Graduate School of Social Sciences
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Graduate School of Social Sciences by Subject "public law"
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
Item 2005 IRAK ANAYASASINDA FEDERALİZM(2022-02-21) ALİ, ALİ ANWER; SEVER, D. ÇiğdemFederalizm Dünyada ABD, Rusya, Avustralya gibi ve bir çok devlet tarafından kullanılan bir sistemdir. bu sistem Devlet içinde Merkezi Hükümetin yanı sıra birden çok Hükümetten oluşmaktadır, yani Merkezi Hükümet dediğimiz Federal Devletin içinde bölge veya eyaletlerden oluşan Hükümetlerde vardır , bu birimlere Federe Devlet ismi verilmektedir, ve her federe devletin kendine özgü Anayasası Vardır, Ancak bu anayasanın federal devletin Anayasasıyla çelişmemelidir. Federal sistemde merkezi hükmet ve Bölgesel hükümet arasında bir yetki paylaşımı vardır, bu yetkiler ülkelerin anayasasında belirlenmektedir ve bu anayasanın katı olması gerekmektedir, ayrıca bu yetkileri güvence altına alan bir yüksek mahkemenin varlığına gerek vardır. Irak Cumhuriyeti bu sistemle yeni tanışmıştır, önceden Üniter bir devlet olan Irak 2003’ten sonra rejimin değişmesiyle birlikte ve daha sonra bu süreçte 2005 Anayasasında Federal sisteme geçiş yapmıştır. çalışmada ilk önce federal sistemi daha yeni benimseyen 2005 Irak Cumhuriyeti Anayasasını özellikleri incelenmiştir Irak'taki federalizm, etnik ve idari temele dayanmaktadır: Bir yandan, etnik temelde bir bölgenin kurulmasını öngörmekte ve öte yandan, idari bir zeminde bir vilayete veya birden fazla vilayete bir bölge kurulması hakkını tanımaktadır. Bu sistem, dünyadaki federal deneyimler arasında bir emsal teşkil eder çünkü bölgelerin - idari ve etnik temelde kurulmasına izin verilmiştir. Oysa dünyada kurulan bazı federal sistemler mezhepçilik ve milliyetçilik farklılıklarına çözüm olarak ortaya çıkmıştır, örneğin İsviçre'de Federalizm dini bloklar arasındaki farklılıklara bir çözüm olarak, Belçika’daysa etnik ve dilsel nedenlerle kurulmuştu. Dünyadaki federal sistemlerle kıyaslandığında, Irak anayasasının bölgelere verdiği yetkilerin, diğer örneklere oranla çok daha fazla olduğunu görebiliyoruz. Örneğin on dokuzuncu yüzyılın ortalarında iç savaşa kapılan ABD ve bu savaşın en büyük nedenlerinden biri olan merkezi otorite pahasına eyaletlere verilen geniş yetkiydi. Kuzeydeki eyaletlerin, güneydeki ayrılık isteyen eyaletlerin karşısında zafer elde ettikten sonra merkezi otoriteye ülkenin birliğini koruyan geniş yetkiler verilmişti. Irak’ta federal sistemle birlikte idari adem-i merkeziyetçilik benimsenmiştir. İdari adem-i merkeziyet uyarınca, vilayetlere basit bir yürütme yetkisi verilmektedir; bu,- ulusal azınlıkların isteklerini yerine getirecek ve bu azınlıkların meşru haklarından yararlanmasına izin verecek bir sistemdir.Item ANAYASA YARGISINDA BİREYSEL BAŞVURU YOLU VE TÜRKİYE’DE GELİŞİMİ(2013-06-15) DUYSAK FİDAN, Seda; KÖKER, LeventAnayasa yargısı, Anayasa hukukuna uygunluğu doğrudan güvence altına alan ve mahkemelerce yerine getirilen her türlü yargısal faaliyet olarak tanımlanabilir. Yazılı ve sert anayasaların bulunduğu sistemlerde, siyasi iradenin benimsemesi sonucu kanunların anayasaya aykırı olamayacağının denetim işi ve özgürlükleri koruma fonksiyonu anayasa yargısına bırakılmıştır. Anayasa Mahkemesinin temel görevi kuşkusuz anayasa ile gösterilmiş normların Anayasaya uygunluğunu denetlemektir. Anayasa mahkemesi bu denetimini “dava yolu” ve “itiraz yolu” ile yerine getirirken 7 Mayıs 2010 tarihinde TBMM tarafından kabul edilip 13 Mayıs 2010 tarihli