzemelerin vasat oluşu ile hükümlüler değersizleştirilmiştir. Mekân organizasyonları birçok hükümlü üzerinde olumsuz sonuçlar doğurmuştur. 20. yy’da cezaevlerinin yeniden değerlendirilmiş, insan hakları doğrultusunda alınan kararlara uygun ve sağlıklı bir yaşam oluşturma yolunda yeniden yapılanmıştır. Ayrıca hükümlülere sosyal aktiviteler yaptırılarak devlet ekonomisine katkıda bulunmaları fırsatı verilmiştir. Teknolojinin gelişmesi ve insan haklarına verilen önemin artması ile birlikte cezaevlerinin tasarımlarında da değişimler olmuş ve hükümlülerin cezalarını çekerken aynı zamanda da bir gün dışarıya çıkacak olduklarından topluma ve kendilerine saygılı bireyler haline getirmek amaçlanmıştır. Fakat halen daha günümüzde bu düşünce yapısı tam anlamı ile uygulanmamaktadır. Bu çalışma, cezaevi mekânlarının insan-mekân ilişkisi üzerine mekânsal algısını ve geliştirilen mekânsal arayışlara yönelik ihtiyaçları araştırmayı hedeflemektedir. Araştırma kapsamında geliştirilen anket çalışması ile geçmişinde cezaevinde kalmış ve cezaevini hiç deneyimlememiş katılımcıların verileri toplanmıştır. Bu veriler ışığında mekân-algı-işlev değerlendirilmeleri yapılmış, olumlu ve olumsuz yönde gelişen değerlendirmeler tartışılarak mekânsal kurgu düzenine ve rehabilite çalışmasına yönelik önerilerde bulunulmuştur.Item CUMHURİYETİN İDEOLOJİSİNİN ULUSAL KİMLİĞE YANSIMASINDA ANKARA RESİM VE HEYKEL MÜZESİ (ESKİ TÜRK OCAKLARI BİNASI) VE DEĞİŞİMLERİNİN ANALİZİ(2022-01-26) ÇATLADIOĞLU, Ahmet Uğur; PFEIFFER TAŞ, ŞuleOsmanlı’nın son dönemlerinde başlayan modernleşme çabaları Cumhuriyet döneminde devam etmiştir. Aynı dönemlerde Avrupa’da hâkim olmaya başlayan ulus-devlet formatının bir çeşit yansıması olan bu yenilik hareketleri; bilhassa Tanzimat reformlarıyla resmen başlayan, anayasal yönetimlerin ilanıyla devam eden ve cumhuriyet dönemi inkılaplarıyla son aşamasına ulaşmış olup, bu haliyle de daha çok siyasi ve hukuki alanın reformize edilmesi şeklinde kendini gösteren modernleşme süreçleridir. Bu modernleşme süreçleri, özellikle o dönemki ekonomi, politika, felsefe, hukuk, din ve dil alanında önde gelen düşünürlerin geliştirdiği düşüncelerin de etkisiyle zamanla yaygınlaşmış ve bu durum pek çok farklı alanda olduğu gibi, mimari alanındaki yeni gelişmelere de uygun bir ortam yaratılmasına olanak sağlamıştır. Bu tez çalışması ile bahsi geçen söz konusu modernizm etkisi ile oluşan yeniden ulusal bir kimlik oluşturma süreçlerinin mimari alanındaki yansımaları, Eski Türk Ocakları Genel Merkez Binası özelinde incelenmeye çalışılacaktır. Bu bağlamda, I. Ulusal Mimarlık Akımına göre yapılan Ankara’daki mimari yapıların temel özellikleri, Eski Türk Ocağı Genel Merkezi Binası’nın tasarımı ve buna ilişkin tanımlar literatür taramasıyla açıklanacak olup; destek olarak da Eski Türk Ocağı Genel Merkezi Binası ile Cumhuriyetin beraberinde getirdiği ulusalcılık akımındaki yeri ve önemi incelenmeye çalışılarak