Department of Public Administration and Political Science
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Department of Public Administration and Political Science by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 66
Results Per Page
Sort Options
Item ALANDAKİLERİN BAKIŞ AÇISIYLA TÜRK KAMU YÖNETİMİNDE İÇ DENETİM(2010-07-27) DEMİR, Mustafa; SELÇUK, Fatma ÜlküTürk kamu yönetimine uluslararası standartlara sahip bir anlayışla, kamu idarelerinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek amacıyla kaynakların etkililik, ekonomiklik ve verimlilik esaslarına göre yönetilip yönetilmediğini değerlendirme ve üst yöneticiye danışmanlık hizmeti sunma öngörüsüyle Avrupa Birliğine uyum sürecinde 2003 tarihinde çıkarılan 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile iç denetim sistemi getirilmiştir. Getirilen iç denetim sisteminin kamu kurumlarına ne tür bir katkı sağladığı, geleneksel denetim anlayışından hangi yönleriyle ayrıldığı, 2010 yılı itibariyle iç denetimin geldiği nokta ve iç denetçilerin kamu idarelerinde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri tezin ana konusudur. Alandakilerin bakış açılarıyla bu konuları araştırmak üzere hazırlanan bu çalışmada, literatür taramasının yanında iç denetçiler ve bu alanda yetkili olan üst düzey yöneticilerle derinlemesine mülakatlar yapılmış, Türk kamu yönetiminde iç denetim uygulaması farklı yönleriyle irdelenmiştir.Item AYDINLANMA - KEMALİZM - MODERN CUMHURİYET(2010-12-27) BIDAK, Ali Rıza; ÜLKER, Halil İbrahimÇözülen ve çöken bir imparatorluktan ulus devlete doğru giden bir süreç vardır. Osmanlı aydınları imparatorluğun çözülüşünü görmektedir. Ortaya koydukları çözümler imparatorluğun sistemi içinde ve onu ayakta tutmaya yöneliktir. Bu çabalarda aydınlanmanın etkileri görülmektedir. Modernleştirici uygulamalarda söz konusudur. Fakat bu çözüm çabaları yıkılması engellenemeyecek bir imparatorluğun ayakta kalmasını hedeflemektedir. Toplumlar tabi oldukları tarihin değişme ve gelişme yasalarını göz ardı etmektedir. Tarihin yasaları imparatorluklar dönemini kapatmakta ve ulus devletleri tarih sahnesine çıkarmaktadır. Kurtuluş Savaşı’nı yürüten kadrolar başta Mustafa Kemal Atatürk olmak üzere imparatorluğun ayakta tutulamayacağını görmüştür. Çabalarını modern bir ulus devleti ortaya çıkarma yönünde yoğunlaştırmışlar ve Kurtuluş Savaşı’na önderlik ederek bağımsız bir devletin kuruluşunu gerçekleştirmişlerdir. Bu Cumhuriyeti kurarken etkilendikleri tarihsel olayların başında 1789 Fransız Devrimi ve onun aydınlanma felsefesi gelmektedir. Bu etkilenim Türk toplumunun modernleşme çabalarında çok açık bir şekilde görülmüştür. Gerçekten bu devrim Osmanlı’dan devraldığı sorunları bütünüyle çözememiştir. Osmanlı’dan devralınan sorunların bütünüyle çözülmesi de günümüze kadar devam eden sorunların-sıkıntıların kaynağı olmuştur.Item AİLE İÇİ ŞİDDETLE MÜCADELE ÇALIŞMALARI VE KARŞILAŞILAN SORUNLAR(2011-01-26) ŞAHİN, Handan Kamile; İÇLİ, TülinTürkiye Cumhuriyeti 1982 Anayasası 5. maddesi "...kişilerin ve toplumun refah, huzur ve mutluluğunu sağlamak; kişinin temel hak ve hürriyetlerini ..." koruma altına almak görevinin devletin temel amacı ve görevi olduğunu belirtir. Ayrıca 41. maddede "Devlet, ailenin huzur ve refahı ile özellikle ananın ve çocukların korunması... için gerekli tedbirleri alır, teşkilatı kurar" hükmü aile birliğinin önemine vurgu yapılmıştır. Türkiye'de aile kurumu ile ilgili yasal düzenleme ve koruma kanunlarının hayata geçirilişi 1985 yılında özellikle Avrupa Birliği'ne katılım girişimlerinin yoğunlaştığı dönemle başlamıştır. Aile birliğini koruma, kadın haklarını geliştirme, kadına yönelik şiddeti önleme, şiddet göstereni denetim altına alma ve toplumu bilinçlendirme konularında yasal düzenlemeler yapılmıştır. Yasalar ile oluşturulan kamu kurum ve kuruluşları ile sivil toplum kuruluşları aile birliğinin ve şiddet görenin korunmasına dönük çalışmalar yapmaktadır. Kadına yönelik şiddet sadece aile içerisinde değil toplumun her kesiminde karşılaşılan cinsiyet ayrımcılığı temeline dayalı toplumsal sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Çalışmamızda toplumsal sorun olarak tespit edilen aile içinde kadına yönelik