Resmi Gazete’de yayınlanan, ancak 12 Eylül 2010 tarihli halkoylaması sonucunda geçerli oyların %57,88’ini alarak 23.09.2010 günlü 27708 sayılı Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren 5982 sayılı Anayasa Değişikliği Hakkında Kanun ile Anayasamızın 148. Maddesine eklenen fıkralarla “bireysel başvuru yolu” da eklenmiştir. Anayasamızın 148. maddesi ve 30.03.2011 tarihli Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında 6216 sayılı kanunun 45-51. maddeleri ile yasal dayanağı oluşturulan bireysel başvuru yolu, temel hak ve hürriyetleri kamu gücü tarafından ihlal edilen bireylerin başka başvuru yollarını tükettikten sonra Anayasa Mahkemesine başvurmalarıdır. Bireysel başvuru, anayasal bir yargı yoludur. Bireysel başvuru, temel hak ve özgürlüklerin ulusal düzlemde korunması amacı ile başvurulabilecek istisnai ve ikincil nitelikte son hukuki çaredir. Bu anlamda bireysel başvuru yolu, bireylerin subjektif hak ve özgürlüklerine yönelmiş hukuk dışı muamelelerin önüne geçmeyi amaçlamaktadır. Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru yolu, yasal olarak çok iyi düzenlenmiş olsa da, bu konudaki başarı, Anayasa Mahkemesinin temel hak ve özgürlükler lehinde istikrarlı bir tutum izlemesine ve yetkilerini hukuka uygunluğun sınırları içerisinde kullanmasına bağlıdır.Item BAŞKASINI KORUMA: ULUSLARARASI HUKUKTA KORUMA SORUMLULUĞU(2015-10-23) KÜÇÜK, Erhan; ARSAVA, FüsunZorluk altındaki başkasını koruma düşüncesi, haklı savaştan bu yana hem felsefede hem hukuk disiplininde tartışılan bir durumdur. Ahlaki bir yükümlülük olarak başkasını koruma düşüncesi, insanın varlığının insanlığın varlığına içkin olmasından ileri gelir. Bireysel olarak ifade edilen bu yükümlülüğün kolektif sistemler bakımından, yani devletler ve uluslararası örgütler bakımından nasıl vücut bulacağı konusu muğlaktır. İnsani amaçlarla yapılan müdahalelerden, koruma sorumluluğu kavramına kadar tartışılan başkasını koruma düşüncesi, insan haklarının uluslararası alanda korunmasına isnat eder. Çalışmanın temel amacı, başkasını koruma düşüncesinin, insan haklarının uluslararası alanda korunması çerçevesinde değerlendirilmesine ve bu düşüncenin uluslararası hukuktaki varlığının tespitine odaklanmıştır. Bu bağlamda, ilk olarak başkasını koruma düşüncesi açıklanmış ve bu düşüncenin uluslararası hukukta nasıl var olduğu tarihsel olarak belirlenmeye çalışılmıştır. Ardından, koruma sorumluluğu kavramının normatif bağlayıcılığı tartışılmıştır. Çalışmanın son bölümünde ise, Libya ve Suriye örnekleri üzerinden uygulamaların kavrama etkisi tartışılmıştır.Item CEZA MUHAKEMESİ HUKUKUNDA SERİ YARGILAMA USULÜ(2021-10-17) AYKURT, Pınar; KÖPRÜLÜ, Timuçin17/10/2019 tarih ve 7188 Sayılı Kanun ile Türk Hukuk Sistemine “Bazı Suçlara İlişkin Muhakeme” başlığı altında yeni bir sistem olarak getirilen “Seri Yargılama Usulü” mahkemelerin iş yükünün belli önem derecesinin altında kalan suçlar yönünden azaltılarak yargılamalara hız kazandırılmasını amaçlayan özel bir yargılama usulüdür. Seri yargılama usulünde savcı, soruşturma evresi sonunda kamu davası açmak yerine kanunda öngörülen belli suçlar bakımından tespit edeceği temel cezadan kanun gereği yarı oranda indirim yapmak suretiyle bir yaptırım belirleyerek hazırlayacağı talep yazısını onaylanmak üzere mahkemeye sunmaktadır. Seri yargılama usulünün savcıya tanıdığı geniş yetkiler neticesinde mahkemeler usul kapsamında kalan suçlar bakımından neredeyse pasif duruma getirilmiş, yetkileri yaptırımı onaylama ya da belli şartlar altında talep yazısını geri gönderme veya