geçirdiği restorasyonlarla ilgili mekânsal analizlerle açıklanmaya çalışılacaktır.Item EDEBİYAT MÜZE KÜTÜPHANELERİNİN KÜLTÜREL MİRASLA İLİŞKİSİ ve MEKANSAL DEĞERLENDİRME(2022-01-19) OKUMUŞ KABAR, Neriman; PFEİFFER TAŞ, ŞuleKültürel mirasımızın korunması, yaşatılması, öğretilmesi, tanıtılması amacıyla Kültür ve Turizm Bakanlığınca öncelikle yedi bölgede o yörenin en seçkin edebiyatçılarından birinin ismini taşıyan ‘Edebiyat Müze Kütüphaneleri’ kurulmaya başlanmış, tezin yazıldığı dönemde altı tanesinin tasarımı gerçekleşmiştir. Bunlardan yalnız 5 Edebiyat Müze Kütüphanesi eski eserdir. Taşınmaz somut kültürel mirasın, geleneksel sivil mimari örneklerinden olan istisnai güzellikteki eski binalar restore edilerek topluma kazandırılmış, taşınabilir somut kültürel mirasımızın unsurları olan kitaplar, yazmalar, dergiler, resimler, fotoğraflar, eşyalar, kostümler de müze kütüphanelerde sergilenmiştir. Bu binalarda yine kültürel mirasla ilgili bir çok etkinlik düzenlenmektedir. Bu çalışmada; müze kavramı, kütüphane kavramı, müze kütüphanesi kavramı, ele alınmış, kültürel mirasla müze kütüphaneleri arasındaki bağlantı ortaya konmuş, edebiyat müze kütüphanelerinin kültürel mirasla ilişkisi açısından mekânsal değerlendirmeler yapılmış, eski durumları, restorasyon süreçleri ve son durumları ile ilgili bilgi verilmiştir.Item “FARKLI ANLAYIŞLARLA TASARLANMIŞ EĞİTİM ALANLARINDAKİ SINIFLARIN HACİM AKUSTİĞİ YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ; DOĞA KOLEJİ ÇUKURAMBAR VE İMKB ALPARSLAN ORTAOKULU ÖRNEĞİ”(2015-10-25) YERLİ, Can; Bal KOÇYİĞİT, FilizEğitim, toplumların gelişimindeki en önemli araçlardan biridir. Etkili bir eğitim, kaliteli iletişim ile mümkündür. İletişime etki eden faktörler arasında, bulunulan mekânın etkisi büyüktür. Akustik gelişimi tamamlanmış mekânlardaki işitsel konfor şüphesiz ki daha iyi iletişime sebep olacaktır. Ülkemiz okullarında, ön tasarım aşamasında akustik koşulların ihmal edilmesi, sınıflarda sağlıklı iletişim ortamının sağlanamamasına sebep olmaktadır. Bu çalışma eğitim yapılarının en önemli mekânı olan sınıflarda akustik konfor koşullarının önemi ile birlikte, kullanılan gereçlerin etkisini ortaya koymak amacı ile hazırlanmıştır. Araştırma kapsamı içinde ölçüm yapılmak üzere Ankara ili Çankaya ilçesinde bulunan iki okul seçilmiştir. Araştırılmak üzere seçilen okullardan ilki özel okul, ikincisi ise M.E.B. bünyesindeki tip proje devlet okullarından biridir. Bu araştırmada seçilen okullara ait sınıflar, hacim akustiğine uygunlukları açısından, kullanılan iç yüzey gereçleri doğrultusunda araştırılmıştır. Yapılan çalışmada seçilen iki okuldaki hacim olarak benzer sınıflar, akustik ölçüm cihazları ile ölçülmüştür. Belirlenen sınıflarda konuşmanın anlaşılabilirliğinde önem taşıyan akustik parametreler olan çınlama süresi (RT), erken düşüş süresi (EDT), konuşmanın açıklığı ve netliği (C50), konuşmanın belirginliği (D50), konuşma