şiddetin önlenmesi ve kadın-erkek eşitliğinin sağlanması amacı ile 1983 yılından sonra TBMM'de grubu bulunan siyasal partilerin konuya bakışları tespit edilmeye çalışılmıştır. Aile içi şiddet, birçok kurum ve kuruluşun ortak çalışmaları ile önlenebilecek toplumsal sorundur. Bu sorun eğitim ve ekonomik seviye ile de bağlantılıdır. Çalışmamızda aile içi şiddetle mücadelede görev alan kurumların görevleri, kurumlar arası işbirliği, aile içi şiddetle mücadelede karşılaşılan sorunlar tespit edilmeye çalışılmış ve öneriler sıralanmıştır.Item KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU(2012-03-25) KILIÇ, Erkan; ÇEKİÇ, Anılİlk defa 18. yüzyılda İsveç’te ortaya çıkan kamu denetçiliği kurumu, özellikle II. Dünya Savaşı’ndan sonra hızla yayılmış ve birçok ülkede uygulanma alanı bulmuştur. Dünya konjektöründe gün geçtikçe değer kazanan ve yaygınlaşan insan hakları kavramı, kamu denetçiliği kurumunun bu yayılmasında en önemli etken rolünü üstlenmiştir. Ülkemizde idarenin denetimini sağlayan denetim sistemlerinin mevcut bazı eksikliklerini gidermek, kamu idaresinin etkinliğinin arttırılmak, devletin daha demokratik bir yapıya ulaşmasını temin etmek ve AB Müktesebatına uyum sağlamak gibi amaçlarla, uzun zamandır ülkemizde kamu denetçiliği kurumunun kurulmasına yönelik çalışmalar devam etmektedir. Bu çalışmada, diğer idari denetim yöntemlerinin bazı eksikliklerini gidermek ve daha etkin bir kamu idaresine ulaşabilmek için oluşturulacak kamu denetçiliği kurumunun ülkemize sağlaması muhtemel katkılar incelenmiştir. Çalışma beş bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde; çalışmanın konusu, amacı, kapsamı, sınırları, varsayımları, uygulanan metot ve yöntemler ile çalışmanın yararlarına değinilmiştir. İkinci bölümde; genel olarak ombudsmanlık kavramı ve tarihsel gelişimi, ombudsmanlık kurumunun özellikleri, görev alanı ve çalışma usulü, statüsü ve yetkileri üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümde; Avrupa Birliği de dahil olmak üzere, ombudsmanlık kurumunun çalışma alanı bulduğu bazı ülkelerdeki uygulamalarına değinilmiştir. Dördüncü bölümde; ülkemizde kamu denetçiliği kurumunun oluşturulmasına ilişkin çalışmalar ve kuruma ilişkin çıkarılan kanunlar incelenmiştir. Beşinci ve son bölümde ise; kamu denetçiliği kurumunun uygulanabilirliğine yönelik bir saha çalışması yapılmıştır.Item KAMU GÜVENLİĞİNDE İSTİHBARAT SİSTEMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ(2012-04-25) ATEŞ, Hasan; UTKU, Mustafa KemalBu tezde, İstihbarat sisteminin kamu güvenliğindeki boyutu, iç istihbarat kapsamında incelenmiştir. Çalışmada deneysel olmayan araştırma yöntemleri, literatür taraması, Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamında kurumlardan bilgi talebi ve açık kaynak araştırma teknikleri kullanılmıştır. Bu kapsamda, Türk Devlet İstihbarat Sistemi içerisinde yer alan kamu güvenliğindeki istihbarat analiz edilmiştir. Birinci bölümde, istihbarat ve güvenlik kavramsal açıdan incelenmiştir. İkinci bölümde, devlet istihbarat sistemi kurum ve teşkilat yapısı açısından incelenmiştir. İnceleme sonucunda, Türkiye’deki iç istihbarat yapılanmasının tekrar değerlendirilmesi gereken bir husus olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Üçüncü bölümde, Türk istihbarat sistemindeki genel problem sahaları kamu güvenliği boyutunda tespit edilmiştir. Dördüncü bölümde; İstihbarat konusunda otorite olarak kabul edilen Amerika (FBI-CIA), Rusya (FSB-SVR), Almanya (BfV-BND), İngiltere (MI5-MI6), Fransa (DST-DGSE) ve İsrail (ShinBet-Mossad) gibi ülkelerin istihbarat yapılanmaları, iç ve dış istihbarat açısından incelenmiştir. Türkiye’nin coğrafi konumu, bölgesel bir güç ve küresel bir aktör konumuna gelme gayretleri, merkezi ve operasyonel bir iç istihbarat yapılanması ihtiyacını ortaya çıkartmaktadır. Bu kapsamda, yapılan araştırma neticesinde dağınık bir yapıda bulunan iç istihbarat kurumlarını tek çatı altında birleştirilerek, günün şartlarını karşılayabilen, geleceğe hazır, yeni bir iç istihbarat modeli ve teşkilatı önerisi sunulmuştur.Item TURİZMİN YEREL KALKINMAYA ETKİSİ ANKARA KIZILCAHAMAM ÖRNEĞİ(2012-06-01) KÜÇÜK, Müşerref; GÜNEŞ, S. GülTurizm yerel ekonomik kalkınmayı harekete geçiren