Department of International Relations
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Department of International Relations by Subject "international relations"
Now showing 1 - 20 of 114
Results Per Page
Sort Options
Item 11 EYLÜL 2001’DEN GÜNÜMÜZE TÜRK-AMERİKAN İLİŞKİLERİ VE ABD’NİN TÜRK DIŞ POLİTİKASINA ETKİLERİ(2013-05-21) EROL, Fatma Tuğçe; KESER, Ulvi“11 Eylül 2001’den Günümüze Türk-Amerikan İlişkileri ve Amerika’nın Türk Dış Politikasına Etkileri” başlıklı bu tez çalışması, Soğuk Savaş sonrası uluslararası milat olarak nitelendirilen 11 Eylül olaylarının hem ABD hem de Türkiye’deki yankılarını ele alarak iki ülke arasındaki ilişkilerin birbirlerine olan etkilerini araştırma amacıyla oluşturulmuştur. ABD’de Dünya Ticaret Merkezi’ne ve Pentagon’a gerçekleştirilen saldırılar, 2001’den itibaren George Walker Bush yönetiminin ciddi ve yıkıcı kararlar almasına yol açmıştır. Bu kararlar doğrultusunda birtakım önyargılar tekrar uyandırılmış ve Orta Doğu’nun akıbeti hakkında tasarlanan planlar işlemeye başlamıştır. Müttefiki Türkiye’nin teröre karşı destek amaçlı yanında olduğu ABD, Afganistan ve Irak işgallerinden sonra yoğunlaştırdığı dış politikasına ve yeni işgal stratejileri geliştirerek yön verdiği ‘yeni dünya düzeni’ne uygun bir politika benimsemiştir. ABD’nin diyalog ortamı yaratmadan gerçekleştirdiği 2.Körfez Savaşı’yla beraber Türkiye dâhil birçok devlet müdahaleci dış politikaya karşı bir tutum sergilemiştir. Bunun sonucunda Türkiye ile ABD arasında 1 Mart Tezkeresi sorunu yaşanmış, ilişkilere ABD penceresinden bakıldığında bir hayal kırıklığının oluştuğu görülmüştür. ABD’nin stratejilerinin bir parçası olarak Kuzey Irak Kürtlerinin Türkiye sınırlarına yerleştirilmesi zamanla PKK’nın güçlenmesine yol açmış, bu durum da ABD ile olan ilişkileri sekteye uğratmıştır. Büyük Orta Doğu Projesi’nde önemli ülke haline gelen Türkiye’yle ABD arasındaki ilişkiler yoğunlaşmaya başlamıştır. ABD’nin 11 Eylül sonrası Orta Doğu’yu hedef olarak belirleyerek egemenlik alanını genişletme çabaları kapsamında başlattığı medeniyetler arası savaş, barışa ve devletlerarasındaki huzura zarar veren İslamofobi kavramını yeniden diriltmiştir. Dünya,-özellikle İslam coğrafyası- büyük bir karmaşanın içerisine çekilmiş, bir dargın bir barışık devam eden Türk-Amerikan ilişkileri Barack Obama döneminde nispeten daha ılımlı bir seviyelerde seyretmiştir. Tezin yazımında kitap, makale, tez gibi kaynakların yanı sıra 11 Eylül belgeseli Loose Change’den, internet kaynaklı düşünce kuruluşlarının web sitelerinden, gazete, televizyon haberleri (yerli ve yabancı basın) ve haritalardan yararlanılmış, ayrıca Türk-Amerikan ilişkileri kapsamında Ermeni Sorunu’nun aydınlatılması amacıyla Prof. Dr. İbrahim Ethem Atnur’la röportaj yapılmıştır.Item 11 EYLÜL SONRASI DÖNEM VE DEĞİŞEN YENİ DÜNYA DÜZENİNDE STRATEJİK GÜVENLİK BAĞLAMINDA DOĞU AKDENİZ'DE İNGİLİZ ÜSLERİ(2015-06-27) KESER, Hazel; YILMAZ, GözdeTarihin her döneminde göçler ve sorunlar adası olarak bilinen Kıbrıs adası özellikle İkinci Dünya Savaşı sonrasında İngiltere’nin Ortadoğu’daki kalıcı tesislerini kapatması ve buralardaki askeri gücünü adaya yığmasının ardından bir ileri karakol olarak görev yapmaya başlar. 16 Ağustos 1960 tarihinde İngiltere, Yunanistan ve Türkiye’nin garantörlüğünde kurulan Kıbrıs Cumhuriyeti ile birlikte İngiltere adadaki haklarından vazgeçerken stratejik öneme sahip iki hükümran askeri üs yanında bazı askeri tesisleri ve alanları da kendine ayırmayı ihmal etmez. Yıllar sonra Kıbrıs Cumhuriyeti ile ilgili garanti anlaşmalarının Kıbrıslı Rumlar ve Türkler için değil İngiltere’nin menfaatleri için hazırlandığı da tartışmaya açılacak bir konu olur. Bugün gelinen noktada ise Doğu Akdeniz’de son derece stratejik bir pozisyonda bulunan Kıbrıs adasında İngiltere’nin Dikelya ve Agrotur üsleri yanında ABD tarafından kullanılmakta olan bazı askeri tesisler ve dinleme istasyonları söz konusudur. Her iki ülkenin Echelon adı verilen ve neredeyse bütün dünyayı takip etmelerine