iletim indeksi (STI) ve hızlı konuşma iletim indeksi (RASTI) ölçümleri yapılmış ve elde edilen sonuçlar değerlendirilmiştir. Değerlendirme sonucunda, kullanılan mobilya ve yüzey malzemelerinin, sınıflardaki akustik konfor koşullarına etkileri incelenmiş, yeni tasarlanacak ya da iyileştirme çalışması yapılacak sınıflarda konuşmanın anlaşılabilirliğinin optimum düzeylere çıkarılabilmesi için önerilerde bulunulmuştur.Item İÇ MEKÂN TASARIMINDA STÜDYO DAİRELER İÇİN AFET VE ACİL DURUMLARA YÖNELİK RİSK YÖNETİMİ: DEPREME YÖNELİK MODELLEME ÖRNEĞİ(2021-10-06) BERK, Mahmutcan; BULHAZ, ÇağrıDepremler, binalar üzerinde gerek yapısal gerek yapısal olmayan hasarlar bırakarak insan hayatını olumsuz yönde etkilemektedir. Afet ve acil durumlar kavramları açıklanarak deprem olgusuna ulaşılmış ve kavramlar üzerinde gerekli tanımlamalar yapılmıştır. Bu çalışmada, depremin binalar üzerinde bıraktığı etkiler incelenmiştir. Yapısal hasarların yanı sıra özellikle yapısal olmayan hasarların üstünde durulmuştur. Binalar üzerinde gözlenen hasarların, can ve mal kayıplarının minimuma indirilebilmesi için çözüm önerileri ve örnek uygulamalar, ilgili yönetmelikler incelenerek sunulmuştur. Bu uygulamaların nasıl yapılacağı görseller aracılığıyla açıklanmıştır. Depremden etkilenen mekân örnekleri ile alınması gereken önlemlerin önemi bir kez daha görülmüştür. İç mekân düzenlemelerinde alınması gereken bu önlemlerle ters orantılı şekilde deprem olgusunun insan hayatındaki olumsuz etkisi değişecektir. Bu çalışmada, deprem ülkesinde yaşayan insanların bilinçlendirilmesi ve alması gereken önlemlerin vurgulanması amaçlanmış ve sonuç olarak örnek uygulamalarla birlikte önlemler sıralanmıştır. Tezin sonuç bölümünde, alınması gereken önlemlere örnek olacak bir konut tasarımı yapılmıştır. Konut tasarımı bir stüdyo daire üzerinden yapılmıştır. Çalışmanın içerisinde stüdyo daire kavramına ulaşabilmek için konutların gelişimi ve çeşitleri anlatılmıştır.Item İÇ MEKÂNDA BİTKİ KULLANIM ŞEKİLLERİNİN GÖRSEL TASARIM PARAMETRELERİ İLE İLİŞKİSİ(2021-11-03) KARAPINAR, Gizem; GÜNEŞ, ElifGünümüz yaşam şartları, teknoloji, metropol şehirler, iş hayatı insanların doğal yaşama yeterli vakit ayıramamasıyla birlikte doğadan uzaklaşmasına neden olmuştur. Bu uzaklaşmanın zamanla getirdiği olumsuz etkilerle insanlar doğa ile kopan bağın tekrar oluşturulmasına ihtiyaç duymaktadır. Bu tez çalışmasında ilk olarak doğa ile bağ kurma ihtiyacının nedeni olan “biyofili” kavramı açıklanmıştır. Biyofili, yaşam şartlarının getirdiği stres ve kaygıyı azaltarak daha sağlıklı bireyler olunması için insanlar üzerinde olumlu etkiler bırakmaktadır. Yaşam için bu kadar etkili bir iç güdü olan biyofilinin iç mekâna etkisi kaçılmazdır. İç mekânda etkin rol almaya başlayan biyofili kavramı bu çalışmada; Browning’in tasarım parametreleri, Kellert ve Çorakçı’nın biyofilik tasarım özellikleri temel alınarak analiz edilmiştir. “Bitki” biyofilik bir