sektörlerden bir tanesidir. Yerel ekonomik kalkınma kısaca, bir yöreye özgü dönüşüm süreçlerinin harekete geçirilmesi olarak tanımlanmaktadır. Yerel ekonomik kalkınmada öncelikle bölgeye ait yerel potansiyellerin belirlenmesi ve bu potansiyellerin, aktörlerin işbirliği ile etkin ve verimli bir şekilde değerlendirilme sürecidir. Kızılcahamam’da 1994 yılından bu yana turizm ana geçim kaynağıdır. Bu çalışmada Kızılcahamam’ın mevcut turizmi incelenmiş ve alternatif turizm potansiyelinin ilçenin kalkınmasında bir dinamik olarak uygulanabilirliği araştırılmıştır. Bu amaçla öncelikle Kızılcahamam’da mevcut turizm değerlerinin yerel kalkınmaya etkisi incelenmiş ve ilçenin alternatif turizm potansiyeli ortaya konmuştur. Araştırma kapsamında; otel yöneticileri ve yerel esnafın turizmin yerel ekonomiye etkisi konusunda görüşlerini alabilmek amacıyla derinlemesine mülakatlardan yararlanılmıştır. Son olarak; tüm bu çalışmalardan elde edilen bulgular doğrultusunda, Kızılcahamam’da turizmin yerel kalkınmaya etkisinin artırılabilmesi konusunda öneriler ortaya konmuştur.Item BELEDİYE POLİTİKALARININ KENT MEKÂNININ BİÇİMLENMESİNDEKİ ROLÜ: ANKARA ÖRNEĞİ(2012-07-25) YAVUZ, G. Sıla; AKIN, EmelSon zamanlarda adından sıkça söz edilen yerel yönetimlerin önemi giderek artmaktadır ve büyük bir kesim tarafından demokrasinin beşiği gibi görülmektedir. Halka sunduğu hizmetler açısından en geniş yetki alanına sahip olan belediyeler, politikaları ile kentleri biçimlendirmektedir. Merkezi yönetimin planlama politikaları üzerinde doğrudan belirleyici etkisi bulunmaktadır. Belediyeler bu planları uygulayarak kentleri biçimlendirir. Sosyo-ekonomik politikaların belediye uygulamalarına doğrudan etkisi bulunmaktadır. Mekânın bir meta olarak yeniden üretilmesi toprak rantı kavramını ortaya çıkarmaktadır. Rantların kaynağı toplumlardaki üretim (mülkiyet) ve bölüşüm ilişkilerindedir. Devlet planlar aracılığı ile kent merkezi üzerinde yaratılan rant kavgasını uzlaştırır. Dünyada yaşanan gelişmeler özellikle 80’li yıllarda kendisini göstermiş, 70’li yıllarda yaşanan dünya ekonomik kriziyle savaşmaya çalışan sermaye devreye küreselleşmeyi sokmuştur. Bu sayede ekonominin globalleşmesi sağlanmıştır. Bu anlamda değişen sosyo ekonomik politikalar 1980 tarihini bir kırılma noktası yapmıştır. Kazandırılmaya çalışılan Başkent kimliği ile Ankara kimi kesimlerce bir laboratuvar ortamı gibi kullanılırken kimi kesimlerce de yeniliklerin öncüsü olmuştur. Bu çalışmada, 1980 tarihinden günümüze kadar olan dönem ağırlıklı olmak üzere, mevcut bulunan sosyo-ekonomik politikalar ile sahip olunan merkezi hükümet politikaları doğrultusunda belediyelerin uygulamaları çerçevesinde Ankara kenti irdelenmiştir.Item TÜRKİYE’DE TEKNOLOJİ POLİTİKALARININ YANSIMALARI(2012-07-25) KARAKAŞ, Ahmet; ÇEKİÇ, AnılÜlkemizde ve Dünyada teknoloji politikalarının ağırlığı hem ekonomik refah düzeyi hem de savunma gibi alanlarda stratejik konumda olmasından dolayı giderek artmaktadır. Teknoloji politikaları uygulanırken geliştirilen araçlar ise bu politikaların başarısını belirlemektedir. Gelişmekte olan ülkelerde bu alanlarda yapılan çalışmaların yanında gelişmiş ülkeler de konumlarını koruyabilmek amacı ile çok çeşitli araçlar geliştirmiştir. Ülkemizde vurgusu yapılan araçlar ile başarı elde ettiği görülen ülkeler kısaca incelenerek ülkemiz ile kıyaslaması yapılmıştır. Araştırma ve geliştirmenin yanında yenilik çalışmaları detaylandırıldığında konunun çok boyutlu yapısı ortaya çıkmaktadır. Teknoloji politikası konusunun ileri teknoloji ürün geliştirme perspektifinden yola çıkarak teknolojik ürün geliştirme ve yayılımının sağlanması üzerinde durularak temel kavramlar olumlu ve olumsuz yönleri ile açıklanmıştır. Bu çalışmada ülkemizde ön plana çıkan uygulama araçları, farklı ülke tecrübeleri ile kıyaslanmış ve ülkemizde kullanılan araçların uzmanlarca algısını ölçmek gayesi ile bir alan araştırması gerçekleştirilmiştir. Ülkemizde son dönemlerde üzerinde hassasiyetle durulan araçların yeterlilik düzeyi sorgulanarak gelecek çalışmalarda da kullanılabilecek bir argüman oluşturulması hedeflenmiştir. Alan araştırması neticesinde ülkemizde yeterli görülen ve görülmeyen uygulama araçlarına