imkân sağlayan bu telekulak sistemi yanında Ayios Nicholaos bölgesinde, ayrıca ABD Büyükelçilik binasında ve Trodos Dağlarında da istihbarat ağları ve sinyal istihbaratına yarayan tesisleri bulunmaktadır. Sanayi casusluğu, ekonomik ve askeri istihbarat yanında ABD, İngiltere ve müttefikleri tarafından zaman zaman farklı askeri operasyonlar için de kullanılan Dikelya ve Agrotur üsleri özellikle ABD’nin vazgeçmeyeceği tesisler arasındadır. Özellikle 11 Eylül 2011 tarihinde El Kaide’nin ABD’de gerçekleştirdiği saldırılar ardından başta ABD ve müttefikleri olmak üzere bütün Batı dünyası ve şüphesiz NATO’nun da savunma ve güvenlik stratejilerini değiştirmesine neden olmuştur. Böylece ABD ve İngiltere özellikle Doğu Akdeniz’de savunma ve güvenlik bağlamında yeni arayışlara girmeye başlamıştır. Bu durum adadaki üsleri ve istihbarat merkezlerini ise olmazsa olmaz haline getirmiştir.Item 15 TEMMUZ DARBE GİRİŞİMİ VE TÜRK DIŞ POLİTİKASINA ETKİLERİ(2017-03-04) BAYKARA, Sevin; ÜNAL, HasanTürk dış politikası, 15 Temmuz 2016 darbe girişimi öncesine kadar ABD ve Avrupa ülkeleriyle sorunlar yaşamış ve yaşamaya devam etmektedir. Tarih boyunca dönemsel etkenler ile yakınlaşan ve gerginleşen Türkiye-Rusya İlişkileri ise Suriye krizi ile çatışan fikirler devam ederken Rus uçağının düşürülmesiyle ekonomimizi ve yatırım projelerini etkileyecek boyutlara ulaşmıştır. Türkiye, kurtuluş mücadelesini verip anayurdunu düşmanlardan temizledikten ve Misak-ı Milli sınırları içerisinde Cumhuriyetini ilan ettikten sonra, 1960 yılından itibaren darbe girişimleri ve darbelere sahne olmuştur. 15 Temmuz 2016 tarihinde Türkiye Cumhuriyeti, daha önce örneği olmayan bir darbe girişimi ile karşı karşıya kalmıştır. Fethullah Gülen’in (FETÖ) bugünlere gelişi, ABD’den oturum iznini nasıl aldığı ve iadesinin istenmesinin hala tartışma konusu olarak devam ettiği görülmektedir. Darbe girişiminden sonraki süreçte ise olası senaryolar üzerinde durulmaktadır. Ekonomik ve siyasi istikrarın sağlanması, terör eylemlerinin son bulması Türkiye’nin öncelikli hedefleri haline gelmiştir. Buradan hareketle tezimizin amacı 15 Temmuz darbe girişimi ve Türk dış politika üzerindeki yansımalarını niteliksel literatür taraması ışığı altında analiz etmektir.Item 1955-1974 SÜRECİNDE KIBRIS’TA İSTİHBARAT FAALİYETLERİ(2017-01-07) SEÇMEN, Abdulkadir; ÜNAL, HasanBu tez çalışmamda Kıbrıs adasında 1950 yılından itibaren artan huzursuzluk ortamında birden fazla tarafın birbirleri arasında yaratılan güvensizlik ortamları karşısında istihbarat faaliyetleri incelenmeye çalışılmıştır. 1955 yılıyla birlikte Kıbrıs Rum toplumu içerisinden çıkan EOKA örgütünün kanlı faaliyetleri karşısında başta Türk toplumu olmak üzere Adanın yönetim koltuğunda olan İngilizlerin tedhiş hareketleriyle başa çıkma çalışmalarının büyük bir bölümü olan istihbarat toplama faaliyetlerine değinilmiştir. 16 Ağustos 1960 tarihi ile birlikte Kıbrıs’ta bulunan taraflar ve bağlı oldukları ülkelerle birlikte ortak bir anlaşmaya varılmış, iki toplumlu ve eşitlikçi ilkelere dayanan Kıbrıs Cumhuriyeti kurulmuştur. Kıbrıs Cumhuriyeti anlaşmalarında ki en önemli hususlardan birisi olan EOKA tedhiş hareketi eylemlerine son vermesi gerekmekteydi. Cumhuriyetin ilanı ve yönetim mekanizmalarının kurulmasıyla Kıbrıslı Rumlar kuruluş anlaşmalarının kendilerine zorla dayatıldığını ve eşitlik ilkelerine uymadığını belirterek adeta yönetimde oyunbozanlık yaparak Kıbrıs Türk tarafını görmezden gelmeye başlamıştır. Siyasal baskılarla birlikte ada üzerinde toplumsal olayların başlamasındaki en büyük etken yönetimde bulunan Rum kökenli yöneticilerdi. Bu negatif tansiyon giderek artmakta ve 1963 yılının aralık ayında Kıbrıslı Rumlarca tarih sahnesine “Kanlı Noel” olarak geçecek büyük bir saldırı ile etnik soykırım gerçekleştirilmeye çalışılmıştır. Bu arada Kıbrıs Türk tarafınca beklenmeyen sert bir savunma refleksi gösterilmiştir. EOKA’ya karşı Kıbrıs Türkü, Türk Mukavemet Teşkilatını (TMT) yeşerterek tüm Kıbrıs üzerinde teşkilatlanmıştır. Ancak