tasarım elemanı olarak ve iç mekanda işlevsel görevler üstlenerek mekan organizasyonu sağlama potansiyeli doğrultusunda, bu çalışmada kullanım yöntemleri ile temel değişkeni oluşturmaktadır. Biyofilik tasarım analizleri doğrultusunda bu çalışmada iç mekânda bitki kullanımlarının tanımladığı görsel tasarım parametreleri: barınma/sığınma, merak/gizem, hiyerarşi/hâkimiyet/odak, karmaşa, düzen, toplanma/biraraya gelme/buluşma, sınır, yönlendirme, güvenlik, süsleme/aksesuar olarak belirlenmiştir. İç mekânda bitki kullanım senaryolarının belirtilen görsel tasarım parametreleri ile olan ilişkisi incelenmiş ve yapılan iki farklı anket çalışması sonucunda, tasarımcılara mekanda bitki kullanım kurgusu ve karşılık geldiği görsel tasarım parametresi üzerine bir model geliştirilmesi amaçlanmıştır.Item KARMA İŞLEVLİ KONUT KOMPLEKSLERİ: ANKARA ÖRNEĞİ(2022-01-18) KILIÇOĞLU, Özlem; Resuloğlu, Çılgaİnsanlığın temel gereksinimlerinden barınma sonucunda ortaya çıkan konut, ilk ortaya çıktığı zamandan günümüze yapısal ve anlam bakımından değişiklik göstermiştir. Üretimi bağlamında ilk amacı ve anlamı sığınma-barınma olan konut, süreç içinde sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi ifade aracı biçiminde dönüşmüştür. Bu anlamları ifade etmede konutun biçimi, üretim teknikleri, malzeme ve dekorasyon özellikleri gibi unsurlar değişkenlik göstermektedir. Bu unsurların kullanıldığı alanlar dönemin beklentilerine göre değişen mimari yaklaşımların temelinde şekillenmektedir. Günümüz konut biçimlenmelerinden biri olan Karma İşlevli Konut Kompleksler de sosyal, kültürel, ekonomik ve siyasi değişimlerin uzantısı olarak mimariye yansıyan bir model olmaktadır. Karma İşlevli Konut Kompleksler seçilen üç örneklem üzerinden; proje kimliği, konumu, görsel özellikleri, iç mekân-mimari plan doğrultusunda değerlendirilmiştir. Karma İşlevli Konut Komplekslerin oluşumuna sebep olan siyasi, ekonomik ve sosyal dönüşümlerin tanımlanması bulgu ve sonuçları bakımından ele alınmıştır.Item KENTTE MEYDANIN ROLÜ: ANKARA -KIZILAY MEYDANI(2015-06-26) ŞAHİN, Sevil; RESULOĞLU, ÇılgaMeydanlar, kentin toplanma, buluşma gibi sosyal anlamda birliktelik ve bütünlük duygusunun yaşandığı, kentin kimliğinin yansıdığı fiziksel mekanlardır. Ayrıca, kentle olan ilişkinin deneyimlendiği ve kullanıcıların gereksinimleri doğrultusunda işlevler yüklenen alanlardır. Çalışmada, meydan olgusunu ve kentle olan ilişkisini anlamak için meydanın tarihsel gelişimi ve biçimsel ve işlevsel özellikleri incelenmiştir. Bu bağlamda, çalışma alanı olarak belirlenen Kızılay Meydanı’nın Ankara için önemi, tarihsel süreç içinde geçirdiği dönüşüm, biçimsel ve işlevsel özellikleri ele alınarak anket çalışması ve yerinde gözlem yapılmıştır. Kullanıcıların beklentisi, kent imajı açısından, biçimsel ve işlevsel özellikleri çerçevesinde değerlendirilmiştir. Meydanların kullanıcı ihtiyacına cevap verebilecek nitelikte olması ve kullanıcı