vurgu yapılarak çalışma tamamlanmıştır.Item YENİ KAMU YÖNETİMİ ANLAYIŞI ÇERÇEVESİNDE KURUMSAL YÖNETİŞİM: KOSGEB ÖRNEĞİ(2012-07-25) TÜMOĞLU, Serhat; SELÇUK, Fatma ÜlküCumhuriyet tarihi boyunca Türk Kamu yönetiminde yapılmaya çalışılan reform ve yapılandırma çalışmaları 1980 yılı ile birlikte hem anlayış hem de ivme açısından farklı bir şekle bürünmüştür. Verilen kamu hizmetinin niceliği kadar niteliğinin de önem kazanmaya başladığı yıllar; sistemin özeleştirisini yaparken, sistemin parçaları olan kamu kurumlarının, çalışanları ve çalışma usulleri açısından da sorgulanmasına neden olmuştur. Alandakilerin bakış açısıyla bir kamu kurumunu inceleyen bu çalışma; KOSGEB’in, Yeni Kamu Yönetimi Uygulamalarından hangi bakımlardan etkilendiğini araştırmaktadır.Item TURİZMİN YEREL KALKINMAYA ETKİSİ ANKARA KIZILCAHAMAM ÖRNEĞİ(2012-07-25) KÜÇÜK, Müşerref; GÜNEŞ, S. GülTurizm yerel ekonomik kalkınmayı harekete geçiren sektörlerden bir tanesidir. Yerel ekonomik kalkınma kısaca, bir yöreye özgü dönüşüm süreçlerinin harekete geçirilmesi olarak tanımlanmaktadır. Yerel ekonomik kalkınmada öncelikle bölgeye ait yerel potansiyellerin belirlenmesi ve bu potansiyellerin, aktörlerin işbirliği ile etkin ve verimli bir şekilde değerlendirilme sürecidir. Kızılcahamam’da 1994 yılından bu yana turizm ana geçim kaynağıdır. Bu çalışmada Kızılcahamam’ın mevcut turizmi incelenmiş ve alternatif turizm potansiyelinin ilçenin kalkınmasında bir dinamik olarak uygulanabilirliği araştırılmıştır. Bu amaçla öncelikle Kızılcahamam’da mevcut turizm değerlerinin yerel kalkınmaya etkisi incelenmiş ve ilçenin alternatif turizm potansiyeli ortaya konmuştur. Araştırma kapsamında; otel yöneticileri ve yerel esnafın turizmin yerel ekonomiye etkisi konusunda görüşlerini alabilmek amacıyla derinlemesine mülakatlardan yararlanılmıştır. Son olarak; tüm bu çalışmalardan elde edilen bulgular doğrultusunda, Kızılcahamam’da turizmin yerel kalkınmaya etkisinin artırılabilmesi konusunda öneriler ortaya konmuştur.Item ÖZÜRLÜLÜK OLGUSUNUN TARİHSEL SÜRECİNDE 1980 SONRASI SÖYLEM VE POLİTİKALARIN KÜRESELLEŞME ORTAMINDA HAYATA GEÇİRİLEBİLİRLİĞİ ÜZERİNE BİR TARTIŞMA: TÜRKİYE ÖRNEĞİ(2012-07-27) PATIR, Çağlar; ÇEKİÇ, AnılUluslararası ve ulusal duzeydeki politika yapıcıların Ozurluluk olgusuna yaklasımının 1980 sonrasında bir farklılasma gosterdiği gorulmektedir. Bu donemde insan hakları, fırsat esitliği ve topluma tam ve esit katılım soylemlerini merkeze alan mevzuat duzenlemelerine gidilmekte konu bu yonleriyle gundeme alınmaktadır. Ancak kuresellesme sonrasında uretim duzeninde ve emek piyasasında rekabetci yapıyı guclendiren değisimler yasanmaktadır. Bunun yanında en temel insan hakları olan eğitim ve sağlık da dahil bircok kamu hizmetinin ozel sektore devredildiği, bu hizmetlerin sunumunda karı esas alan bir mantığın belirleyici hale geldiği bir surec ortaya cıkmıstır. Bu faktorler yasadığımız donemde butun insanlık icin bir fırsat esitliği ve insan hakları sorunu yaratmakta ve dolayısıyla ozurlulere yonelik yasalara yansıyan fırsat esitliği ve insan hakları soylemlerinin hayata gecmesi onunde engel teskil etmektedir. Calısmamızda; ozurluluğun tarihsel surecinin acıklanmasının ardından 1980 sonrası ekonomik sosyal değisimler, yeni soylem ve politikalar tartısılacak, kuresellesme ve neo-liberalizm ortamında ozurluler icin fırsat esitliğinin sağlanabilirliği Turkiye orneği uzerinden ele alınacaktır.Item BELEDİYE POLİTİKALARININ KENT MEKÂNININ BİÇİMLENMESİNDEKİ ROLÜ: ANKARA ÖRNEĞİ(2012-08-28) YAVUZ, Gülsüm Sıla; AKIN, EmelSon zamanlarda adından sıkça söz edilen yerel yönetimlerin önemi giderek artmaktadır ve büyük bir kesim tarafından demokrasinin beşiği gibi görülmektedir. Halka sunduğu hizmetler açısından en geniş yetki alanına sahip olan belediyeler, politikaları ile kentleri biçimlendirmektedir. Merkezi yönetimin planlama politikaları üzerinde doğrudan belirleyici etkisi bulunmaktadır. Belediyeler bu planları uygulayarak kentleri biçimlendirir. Sosyo-ekonomik politikaların belediye uygulamalarına doğrudan etkisi bulunmaktadır. Mekânın bir meta olarak yeniden üretilmesi toprak rantı kavramını ortaya çıkarmaktadır. Rantların kaynağı toplumlardaki üretim (mülkiyet) ve