Rumlar devlet mekanizmalarını ENOSİS temelinde şekillendirmeye devam ederek “Kanlı Noel” ile başlattıkları işe 1974 yılında yapılan Sampson darbesine kadar artarak devam etmiştir. Kıbrıs Cumhuriyetini şekillendiren Zürih ve Londra Anlaşmalarıyla garantörlük hakkı verilen Türkiye, soy birliği olan Kıbrıslı Türklere karşı artarak devam eden yoğun baskıya daha fazla seyirci kalmamış ve Barış Harekatıyla müdahale etmiştir. Tez çalışmasının I. bölümünde Kıbrıs adasının genel anlamda tarihi ile birlikte jeopolitik önemine değinilmiştir. Teorik anlamda istihbarat incelenmiş ve istihbaratın alt kolları tanımlanarak kısa bilgiler verilmiştir. 1955-1960 yılları arasında EOKA tedhiş hareketiyle birlikte Kıbrıs’ın yönetiminde bulunan İngilizlerin bu örgütün hareketlerini İstihbarat bağlamında nasıl ele aldıkları incelenmiştir. EOKA örgütünün istihbarat faaliyetleri ve yapısı değerlendirilerek, bu örgüte karşı Kıbrıs Türkleri tarafından oluşturulan Türk Mukavemet Teşkilatının istihbari ve operasyonel faaliyetleri incelenmiş, başta eğitim olmak üzere gizli harekat faaliyetlerine değinilmiştir. Çalışmanın II. Bölümünde 1960 yılı itibariyle kurulan Kıbrıs Cumhuriyetinde oluşturulan güvenlik mekanizmaları incelenmiştir. Cumhuriyetle birlikte oluşan yönetimden soyutlanan Kıbrıs Türk toplumu kendi içerisine kapanarak federasyon faaliyetleri çerçevesinde güvenlik ve istihbaratını TMT eli ile yürüttüğü görülmüştür. Yeni devletin kurulmasıyla birlikte başta küresel dominant aktörlerin adaya istihbari anlamda ilgileri artmaya başladığı görülmüştür. Diğer ülkelerin ada üzerinde yapmış olduğu faaliyetler 1960-1974 yılları arasında incelenerek değerlendirilmiştir. III. bölümde coğrafi olarak eşsiz konumda bulunan Kıbrıs’ın teknik istihbarat alt yapısı incelenmiştir. Soğuk savaş döneminin güvensizlik ortamında batı bloğunun doğu bloğu üzerinde gerçekleştirilen elektronik istihbaratın batı için nasıl bir öneme sahip olduğu görülmüştür. Kıbrıs’ta bulunan Amerikan ve İngiliz istihbarat tesislerinin faaliyetleri değerlendirilmiştir.Item 1979 İSLAM DEVRİMİNDEN SONRA İRAN’IN DIŞ POLİTİKASI(2014-11-06) MOKHTARPOUR, Marziyeh; GÜRSON, Poyrazİran İslam devrimini incelediğimizde bu devrimin İslam Devriminden daha çok Pehlevi iktidarına karşı ayaklanmış toplu bir muhalefet hareketi olduğunu görmekteyiz. Çünkü devrim sürecinde muhalif gruplara bakıldığında liberallerden ılımlı İslamcılara, komünistlerden radikal İslamcı kanada kadar birbirlerinden çok farklı birçok grup bir arada toplanmıştır. Ancak Devrimin gerçekleşmesinden sonra Humeyni radikal İslamcı kanadı arkasına alarak yönetimi ele geçirmiştir. 1979 yılında İran‟da gerçekleşen devrim, asırlardır süren monarşi geleneğini yıkmakla birlikte İran‟ın iç ve dış politikasını da değiştirmiştir. Pehlevi döneminde İran, ABD ve İsrail‟in bölgedeki en önemli müttefikleri olmasına rağmen devrimden sonra bu iki ülkenin düşmanı haline gelmiştir. Devrim sonrası İran‟ın dış politikasına yön veren ana etkenler “bağımsızlık”, “batı karşıtı” ve “devrim ihracı” olmuştur. İş başına gelen yeni yönetim İslam devrimini diğer Müslüman ülkelere ihraç etme çabasında olmakla birlikte bölge ülkelerinde tedirginliğe sebep olmuş ve böylece İran yalnızlığa itilmiştir. Humeyni döneminde İran uluslararası camiada yalnızlığa itilerek, Irak ile gerçekleşen savaşta bu durumu daha çok kötü bir hale getirmiştir. Dolayasıya Humeyni‟nin ölümünden sonra iş başına gelen Refsancani ve Hatemi İran‟ın dış dünyaya açılma hususunda daha istekli politikalar izlemişler ve böylece İran dış dünyayla ilişkilerini düzeltme çabasına girmiştir. Ancak Hatemi‟den sonra cumhurbaşkanlığına gelen Ahmedinejad yaptığı sert söylemler ve uzlaşmaz üslubu nedeni ile İran‟da aslında pek çok şeyin değişmediğini ortaya koymuştur. olaylar Osmanlı'nın Batılılaşma ve modernleşme serüvenindeki önemli olaylardan birkaçıdır.Item 1993 YILI SONRASINDA TÜRKİYE-İSRAİL ASKERİ İLİŞKİLERİ(2012-04-25) BELAL, Bashar; GÜRSON, PoyrazTürkiye-İsrail ilişkileri İsrail devletinin kuruluşundan bu yana inişli çıkışlı bir seyir izlemiştir. 