ihtiyacına göre çok yönlü tasarlanması üzerinde durulmuştur.Item KÜÇÜK KONUTLARDA İÇ MEKÂN ANALİZİ: ANKARA’DA İKİ KONUT ÖRNEĞİ(2014-10-06) BULHAZ, Burçak; AKIN, EmelKentleri oluşturan en küçük yapı taşları konutlardır. Konut insanların barınma ihtiyaçlarını karşılayan, yaşamlarının en önemli parçasını oluşturan mekânsal bir organizasyondur. Konut birimi, tarihsel süreç içerisinde incelendiğinde, Endüstri Dönemi‟ni içine alarak, ani gelişimiyle, hızlı değişimi barındırmakta ve yeni yaşam biçimlerini şekillendirmektedir. Bu konutların kullanıcıları sosyolojik ve kültürel yapılarını, yaşam biçimleri ile çevresel tercihlerini ortaya koyarak yansıtmaktadır. “Küçük konut” ve “mekân” kavramları, çağdaş kent yaşamının kapsamı içinde yer almaktadır. Konutların, tasarım süreçleri, değişen koşulları ve sosyo-ekonomik değerler doğrultusunda yeniden değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada; küçük konutun tanımlanması ile beraber, küçük konutun tasarımına yön vermesi gereken belirleyicilere değinilmektedir. Günümüz küçük konutlarında gerek mekânsal gerek niteliksel özellikleri ile birlikte, küçük konutlardaki mekânsal organizasyonların uygunluğu, yeterliliği ve kullanım kolaylığına bağlı olarak kullanıcı memnuniyeti ile yaşam tarzlarının küçük konutlarda uygunluğu incelenmektedir. Tez de küçük konut kullanıcılarının bulunduğu iki plot bölgede yapılan anket çalışması ve bu küçük konutlara ait projelerin incelenip iç mekân analizlerinin karşılaştırılması yapılarak mekânsal farklılıkları irdelenmiştir. Örnek çalışma ile mevcut bir konutun mekânsal organizasyonunun yeniden düzenlenerek kullanım alanlarındaki değişim irdelenmiştir. 157 Yüksek Lisans tez çalışmam süresince tüm bilgisini, tecrübesini, desteğini ve sabrını benden esirgemeyen ayrıca eleştirileri ile çalışmayı yönlendiren, tez danışmanım Sayın Yrd. Doç. Dr. Emel AKIN‟ a, teknik anlamda araştırma verilerini oluşturmamda yardımcı olan Ankara Üniversitesi Ölçme Değerlendirme Bölümünden Sayın Y.Doç.Dr. Ömer KUTLU‟ ya, manevi desteklerini hiç esirgemeyen, her zaman yanımda olan sevgili aileme, eşime ve biricik kızım Nil‟e sevgilerimi sunar, çok teşekkür ederim.Item KÜLTÜREL MİRASIN KORUNMASI VE SERGİLENMESİ: KAMAN KALEHÖYÜK ARKEOLOJİ MÜZESİ ÖRNEĞİ(2015-01-27) ALPARSLAN, Özge; PREIFFER TAŞ, ŞuleMimari ve iç mimari yapılanması ışığında, teknolojinin müzelerde kullanılan sergileme unsurlarını ve bu kullanım detaylarıyla sağlanan algısal etkilerini sorunsallaştıran bu tez çalışması özünde, Kalehöyük Arkeoloji müzesi örneği üzerinden, ideal olan sergileme yöntemlerini irdelemektedir. Kültürel mirasın keşfi, korunması ve sergilenmesiyle gelişen kültürel hareketliliğin sağlanmasında kullanılan koruma ve sergileme yöntemlerinde teknoloji kullanımına değinilmektedir. Modern yaşamın neredeyse tamamını kapsayan mimarlık ve iç mimarlık kavram ve uygulamaları, eğitim alanında da önemli roller üstlenmektedir. Bu tez