bölüşüm ilişkilerindedir. Devlet planlar aracılığı ile kent merkezi üzerinde yaratılan rant kavgasını uzlaştırır. Dünyada yaşanan gelişmeler özellikle 80’li yıllarda kendisini göstermiş, 70’li yıllarda yaşanan dünya ekonomik kriziyle savaşmaya çalışan sermaye devreye küreselleşmeyi sokmuştur. Bu sayede ekonominin globalleşmesi sağlanmıştır. Bu anlamda değişen sosyo ekonomik politikalar 1980 tarihini bir kırılma noktası yapmıştır. Kazandırılmaya çalışılan Başkent kimliği ile Ankara kimi kesimlerce bir laboratuvar ortamı gibi kullanılırken kimi kesimlerce de yeniliklerin öncüsü olmuştur. Bu çalışmada, 1980 tarihinden günümüze kadar olan dönem ağırlıklı olmak üzere, mevcut bulunan sosyo-ekonomik politikalar ile sahip olunan merkezi hükümet politikaları doğrultusunda belediyelerin uygulamaları çerçevesinde Ankara kenti irdelenmiştir.Item ULUS DEVLETİN GELECEĞİ(2013-04-21) ÇEÇEN, Baran; UTKU, Mustafa KemalBu yüksek lisans çalışması ulus devletin geleceği üzerine hazırlanmıştır. Küreselleşme döneminin başlamasıyla beraber uluslararası tekelci şirketlerle ulus devletler karşı karşıya gelmiştir. Batı bloğunun egemenliği altındaki uluslararası kuruluşların desteklediği küresel politikalar ulus devletlerin yapılarını değiştirerek güçlerini kırarak zayıflatmıştır. Yarı yarıya güç kaybeden ulus devletler ciddi bir bulanıma sürüklenerek yola devam etme konusunda zorlanmaya başlamıştır. İşte bu master tezi, böylesine bir çıkmaza sürüklenen ulus devletlerin geleceğini incelemektedir. Tezin birinci bölümünde ulus sorunu, uluslaşma ve ulusçuluk olarak iki ayrı başlıkta incelenmiştir. Ġkinci bölümde ulus devlet olgusu, ulus devletin doğuşu ve tanımı olarak gene iki ayrı alt başlıkta ele alınmıştır. Tezin üçüncü bölümü bütünüyle ulusal egemenlik kavramı ve tartışmalarına ayrılmıştır. Siyasal egemenliğin uluslardan sermayeye geçmesiyle başlayan egemenlik tartışmaları bu bölümde incelenmiştir. Dördüncü bölümde ise ulus devlete yönelen tehditler, küreselleşme ve yıpranma başlıkları altında iki alt bölümde açıklanmaya çalışılmıştır. Yıpranma nedenleri arasında ekonomik ve demokratik gelişmeler ile dinsel cemaatlerin desteklenmesi gibi konular üzerinde durulmuştur. Ġlk dört bölüm açıklamalarından hareket edilerek beşinci bölümde ulus devletin bugünü anlatılmıştır. Altıncı bölümde ise, tezin başlığı olan ulus devletin geleceği sorunu yerelleşme, uluslararasılaşma, sivil toplumlaşma, etnikleştirme, cemaatleştirme gibi öne çıkan yeni sosyal ve siyasal dinamikler açısından ele alınarak tartışılmıştır. Tezin sonuç bölümünde ise, ortaya çıkan gerçekler doğrultusunda ulus devletlerin gelecekte nasıl hareket edecekleri konusunda açıklamalar yapılmaktadır. Sonuç olarak, siyasal ve toplumsal güçlerini yarı yarıya kaybeden ulus devletlerin gelecekte milli idari reformlar yaparak merkezlerini güçlendirebilecekleri, komşuları ile bölgesel iş birliği ve dayanışma paktları ile küresel emperyalizme karşı ortak savunmaya gidebilecekleri, ulusal ekonomilerini yeniden güçlendirerek ayakta kalabilecekleri vurgulanmaktadır. Dünya tek kutuplu yapıdan çok kutuplu yapılanmaya geçerken, Rusya, Çin, Hindistan, Brezilya gibi çok büyük millet imparatorluklarının ulus devletlerin güçlenmesinden yana bir tutum izleyebilecekleri belirtilmiştir.Item TÜRK KAMU YÖNETİMİNDE GÖNÜLLÜLÜK VE AFET YÖNETİMİ(2013-05-21) KAYA, Murat; ŞAHİN, Savaş ZaferGönüllülük ve Afet Yönetimi konusunda yapılan çalışma ile gönüllülük kavramı, STK’lar incelenmiş ve Türkiye’deki süreç tahlil edilmeye çalışılmıştır. Gönüllülük kavramı afet yönetimi bağlamında araştırıldığından Türkiye’nin afetselliği, kurumsal yapılanması, yaşanan sorunlar da bu çerçevede ele alınmıştır. Konunun daha iyi anlaşılması için sahada bu konuda görev üstlenmiş STK’lar ile devlet ayağını oluşturan kurumlar da dikkate alınarak derinlemesine mülakat yöntemiyle bir araştırma yapılmıştır. Mülakata; 7 ulusal, 3 yerel olmak üzere 10 STK ile 2 Kamu yapılanmasından oluşan toplam 12 kuruluş dahil edilmiştir. Bu araştırmayla gönüllülük algısı, Türkiye’deki gönüllülüğün tahlili ve daha istifade edilebilir hale getirilebilmesi için yapılması gerekenler konusunda katılımcılara 3 soru yöneltilmiştir. Bu araştırmayla afet yönetiminde