1990’lı yıllarda Orta Doğu’daki en güçlü ittifaklardan birine dönüşen Türkiye-İsrail ilişkileri, 2000’li yıllarda kötüleşmeye başlamış olup bu kötüleşme günümüzde de devam etmektedir. Türkiye-İsrail ilişkilerinin en güçlü yönlerinden biri askeri ilişkiler olmuştur. 1990’lı yıllarda yoğun bir modernizasyon sürecine giren Türk ordusu, İsrail’in teknolojik olanaklarından önemli ölçüde yararlanmıştır. İsrail, Türk ordusuna modernizasyon konusunda gerekli hizmeti verip Türk ordusuna çeşitli silah türleri vermiştir. Bu arada savunma sanayi alanında çok sayıda ortak proje gerçekleştirmiş ve ortak askeri tatbikatlar yapılmıştır. Ayrıca güvenlik ve istihbarat konularında Türk ve İsrail orduları iş birliği yapmıştır. ABD tarafından desteklenen Türkiye_İsrail ilişkileri, 1993-1999 yılları arasında her üç tarafın bölgedeki çıkarlarına hizmet etmeyi amaçlamaktaydı. 2000'li yıllarda ise Türkiye ile Arap ülkeleri arasındaki ilişkiler yakınlaşma anlamında yeniden şekillenerek pekiştirilmiştir.Item A NEO-REALIST ANALYSIS OF US-ISRAELI SECURITY RELATIONS IN THE MIDDLE EAST AFTER THE SEPTEMBER 11 ATTACKS(2022-01-19) Kızılkaya, Menifer; Orhan, Duygu DersanThe alliance between the US and Israel is one of the most important factors affecting the formation of the dynamic structure of the Middle East today. The Middle East has been the center of attention of the great powers from past to present because of its location and rich resources. Especially during the Cold War, the US developed many policies to protect its interests in this region. In the beginning, Washington saw Israel as a deterrent force to prevent the spread of the Soviet Union and Arab nationalism in the region. Israel, as a state that had newly gained its independence, in turn saw the US as its guarantor to ensure its own security. The alliance between the two gave new momentum to Middle Eastern politics, especially after the 9/11 terrorist attacks. The September 11 terrorist attacks, while strengthening the ties of alliance between these two states, also enabled them to govern Middle Eastern politics with their own interests in mind. They collaborated for the invasion of Iraq, especially under the banner of the fight against terrorism and under the influence of Israeli lobbying. The alliance between the two then continued with the 2006 Israeli-Lebanese war. However, although the alliance between the US and Israel is based on shared interests, there are also points where they diverge. For example, the Arab Spring in 2011 shook the alliance between them. In addition, the Palestinian issue and the Joint Comprehensive Plan of Action treaty between the US and Iran have posed challenges for this alliance. However, the Trump administration introduced a dimension of reconciliation following the tensions between the two states in the Obama era.Item A NEOLIBERAL ANALYSIS OF INTERNATIONAL COOPERATION WITH MULTINATIONAL SERVICE PROVIDERS: THE ROLE AND EFFECT OF THE COUNCIL OF EUROPE’S CONVENTION ON CYBERCRIME ON FIGHTING AGAINST TRANSBORDER CRIMES(2021-10-18) AKIN AKILLI, Fatma; ELİKÜÇÜK YILDIRIM, NilgünConvention on Cybercrime which has completely focused on fighting against cybercrimes with more parties compared to the other international initiatives has been prepared with the special contributions of several countries and expert groups and it is also going to celebrate its 20th anniversary in 2021. In addition to that, with the changing crime trends works of the Experts Group, which consists of representatives of stakeholders, it maintains its existence as an agreement that lives in periods. The history of internet crimes in other words cybercrimes dates back to the invention of the internet. The advantages of the virtual environment of the internet such as being able to anonym or can reaching out to any part of the world without any extra endeavor, have been misused by criminals. In addition, the