talebin reddiyle sınırlandırılmıştır. Seri yargılama usulü, genel muhakeme kurallarından sapan yapısıyla birlikte ceza hukukunun temel ilkelerinin ihlal edildiği tartışmalarını da beraberinde getirmiştir.Item CUMHURBAŞKANLIĞI KARARNAMESİ VE NORMLAR HİYERARŞİSİNDEKİ YERİ(2021-10-06) YAZICI, Kemal Batuhan; KILIÇ, Abbas“Cumhurbaşkanlığı kararnamesi” terimi Türk hukukuna 1982 Anayasası’nın kabul edildiği ilk şeklindeki 107’nci maddesi ile Cumhurbaşkanı’nın “Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği”ni düzenlemesi amacıyla girmiştir. Türkiye’de 18/08/1983 tarih ve 1 sayılı ilk Cumhurbaşkanlığı kararnamesinin muhtevası da Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğini düzenleyici kapsamda olmuştur. 16/04/2017 tarih ve 6771 sayılı Kanun’la “Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi”ne geçişi sağlayan Anayasa değişiklikleri kapsamında, 1982 Anayasası’nın Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğinin düzenlenmesi amacıyla çıkarılmasını belirlediği 107’nci madde ilga edilmiştir. Cumhurbaşkanlığı kararnamesi, değişiklikle birlikte monist (tekçi) bir oluşum arz eden yürütme organının yegâne kanadını oluşturan Cumhurbaşkanı tarafından yürütme yetkisine ilişkin konularda çıkarılabilecek bir hukuk normu niteliğini kazanmıştır. Cumhurbaşkanlığı kararnamesinin düzenleme alanı ve hukuk normları arasındaki sıralama ve ilişkisini ifade eden normlar hiyerarşisindeki konumu doktrinde tartışmalı bir nitelik sergilemektedir. Bu çalışma, yürütme organının düzenleme yetkisi temelinde, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi normunun Türk hukukundakini yerini ve normlar hiyerarşisinde diğer hukuk normlarına göre konumunu incelemeyi hedeflemektedir.Item KAMU İHALE İLKE VE USULLERİ AÇISINDAN İSTİSNA KAPSAMINDAKİ ALIMLAR(2022-01-18) Karagülle, Gürkan; Sever, D. Çiğdemİdareler kamu hizmetini yürütürken ihtiyacı olan mal alımı, hizmet alımı veya yapım işlerini kendileri göremediği zamanlarda özel hukuk kişilerinden bu ihtiyaçlarını karşılamak durumunda kalırlar. Bu ihtiyaçlar ihale usulü ile karşılanır. Kamu ihalelerine ilişkin hukukumuzda iki tane temel kanun bulunmaktadır. Bunlardan ilki 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu diğeri 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’ dur. Çalışmada Kamu İhale Kanunu’nun istisnalar kenar başlıklı 3’üncü maddesinin ihale ilkeleri açısından değerlendirilmesi yapılarak kapsadığı konular ve idareler incelenmiştir.Item KİŞİSEL VERİLERİN KORUNMASINDA İDARENİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ(2021-11-02) SEZER, Damla; SEVER, Dilşad ÇiğdemÜlkemizde, kişisel verilerin korunması ilk kez 2010 yılında yapılan Anayasa değişikliği ile Anayasanın 20 nci maddesinin son fıkrasına eklenen, herkesin kendisiyle ilgili kişisel verilerin korunmasını isteme hakkına sahip olduğu şeklindeki ifade ile anayasal güvence altına alınmıştır. Kişisel verilerin korunmasına ilişkin usul ve esaslar ise 07/04/2016 tarihli ve 29677 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu ile yürürlüğe girmiştir. Günümüzde idareler, kamu hizmetinin sunumu, sosyal güvenliğin ve ekonomik düzenin vb. sağlanması sırasında bireyler hakkındaki birçok veriyi işlemekte olup verilerin hukuka aykırı işlenmesi nedeniyle idarelerin sorumluluğu gündeme gelmektedir. Diğer taraftan idareler kişisel verileri işleyen konumunda ise de 6698 sayılı Kanun ile kurulan Kişisel Verileri Koruma Kurumu ve Kurumun karar organı olan Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından kişisel verilerin