gönüllülüğün çok önemli bir işleve sahip olduğu, Türkiye’de gönüllülük algısı, gönüllü yapılanmaların uygulamalardan kaynaklanan yasal mevzuat eksikliklerinin olduğu ifade edilmiş, bilinç artırıcı faaliyetlere önem verilmesinin altı çizilmiştir. Ayrıca Türkiye’de gönüllülük işlevinden yeterince yararlanılmadığı ve toplumun tüm katmanlarının ve devletin gönüllülüğü önceleyen ve benimseyen bir yapıya kavuşturulması için her türlü katkıyı vermesi gerektiğinin önemi vurgulanmıştır.Item TÜRKİYE’DE OY VERME DAVRANIŞI ( CHP ÖRNEĞİ )(2013-05-21) ATEŞ, Semih Can; SÖNMEZER, BurakDemokrasilerde yöneticiler seçimlerle belirlenir. Yöneticiler, karar alma ve uygulama sürecinin en önemli aktörleridir. Yöneticilerin belirlenmesi ise demokrasilerde seçimlerde oy vererek gerçekleştirilir. Bu bağlamda oy verme davranışına etki eden faktörlerin incelenmesi önemlidir. Bu çalışma, Türkiye’de oy verme davranışında CHP seçmenini etkileyen faktörleri tahlil etmeyi amaçlamıştır. Bu amaçla, iki bölümden oluşan çalışmanın birinci bölümünde, Sosyo-ekonomik faktörler ( Yaş, Cinsiyet, Gelir, Eğitim), Kişisel değerler (Muhafazakârlık, Dindarlık), Siyasal değerler (İslamcılık, Milliyetçilik), güncel sorun alanı Avrupa Birliği ve Medya Takipçiliği birer değişken olarak belirlenerek teorik olarak tanımlanmıştır. Diğer bölümlerde ise belirlenen teorik çerçevenin kullanılar veri tabanı ile değerlendirilmesine yer verilmiştir. Oy verme davranışını etki eden ilgili değişkenlerin CHP seçmeni nezdindeki anlamlılığı analiz edilmeye çalışılmıştır.Item TÜRKİYE’DE LİBERALİZM (1980–1999): NEO-LİBERAL POLİTİKALARIN TÜRK POLİTİK-EKONOMİSİNE ETKİLERİ(2013-06-15) CİZRELİOĞULLARI, Mehmet Necati; UTKU, Mustafa KemalBütün Dünya Devletlerini etkisi altında bırakan liberalizm, 20. Yüzyılda dünya krizine girilmesiyle, müdahaleci devlet politikasını ortaya çıkarmış, devletin iktisadi ve siyasi alanlarda kendini yeniden yapılandırması gereksinimini doğurmuştur. Türkiye’de de 1970 yılına kadar uygulanan devletçilik politikası, enflasyon, döviz darboğazı, terör olayları, işçi olayları ve siyasi istikrarsızlıkların yaşanmasının ardından ülkenin daha da kötüye gitmesi, siyasi ve ekonomik alanlarda yeniden yapılandırılma gereksinimini doğurmuştur. Türkiye’de yaşanan siyasi istikrarsızlık ve toplumsal sorunların ekonomiyle birleşmesi, 1980 sonrası neo liberal dönüşümü getirmiştir. Bu döneme kadar, liberalizmin etkili olamamasının nedeni ise, liberalizme yönelik girişimlerin, iktidar grupları ile örtüşememesi, oluşturulan liberal yapının Türkiye’deki siyasi ve ekonomik politikaların uygulanmasını tam anlamıyla gerçekleştirememesidir. Bu da ülkeyi daha zor duruma sokmuştur. Türkiye’de neo-liberal dönüşümün figürü olan Turgut Özal’la uygulanan 24 Ocak kararları ile Türk politik ekonomisinde tarihe geçen kararlar alınmış ve liberalleşme ekseninde yapısal dönüşüm sağlanmıştır. Bu dönüşüm 12 Eylül askeri darbesiyle uygulama alanı bulmuştur. Turgut Özal’la gerçekleştirilen neo-liberal politikalar ile ekonomi dış rekabete açılmış, özelleştirmeler yapılmış ve devlet küçültülmüştür. Bu durum ilk süreçte olumlu sonuçlar göstermesine rağmen, gerekli sosyal, siyasal alt yapı oluşturulmadan uygulanmak istendiğinden sonraki dönemlerde olumsuz sonuçların yaşanmasına neden olmuştur. Özal iktidarı döneminde ekonomik alanda liberal temalar ön plana çıkarken, liberalizmin siyasi yönü eksik kalmıştır. Bu dönemde, demokratikleşme ve insan haklarına yönelik yeterli gelişme sağlanamamıştır. Özal’ın anlayışı, ekonomik liberalleşmenin hem siyasi liberalizmi hem de demokratikleşmeyi beraberinde getireceği doğrultusundaydı. Özal’ın Avrupa Birliği sürecindeki ısrarı sonucunda 1990 sonrası AB süreci bağlamındaki gelişmeler, hem ekonominin hem de siyasetin Avrupa ile bütünleşmesi için Türkiye’de demokratikleşme çabalarını gündeme getirmiştir.Item TÜRKİYE’DE SİYASAL İKTİDAR-BÜROKRASİ İLİŞKİLERİ(2013-06-15) DOĞAN, Halit Murat; ÜLKER, Halil İbrahimBürokrasi-siyaset ilişkileri toplumun yasal, sosyal, tarihi, siyasi vb. koşullarınca belirlenir. Başka bir ifadeyle mevcut devletin özellikleri, siyasal rejim, toplumsal gelenekler, kamuoyu ve sivil toplum kuruluşları gibi pek çok faktör anılan bu