delusion of criminals, like staying anonymous causes raising devastating effects of cybercrimes. Almost free unlimited and instant communication/interaction offered by multinational service providers to their users, combined with the anonymity advantage of individuals, leads to an increase in crimes on these platforms. The importance of digital evidence to prevent crime before it happens or finding the real actors after the crime occurred increases and this situation makes the countries dependent on each other. While for service providers, having a secure platform becomes important, for states, protecting their citizens, ensuring national security and preventing economic loss caused by online crimes become important. Also on the one hand, while the need of collecting electronic evidence obliges these companies and expert police units to work harmoniously, on the other hand, the political problems in the international arena cause a serious slowdown of investigations. Even in some instances, these problems cause rescission of the cases. In this context, the importance of international agreements concluded by a wide range of parties becomes important each passing day.Item A Russian Perspective On The Energy Problems Between Ukraine And Russia(2022-02-22) LUKYANOVA, Anna; Karasar, Hasan AliThe first gas conflict between Russia and Ukraine was erupted in 1993, two years after the Soviet Union was disintegrated. The problem started on the bases of complex political, economical and geographical grounds between the two countries. This thesis, tries to shed light on the reasons behind the emergence and continuation of gas conflict from Russian perspective. It covers the 2005-2015 period which is considered as the peak time of this conflict. The Russian Ukrainian relations are getting more complicated every day and both parties in fact are following different purposes. By focusing on the state policies and policies of their gas companies such as Gazprom and Naftogaz, the thesis also maps out the bilateral relations of Russia and Ukraine together with the involvement of their gas companies within the limits of the given time period.Item AB VE TÜRKİYE’DEKİ DEĞİŞİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI: ERASMUS VE MEVLANA ÖRNEĞİ(2021-11-08) KALKAN, Gürkan; YILMAZ, GözdeUluslararası akademik değişim programlarının çeşitleri ve sayıları her geçen gün artmaktadır; fakat, literatürde değişim programları tek bir ünite olarak kabul edilmekte ve incelenmektedir. Bu tezde, AB’nin Erasmus+ ve Türkiye Cumhuriyeti’nin uygulamaya koyduğu Mevlana Programları ele alıp karşılaştırılarak, bu programların genel açıdan birbirine benzer programlar olmalarına rağmen, aslında birbirlerinden amaçsal ve yöntemsel anlamda ciddi farklılıklara sahip oldukları gösterilmiştir. Bu farklılıkların sadece tesis edilen hibelerin miktarından çok daha ötede olduğu, kapsamları, başvuru şartları, finansal uygulamaları, katılımcıların özellikleri bakımından her birinde birtakım benzerliklerle beraber ciddi farklılıklar içerdiğidir. Bu tezde bu farklılıkların her iki programın geleceğini nasıl etkileyebileceği ve bu farklılıkların arkasında yatan sebepler tartışılmıştır.Item AB YOLUNDA UKRAYNA: AVRUPA KOMŞULUK POLİTİKASI VE AB - UKRAYNA İLİŞKİLERİ(2015-01-30) SARI, Gözde; YILMAZ, GözdeAvrupa Komşuluk Politikası (European Neighbourhood Policy – ENP), AB’nin 2004 genişlemesi sonrasında ortaya çıkan “güvenlik” ve “hazmetme kapasitesi” sorunlarına yönelik çözüm bulmak ve komşuları ile ilişkilerini düzenlemeyi amaçlayan bir politika alanıdır. Ukrayna, AB üyelik perspektifine sahip bir ülke olarak ENP sürecinin en başından beri yer almıştır. Diğer taraftan; 2004 yılında yaşadığı Turuncu Devrim, AB-Ukrayna ilişkilerinde bir dönüm noktası olmuş ve AB-Ukrayna ilişkileri büyük bir ivme kazanmıştır. Fakat devrim sonrası dönemde, Ukrayna’da AB eğilimi bir düşüş yaşamıştır. Diğer taraftan; Ukrayna’nın azalan AB eğilimi, Kasım 2013’de meydana gelen EuroMaidan