korunması alanında düzenlemeler ve denetlemeler yapılması nedeniyle aynı zamanda kişisel verilerin korunması alanında örgütlenmiş olup kamu hizmeti sunmaktadır. Çalışmamız iki bölümden oluşmakta olup birinci bölümünde kişisel verilerin korunmasına ilişkin bazı temel bilgiler, ikinci bölümde ise, ilgili mevzuat hükümleri, doktrinel inceleme, yargı kararları ve Kişisel Verileri Koruma Kurulu kararı ışığında 6698 sayılı Kanun kapsamında idarelerin yükümlülükleri, uygulanacak hukuki ve cezai yaptırımlar ve Kanun kapsamı dışında hükümler hakkında bilgi verilmesi amaçlanmıştır.Item OMBUDSMANLIK (KAMU DENETÇİLİĞİ) KURUMU(2015-02-15) SAĞLAM, Ali; KÖKER, LeventBu çalışmada idarenin eylem ve işlemlerinin denetlenme şekillerinden biri olan ombudsmanlık kurumu incelenmiştir. Vatandaşlara sağladığı başvuru kolaylıkları ve hızlı, adil karar alabilmesi yönleriyle diğer denetim türlerinden ayrılan kurum; oldukça uzun bir süredir dünya genelinde uygulanmaktadır. İlk bölümde kavram incelemesi ve doktrinde getirilen farklı tanımların değerlendirilmesi yapılarak kurumun ortaya çıkışı ile tarihsel gelişimi açıklanmıştır. Daha sonra klasik ombudsman kurumunun yapısı, görev alanı, yetkileri, sorumlulukları ile taşıdığı özellikler değerlendirilmiştir. İlk bölümün son kısmında kurumun dünya ülkelerindeki farklı uygulamaları irdelenmiştir. İkinci ve üçüncü bölümlerde ise sırasıyla ülkemizdeki ombudsman benzeri denetim mekanizmalarından, Kurum faaliyete geçmeden evvel gerçekleştirilen akademik çalışmalar ile hazırlanan fakat mevzuat olarak yürürlüğe girmeyen çalışmalardan bahsedilmiştir. Türkiye’de ombudsmanlık kurumunu oluşturan ve halen yürürlükte bulunan 6328 Sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu incelenmiş akabinde Kurumun farklı açılardan değerlendirilmesi yapılarak Kurum çalışmalarına yer verilmiştir. Kurum faaliyete geçmeden önce yapılan çalışmalar daha çok kurumun Türkiye’de taşıması gereken özelliklere ve eleştirilere yoğunlaşmıştır. Çalışmamız Kurumun işlerlik kazanmasından sonra hazırlanmış olması yönüyle -diğerlerinden farklı olarak- mevcut bir yapıyı inceleme ve değerlendirme fırsatını yakalamış bulunmaktadır.Item TAŞINMAZ MAL MÜLKİYETİNE HUKUKİ EL ATMA(2021-10-07) VERİMBAŞ, Mustafa; GÜNDAY, MetinMülkiyet hakkı, temel hak ve ödevlerden biri olup, 1982 Anayasası ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi uyarınca korunmaktadır. Mülkiyet hakkı, ancak kamu yararı amacıyla ve kanunla kısıtlanabilir. Planlı ve kamu ihtiyaçlarına cevap verebilecek bir kentleşmenin sağlanabilmesi amacıyla hazırlanan imar planları ile mülkiyet hakkından doğan yetkilerin belirsiz süreliğine kısıtlanması söz konusu olabilmektedir. Kamulaştırma yapılmaksızın imar planlarında kamusal alanda kalan özel mülkiyete konu taşınmaz üzerinde meydana gelen kısıtlılık hali hukuki el atma olarak ifade edilmektedir. Kamulaştırmasız el atma, uzun yıllar sadece fiili el atma olarak kabul edilmişse de yargı kararlarıyla hukuki el atmanın da bir tür kamulaştırmasız el atma olduğuna karar verilmiştir. Hukuki el atma kavramının Türk Hukukunda kabul edilmesi nedeniyle kamulaştırma ve kamulaştırmasız el atma kavramlarına değindikten sonra hukuki el atmanın tanımı yapılmış, niteliği, koşulları ve geçirdiği süreç yargı kararları ışığında ele alınmış, taşınmaz malikinin hukuki el atmaya karşı başvurabileceği yollar ve açabileceği dava türleri incelenmiştir.Item TÜRK HUKUKUNDA ve KARŞILAŞTIRMALI HUKUKTA BİLGİ EDİNME HAKKI(2013-04-21) DEMİRTAŞ, Burcu; KÖKER, LeventBilgi edinme hakkı, günümüzde demokrasinin