çalışmasında da söz konusu olan eğitim odağı aslında alışılagelmiş eğitim alanları olan okullardan farklı olarak, müzeleri kapsamaktadır. Müzecilik kavramının tanımlanmasında, kültürel mirası koruma işlevi ele alınmaktadır. Söz konusu müze yapılanmasında, arkeolojik kazılardan elde edilen eserlerin korunma ve sergilenme ihtiyaçları üzerinde durulmaktadır. Bu bağlamda, Kaman Kalehöyük Arkeoloji Müzesi mimari yaklaşım, lokasyon ve tarihi duyarlılık nedeniyle tez çalışmasının özünü oluşturmaktadır. Belirlenen kuramsal çerçevede; yaz ve kış aylarında olmak üzere iki farklı iklim koşulunda alan tespit ve değerlendirme çalışması yapılarak; kazı başkanı, müze müdürü ve diğer çalışanlarla görüşmeler yapılmıştır. Müze yerleşkesi kapsamındaki mimari ve iç mimari yapılanmalar ile bu yapıların detayları yerinde incelenmiş ve fotoğraflanmıştır. Gerekli literatür taramaları neticesinde alınan teorik bilgilerle, elde edilen alan çalışması sonuçları derlenerek bu tez çalışmasını yapılandırmıştır. Koruma ve sergileme yöntemlerinde teknolojik yaklaşımlar bu tez çalışmasına konu olmakla; kimi kültürel ve akademik çalışmalara kaynak sağlamakla birlikte, eğitim alanında alternatif mekânların kullanılmasına dikkat çekerek, bu bağlamda müzelerin eğitimle ilgili yüzünü aydınlatmaktadır.Item KÜTÜPHANELERDE DOĞAL VE YAPAY AYDINLATMA KRİTERLERİ: ORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ MERKEZ KÜTÜPHANESİNİN OKUMA SALONLARININ İNCELENMESİ(2013-06-14) ATAÇ, Feyyaz; BAL KOÇYİĞİT, Filiz“İnsanı hayvandan ayıran en önemli özelliklerden birisi bilgisini gelecek nesillere aktarabilmesidir.”1 Toplumların gelişiminde en önemli rollerden birisini oluşturan bilgi toplama ve kitlelere sunma gereksinimi tarih boyunca önemini arttırarak devam etmiştir. Geçmişten günümüze kütüphanelerin kaynaklarını oluşturan materyaller değişim gösterirken, hizmet verdiği kullanıcı kitlesine ulaşımı da zaman içerisinde değişmiştir. Bütün bu verilerin temel değişmezliği ise okuyucunun kullandığı mekân kalitesinin algılama ve uzun süre kullanımı sağlamasıdır ki bunun en önemli etkenlerinden birisi de mekân aydınlatmasıdır. Çalışmada öncelikle kütüphane mekânlarında gün ışığının etkileri tartışılmış olup, ikinci aşamada gün ışığının yetersiz olduğu saatlerde yapay aydınlatmanın etkileri incelenmeye çalışılmıştır. Bu kapsamda Türk ve Uluslar arası standartlar araştırılarak günümüze kadar yapılmış ve kabul edilmiş standartlar tespit edilmiştir. Elde edilen veriler, araştırmamızın örneklemesini oluşturan Orta Doğu Teknik Üniversitesi Merkez Kütüphanesi ile karşılaştırılması hedeflenmiştir. Değerlendirmenin sağlıklı yapılabilmesi için Orta Doğu Teknik Üniversitesi Merkez kütüphanesinin okuma ve çalışma salonlarının var olan lamda sayıları, güçleri, cinsleri ile mekan içindeki kaplama malzemelerinin cinsleri, dokular ve renkleri incelenmiştir. Elde edilen veriler formüle edilerek ortam ışık miktarı hesaplanmıştır.