olaylarıyla, yeniden yükselişe geçmiştir. Bu kapsamda; Turuncu Devrim’den on yıl sonra meydana gelen EuroMaidan olayları, Ukrayna’nın AB yolunda bir kısır döngü yaşadığını göstermektedir. Bu çalışmanın amacı; Turuncu Devrim ile AB’yle yakınlaşan Ukrayna’nın devrim sonrası dönemde AB ile ilişkisini ENP kapsamında değerlendirmek ve EuroMaidan olayları da göz önüne alınarak, AB’nin ve ENP başta olmak üzere AB politikalarının Ukrayna üzerindeki etkisi ile AB-Ukrayna ilişkilerinde yaşanan kısır döngünün nedenlerini ortaya koymaktır. Bu çalışmada; bu kısır döngünün nedenlerinin; AB’nin ENP politikasının Ukrayna’nın istediği üyelik perspektifini sunmaması, ENP’nin yapısal problemleri ile Ukrayna’nın iç dinamikleri ve Rusya olduğu tartışılmıştır.Item ABD’NİN IRAK’TAN ÇEKİLMESİ SONRASI ÜLKENİN HİDROKARBON YAKITLARI ÜZERİNE ENERJİ-POLİTİK HAMLELER(2012-07-25) ÇELİK, Ersin; GÜRSON, PoyrazBu tezle küresel düzeyde; ABD, AB, Çin ve Rusya bölgesel düzeyde ise Türkiye gibi aktörlerin hangi nedenlerle Irak’a ilgi duydukları irdelenmekte ve bu ilgi neticesinde bu ülkelerin Irak’ın hidrokarbon kaynakları üzerine enerji-politik hamleleri ele alınmaktadır. Özellikle de ABD’nin ülkeden çekilmesinin bu politikalar üzerindeki etkisi gözlemlenmeye çalışılmıştır. Çalışmada uluslararası petrol şirketlerinin bu oyunda denklemin neresinde olduklarının da ortaya çıkarılmasını amaçlamaktadır. ABD’nin çekilmesi ülkede petrollerin paylaşımı konusunda etnik ve mezhepsel çekişmenin dozajının giderek artmasına neden olmuştur. ABD askerlerinin Irak’tan çekilmesinin en önemli etkisi doğal olarak bu ülkedeki etkinliğinin zayıflaması olacaktır. Ancak, bu durum ABD’nin Irak’tan tamamen vazgeçtiği anlamına gelmemektedir. Amerika’nın ülkedeki siyasal gücü kısmen zayıflasa da ekonomik etkinliği hala devam etmektedir. Ayrıca ABD’de Irak’tan çekilmesinin ardından doğan politik boşluğu petrol şirketiyle işbirliği yaparak doldurma yoluna gitmeyi amaçlamıştır. Avrupa Birliği her ne kadar enerjide Rusya’ya olan bağımlılığını azaltmak istese de Birliğin Irak’a karşı ortak bir siyaset geliştirmediği görülmektedir. İngiltere işgalle birlikte elde ettiği mevziiyi korumak isterken Fransa ve İtalya enerji pastasından daha fazla pay alma yarışındadır. Rusya ve Çin’in ise ABD’nin Irak’tan çekilmesi ile doğan boşluğu doldurmak isteyeceği açıktır. Türkiye ise ABD’nin çekilmesinden sonra dikkatini daha çok Kuzey Irak’taki enerji kaynaklarına yönlendirmiş durumdadır. Bu bağlamda çalışma 4 bölüm etrafında toplanmıştır. İlk bölümde enerji kavramı açıklanmakta, ikinci bölümde ise çalışmanın konusu olan Irak; tarihi ve ekonomisinin yanında coğrafi, demografik ve siyasi yapısıyla ele alınmaktadır. Üçüncü bölümde Irak’ın enerji profili çıkartılmakta, ülke petrollerinin küresel ekonomi için önemine dikkat çekilmektedir. Son bölümde ise küresel güçlerin Irak enerji kaynakları üzerine enerji-politik hamleleri üzerinde durulmaktadır.thesis.listelement.badge ABD’NİN IRAK’TAN ÇEKİLMESİ SONRASI ÜLKENİN HİDROKARBON YAKITLARI ÜZERİNE ENERJİ-POLİTİK HAMLELER(2012-06) ÇELİK, Ersin; GÜRSON ,PoyrazBu tezle küresel düzeyde; ABD, AB, Çin ve Rusya bölgesel düzeyde ise Türkiye gibi aktörlerin hangi nedenlerle Irak’a ilgi duydukları irdelenmekte ve bu ilgi neticesinde bu ülkelerin Irak’ın hidrokarbon kaynakları üzerine enerji-politik hamleleri ele alınmaktadır. Özellikle de ABD’nin ülkeden çekilmesinin bu politikalar üzerindeki etkisi gözlemlenmeye çalışılmıştır. Çalışmada uluslararası petrol şirketlerinin bu oyunda denklemin neresinde olduklarının da ortaya çıkarılmasını amaçlamaktadır. ABD’nin çekilmesi ülkede petrollerin paylaşımı konusunda etnik ve mezhepsel çekişmenin dozajının giderek artmasına neden olmuştur. ABD askerlerinin Irak’tan çekilmesinin en önemli etkisi doğal olarak bu ülkedeki etkinliğinin zayıflaması olacaktır. Ancak, bu durum ABD’nin Irak’tan tamamen vazgeçtiği anlamına gelmemektedir. Amerika’nın ülkedeki siyasal gücü kısmen zayıflasa da ekonomik etkinliği hala devam