ve hukukun üstünlüğünün gereklerinden sayılmakta ve bu hakkın yönetimde demokrasinin sağlanmasında önemli bir işlev gördüğü kabul edilmektedir. Türkiye’de, Avrupa Birliği uyum projeleri kapsamında yapılan düzenlemelerden biri de hem kamu kurum ve kuruluşlarının sahip olduğu bilgiyi daha verimli ve etkin bir biçimde yönetmelerini sağlayacak hem de vatandaşların kamu hizmetleri konusunda bilgi edinme hakkını yerine getirecek olan “Bilgi Edinme Hakkı Kanunu” dur. Sözü konusu kanun, şu anda yetmişin üzerindeki ülkede yürürlüktedir ve demokratik ve şeffaf yönetimin gereği olan eşitlik, tarafsızlık ve açıklık ilkelerine uygun olarak kişilerin bilgi edinme hakkını kullanmalarına ilişkin esas ve usulleri düzenlemek için hazırlanmıştır. Böylece kurum ve kuruluşların üretmiş oldukları kurumsal bilgi kontrol altına alınacak, güvenlik, gizlilik ve paylaşılabilirlik sınırları belirlenecektir. Bu çalışmada bilgi edinme hakkının kavramsal çerçevesi ve tarihsel gelişimi incelenmiş, genel olarak bilgi edinme hakkının Türk Hukuku ve Karşılaştırmalı Hukuktaki görünümü irdelenmiştir.Item ULUSLARARASI ANTLAŞMALARIN İÇ HUKUKA ETKİSİ(2014-12-30) KAŞIKARA, Hasan; KÖKER, LeventUluslararası Antlaşmaların İç Hukuka Etkisi” adlı araştırmamızda, “uluslararası hukuk”, “uluslararası antlaşmalar”, “egemenlik”, “ulus devletler” ve “T.C. Anayasa’ sının konumuzla ilgili maddeleri” üzerine olan bilgiler üç bölüm olarak temellendirilmiştir. Çalışmamızın ilk bölümünde uluslararası hukuk kavramının ne ifade ettiği, uluslararası hukuk çerçevesinde uluslararası antlaşmaların işlevi açıklanmaya çalışılmıştır. Bunun için doktrindeki farklı görüş ve teorilerden de yararlanılmıştır. İkinci bölümde her yeni gün değişen global arena ve uluslararası hukuk etrafında, uluslararası hukuk ve antlaşmaların müeyyideleri ve iç hukuk sistemleri üzerinde bir araştırma yapılmıştır. Bu bağlamda uluslararası hukukun ana süjesi olan egemen devletler ve egemenlik kavramının tarihi seyri analiz edilmiştir. Üçüncü bölümde ise bir ulus devlet olarak Türkiye’nin uluslararası hukuk ve iç hukuk bağlamındaki kendi mevcut iç hukuk sistemindeki işlerliği ve en son güncel değişimlerle beraber ortaya çıkan iç hukuk sistemi analiz edilmeye çalışılmıştır. Sonuç bölümünde diğer üç bölümün genelindeki teori ve tespitlerden ortaya çıkan değerlendirmeler ve Türk iç hukuk sistemi hakkında son güncel değişiklikler araştırmamız çerçevesinde analiz edilmiştir.Item YABANCILARIN DİLEKÇE HAKKI(2014-11-06) KESER, Rukiye; ELÇİN, DoğaDilekçe en genel anlamıyla, bir dileği veya bir şikayeti bildirmek için resmi makamlara sunulan yazıdır. Dilekçe hakkının hukuken tanınması zaman almış olsa da, insanlar yöneten- yönetilen ilişkisinin başlangıcından bu yana dilek ve şikayetlerini idari makamlara sözlü veya yazılı bir şekilde iletmişlerdir. Yönetenler bu hakkı resmen bireylere tanımasalar da bireylerin dilek ve şikayetlerini dile getirmelerini engelleyememişler ve onları dinlemek zorunda kalmışlardır. Hukukumuzda dilekçe hakkı anayasal güvence altına alınmış, 3071 s. DHKHK ile ayrıntılı bir şekilde düzenlenmiştir. Dilekçe hakkının muhatabı niteliğindeki makamların dilekçe hakkı kapsamındaki yükümlülükleri TBMM İçtüzüğü ve 2004/12 s. Başbakanlık Genelgesi ile ortaya konulmuştur. Bu çalışmada öncelikle yabancı kavramı ve yabancılara tanınan haklar ortaya konulmuştur. Ardından dilekçe hakkı, kullanım esasları, dilekçelerin incelenme usulü ve yabancıların dilekçe hakkının kullanım esasları yasal mevzuat çerçevesinde eleştirel bir şekilde ele alınmıştır.