etkileşimi belirleyen dinamiklerdir. Bürokrasi-siyaset ilişkileri her toplumda farklı bir görünüm sergilemektedir. Siyasal iktidar ve bürokrasi ilişkisi topluma hizmet gibi aynı hedef doğrultusunda, aynı değer ve araçlarla, uyum içinde çalışmaları esasına göre kurulmuştur. Ülkemiz açısından bakıldığında Osmanlıdan günümüze kadar bürokratik ve siyasi kadrolar arasında sürekli bir çatışmanın olduğu görülmektedir. Tek partili dönemde bürokrasi hakim iken, çok partili dönemde siyasi otorite hakim olmaya çalışmıştır. Bürokrasi- siyaset çatışmasının yoğun olduğu zamanlarda ekonomide tehlike çanlarının çalması, hükümetlerin çıkardığı yasa tasarılarının bir kısmının hayata geçirilememesi gibi durumlar meydana gelmiştir. Bu çalışmada, Türkiye‟deki siyasal iktidar ve bürokrasi arasındaki ilişkileri ortaya koymaya, bilhassa kamu çalışanlarının siyasal iktidar ile bürokrasi arasındaki ilişkiyi nasıl yorumladıklarını tespit etmeye, bu ilişkiden kaynaklanan sorunları saptayarak çözüm önerileri sunmaya çalışılmıştır. Bürokrasi- siyaset ilişkilerinin istikrarlı olması için, siyasilerin kararlar alması bürokratların bunları uygulaması ve bürokrasinin yaptığı işlerden dolayı sürekli denetim altında tutulması gerektiği anlaşılmıştır.Item KADINLARIN SİYASİ KARİYERLERİNDE CAM TAVAN ETKİSİ(2013-07-14) GÖNÜL, Ayşe Füsun; ÜLKER, Halil İbrahimKadınların siyasi kariyerlerinde cam tavan engelinin etkisini araştıran çalışma, ülkemizde kadınların siyasal katılımlarının yetersiz olması gerçeği ve sorunundan yola çıkılarak başlamıştır. Ülkemizdeki kadınların siyasi kariyerlerinde cam tavan engeli konusunda bugüne kadar bir çalışma yapılmamış olması nedeniyle, araştırma sonucunda bilimsel bir katkı sunmanın yanı sıra, siyasi partilerdeki emektar kadınlara teşvik edici bir kaynak oluşturmak da amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni olarak, Türkiye Büyük Millet Meclsi’nde grup kuran 4 siyasi partinin Ankara’da yaşayan kadın üyeleri belirlenmiştir. Örneklem olarak ise Ankara’da Genel Merkez’de ve ilçe-il teşkilatlarında üye olan kadın siyasetçiler seçilmiş ve 119 kadına anket uygulanmıştır. Ayrıca karar mekanizmalarına yükselmeyi başarmış ( cam tavan engelini kırabilmiş ) 13 kadın siyasetçi ile yapılandırılmış mülakat yapılmıştır. Mülakat ve anketler, bağımlı değişken olarak belirlenen parlamenter sistemdeki hedeflere göre yapılmıştır. Cam tavanın varlığı ve seviyesi parlamenter sistemde aranmıştır . Ankette , yerel yönetimlere ilişkin de bir soru sorulmuştur ve kadınların önemli bir kısmının yerel yönetimlerde aktif olmaya hevesli olmadıkları gerçeğiyle karşılaşılmıştır. Bu sonucun kadın dostu belediyeler oluşturmak adına kaygı verici olduğunun altını çizmek gerekmektedir. Daha önce incelenmiş olan iş hayatında cam tavan etkisinin kategorilerinden beslenilerek, erkeklerin kadınlar için oluşturdukları engeller, kadınların kadınlar için oluşturdukları engeller ve kadınların kendileri için oluşturdukları engeller kategorileri araştırmaya dahil edilmiştir. Çalışmanın, alt amaçları da anketin sorularını oluşturmuştur. Anket cevapları ki-kare (chi-square) testiyle değerlendirmeye alınmıştır. Anket ve mülakatlar sonucunda beklenmedik sonuçlarla da karşılaşılmıştır. Kadın siyasetçiler, kendilerine rol model olarak erkek siyasetçileri seçmişlerdir. Ülkemizde siyasal sistemin, rol model olabilecek kadın siyasetçiler yetiştirmek için yeterli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. İş yaşamının aksine siyasette erkeklerin, kadınların yükselmeleri için bir sorun teşkil etmediği ve erkeklerle sorun yaşamanın, cam tavanın kategorilerinden birini oluşturmadığı ortaya çıkmıştır. Aynı şekilde iş yaşamında, kadının kadına engel yaratması kategorisi de siyasette geçerli olmamış, kadınların kadınlarla sorun yaşaması durumu siyasette cam tavanın kategorilerinden birini oluşturmamıştır. Ancak kadınların kendi kendilerine engel oluşturmaları gerçeği , iş yaşamının yanı sıra siyasette de yer bulmuş ve kadının kendi kendine koyduğu sınırlar , siyasette cam tavanın kategorilerinden birini oluşturmuştur. Siyasette cam tavan engelinin kategorilerine dahil edilebilecek yeni bulgular : i) Eğitim yetersizliği ii) Kariyer yapmamak iii) Çocuk