etmektedir. Ayrıca ABD’de Irak’tan çekilmesinin ardından doğan politik boşluğu petrol şirketiyle işbirliği yaparak doldurma yoluna gitmeyi amaçlamıştır. Avrupa Birliği her ne kadar enerjide Rusya’ya olan bağımlılığını azaltmak istese de Birliğin Irak’a karşı ortak bir siyaset geliştirmediği görülmektedir. İngiltere işgalle birlikte elde ettiği mevziiyi korumak isterken Fransa ve İtalya enerji pastasından daha fazla pay alma yarışındadır. Rusya ve Çin’in ise ABD’nin Irak’tan çekilmesi ile doğan boşluğu doldurmak isteyeceği açıktır. Türkiye ise ABD’nin çekilmesinden sonra dikkatini daha çok Kuzey Irak’taki enerji kaynaklarına yönlendirmiş durumdadır.Item Adalet ve Kalkınma Partisi (AKP) Döneminde Türkiye'nin Irak, İran ve Suriye ile İlişkileri(2015-01-27) SARGI, İslam; AYGÜL, CenkAKP döneminde Türkiye’nin Irak, İran ve Suriye ile ilişkilerinin ekonomik, siyasi gelişmeler ve bölgesel gelişmelerin ilişkilere yansımaları temel alınarak incelenmesi ve AKP öncesi dönem ile AKP dönemi arasında bir karşılaştırma yapmak, bu çalışmanın temel amacıdır. Çalışmada karşılaştırma metodu kullanılmakla birlikte, konuyla ilgili yayınlanmış kitap, dergi, makale ve gazetelerden yararlanılmıştır. Çalışma dört ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, Türkiye’nin cumhuriyetin kuruluşundan AKP iktidarına kadar olan dönemde Ortadoğu politikası ile AKP döneminde Türkiye’nin Ortadoğu politikası ele alınmıştır. İkinci bölümde AKP dönemi Türkiye-Irak ilişkileri incelenmiştir. Bu bölümde Türkiye’nin AKP öncesi dönemde Irak ile ilişkilerinin genel bir değerlendirmesi yapılmıştır. 11 Eylül ve sonrasında ABD’nin Ortadoğu politikasının genel bir değerlendirmesi yapılıp, İkinci Körfez Savaşı’nın Türkiye-Irak ve Türkiye ABD ilişkilerine yansımaları ele alınmıştır. Bu bölümde Türkiye-Irak ekonomik ve siyasi ilişkileri, Kerkük’ün statüsü sorunu ele alınmıştır. Ayrıca Türkiye’nin Kuzey Irak politikası incelenmiştir. Üçüncü bölümde AKP dönemi Türkiye-İran ilişkileri ele alınmıştır. Bu bölümde Türkiye-İran ilişkileri bölgesel ve küresel gelişmeler göz önünde bulundurularak değerlendirilmiştir. İkilinin İkinci Körfez Savaşı’nda ve sonrasında yürüttükleri politikalar ve bu politikaların ikili ilişkilere yansımaları ele alınmıştır. İki ülkenin ekonomik ilişkileri, PJAK’a ve PKK’ya tutumları, Filistin sorunu bağlamındaki yakınlaşmaları değerlendirilmiştir. İlaveten İran’ın nükleer çalışmaları nedeniyle ABD ile yaşadığı sorunlar, Türkiye’nin sorunun çözümünde oynadığı rol değerlendirilmiştir. Ayrıca ikilinin Suriye sorunu nedeniyle yaşadığı gerginlikler de incelenmiştir. Dördüncü bölümde AKP dönemi Türkiye-Suriye ilişkileri ele alınmıştır. İkilinin İkinci Körfez Savaşı ve sonrasına Irak politikaları, Refik Hariri suikastı, Türkiye-Irak Krizi, Suriye-İsrail füze krizi gibi gelişmelerin ikili ilişkilere yansımaları incelenmiştir. İkilinin AKP döneminde siyasi ve ekonomik ilişkileri ile Suriye sorunu, Türkiye’nin ve diğer güçlerin Suriye sorununa yönelik politikaları ve Suriye muhalefetinin yapısı hakkında bir değerlendirme yapılmıştır. Suriye sorununun çözümü için ortaya atılan Annan Planı, Cenevre-1, Cenevre-2 toplantıları da incelenmiştir.Item ADDRESSING THE UNITED STATES-CHINA HEGEMONIC STRUGGLE FROM THE PERSPECTIVE OF THIRD WAVE HEGEMONY STUDIES(2021-10-17) TAMAM, Aybige; ELİKÜÇÜK YILDIRIM, NilgünConventional theories of hegemony, the most established ones being power transition theory and hegemonic stability theory, have their limitations and seem to fall short of explaining the contemporary developments in the international arena, particularly the United States-China hegemonic struggle in the field of economy in the context of this study. This paper uses a new theoretical framework, that is the Bourdieusian field-oriented approach to hegemony which belongs in the category of the newly emerging third wave hegemony studies, to explain the hegemonic struggle between the two countries in the field of economy with the Belt and Road Initiative