sahibi olmak iv) STK deneyimi yaşamamak v) Cam tavan engelinin farkında olmamak olarak ortaya çıkmıştır. Kadınlar siyasette yükselirken, söz konusu kategoriler yüzünden kendilerine bariyer koymaktadırlar. Parlamenter sisteme yönelik hedeflerde ise kritik eşik milletvekilliği olarak belirlenmiştir. Mülakat yapılan karar mekanzimasına yükselebilmiş kadınların ise mevcut pozisyonlarının üstünde bir pozisyonu talep ettiklerini söylemek konusunda çekince yaşadıkları, parti büyüklerinin oklarına hedef olma çekincesi yaşadıkları gözlenmiştir. Milletvekilliğine kadar olan siyasi pozisyonları, 119 kadın içinde toplam 80 kadın seçmiştir, en çok işaretlenen pozisyon, 30 kadın tarafından hedeflenen milletvekilliğidir, milletvekilliğinden sonraki pozisyonları ise 119 kadın içinde 9 kadın hedeflemiştir. Sonuç olarak Türkiye- Ankara evreninden seçilen 119 kadın siyasetçiden oluşturulan örnekleme göre siyasette cam tavan için kritik eşik milletvekilliğidir. Milletvekilliği ve sonrasındaki pozisyonlar kadınlar için cam tavan sahasını oluşturmaktadır.Item JÎN DERGİSİ’NDE KÜRT MİLLİYETÇİLİĞİ(2013-09-14) DURSUN, Habip; ÖZEN, HayriyeBu çalışma Birinci Dünya Savaşını takiben Kürt milliyetçiliğinin aldığı biçimi Jîn dergisi üzerinden incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde çalışmanın kavramsal çerçevesini oluşturan temel kavramlar ele alınacaktır. Bu doğrultuda millet ve milliyetçilik kavramının tanımı, ulus retoriğinin özellikleri, milliyetçiliğin boyutları ve milliyetçilik söyleminin işleyişi üzerinde durulacaktır. Kürt milliyetçiliği fikrinin doğuşunun verildiği ikinci bölümün ardından, çalışmanın üçüncü bölümünde erken dönem Kürt milliyetçiliğinin Jîn dergisinde nasıl şekillendiğine odaklanılacaktır.Item NÜFUSUN YAŞLANMASI EKSENİNDE 2023 YILINDA TÜRKİYE: BİR VİZYON ÇALIŞMASI(2014-08-08) ŞAHİN, Gülcan; ÜLKER, Halil İbrahimNüfusun yaşlanması insanlık tarihinde çığır açan demografik eğilimlerden biridir. 21. yüzyılın başat demografik olgusu olarak ön plana çıkan nüfusun yaşlanması, bugün dev bir küresel olgu olarak adlandırılmaktadır. Bu olgunun on yıllar içerisinde toplumlar, yaşamlar ve ekonomiler üzerinde derin etkileri olacaktır. Küresel yaşlanma sürecinde dünya nüfusu ile birlikte Türkiye nüfusunun yaş yapısı ve demografik dinamikler değişmektedir. Türkiye, artık genç ve dinamik bir nüfusa sahip ülke olma özelliğini kaybetmektedir; yakın bir gelecekte yaşlı bir toplum olacaktır. Küresel bir tehdit ve risk ögesi haline gelen nüfusun yaşlanmasının, Türkiye’nin hayati sorun alanlarından birini oluşturması beklenmektedir. Bu çalışmada sosyal bir sorun alanı olarak nüfusun yaşlanması olgusuna dikkat çekmek; bu konuda bilinç oluşturmak; sorunları tartışarak çözüm üretimine katkı yapmak amaçlanmaktadır. Çalışmanın nihai hedefi, nüfus projeksiyonlarına göre 2023 yılında Türkiye’de yaşlanma gerçeğine vurgu yaparak demografik yaşlanma olgusunun göz ardı edilmemesini sağlamaktır. Öte yandan, demografik yaşlanma konusunda literatüre yeni kaynaklar yaratarak bilime katkı yapmak çalışmanın hedefleri arasındadır. Bu çalışmada dünyada ve Türkiye’de demografik gösterge ve dinamikler, demografik yaşlanma süreci, nüfusun yaşlanmasına bağlı sorunlar, çözüm arayışları, sosyal ve sağlık politikaları incelenmiş, çözüm önerileri geliştirilmiştir. Isparta, Konya ve Manisa illerindeki huzurevlerinde “Türkiye’de Sosyal Bir Sorun Alanı Olarak Yaşlılık ve Çözüm Öneriler Anketi” başlıklı bir alan araştırması yapılarak 60 yaş ve üzeri nüfusun çözüme yönelik beklentileri ve önerileri ortaya konulmuştur. Çalışmada, mevcut demografik eğilimler ve nüfus projeksiyonlarında öngörülen veriler değerlendirildiğinde, Türkiye nüfusunun yaş yapısının yaşlı nüfus lehine değişmekte olduğu ve 2023 yılında Türkiye’nin artık yaşlı bir topluma dönüşeceği gözlemlenmiştir. Demografik göstergeler, toplumun ve yaşlı nüfusun yapısı ile politikalar incelendiğinde, bu dönüşümün toplumun tüm katmanlarını ve milli ekonomiyi derinden etkileyeceği belirlenmiştir. Bu çalışma nüfusu hızla yaşlanan Türkiye’de sağlık, sosyal ve ekonomik politikaların gözden geçirilerek yeniden şekillendirilmesine, somut ve uygulanabilir çözümlere gereksinme olduğunu vurgulamaktadır.