and Asian Infrastructure and Investment Bank as case studies. The main argument of this study is that the AIIB is utilized primarily as economic capital, and potentially as cultural and symbolic capital; and the BRI is utilized primarily as economic capital, and potentially as cultural, geopolitical, military, and symbolic capital in the field of economy by China to compete with the US. As gathering different types of capitals amounts to having meta-capital, which implies the ability to arrange the exchange ratio among variants of capital and involves having the potential to shape a field and brings about hegemony ultimately, taking a close picture of China's current position in the hierarchical structure of the field of economy at the international level by using a qualitative analytical method is aimed with this study. The fact that China's power is not currently at a preeminent level in the field of economy at the international level and the difficulty of making a long-term projection of the future notwithstanding, the paper concludes that the power of China in the field of economy shows a continuous increase through utilization of the AIIB and BRI as versatile capitals and that China shows signs of having appetite for being the leading actor in the field by conforming to the principles of the existing international economic order to a substantial extent, although we see certain attempts by China to make minor modifications to it.Item AFGHANISTAN AND CHINA RELATIONS AMID THE U.S. AND NATO PRESENCE IN AFGHANISTAN(2021-09-07) IBRAHIMKHIL, Mohammad Yousuf; ELİKÜÇÜK YILDIRIM, NilgünAfghanistan is located in a geostrategic belt between South Asia and Central Asia. Its strategic location attracts the neighbour countries and great powers. From a historical perspective, the region where Afghan people settle has experienced many struggles, wars and conflicts. Therefore, these have caused instability, insecurity, which had a negative impact on the region. Afghanistan has faced many foreign powers from the Soviets to the U.S. and NATO. China has a different position in this case. Afghanistan-China relations were established with diplomatic ties in 1955. Before 1955 due to the geographic, economic and strategic reasons Afghanistan and China did not have any official relations. Since starting of relations, the political transformations in both countries changed the path of countries policies and effect the relations. In particular the Western Development Strategy, the new approach of China regarding developing relations with neighbours, revitalizes the relations. In this context, this thesis will discuss the political, economic, trade, cultural and military Afghan-Sino relations in terms of post 9/11 period. Chinese policy towards Afghanistan with an emphasis on Peace and Reconciliation Program between Afghan government and Taliban focuses the normalization of Afghanistan. In addition, the thesis will assess how the relationships between Afghanistan and China have developed in the a few decades. It will claim reasons for China’s interests in Afghanistan as well its security concern in region. This paper will analyze the foreign policies of both countries and the role of different approaches in providing stability. Reviewing Chinese role as Afghanistan’s neighbour, strategic partner, in the aftermath of the withdrawal of NATO/ISAF troops from Afghanistan, the study will also address Chinese concerns and aims in the region and Afghanistan.Item AK PARTİ’NİN HİZBULLAH ALGISI: 2000-2015 DEĞİŞİM VE DEVAMLILIK(2015-06-17) TAŞAN, Oğuzhan; ÜNAL, HasanBu çalışma Lübnan’da kurulmuş olan Hizbullah örgütüne tarihsel bir bakış açısı sunmaktadır. Hizbullah’ın kuruluşundan günümüze kadar pek çok evre geçirmiştir ve bunların yanı sıra kurulmasında birinci dereceden yardımı olan İran ile olan ilişkileri son derece samimi olmuştur. Hizbullah’ın kuruluş yeri olan Lübnan’da yapmış olduğu faaliyetler sonucunda Meclis’e kadar giren Hizbullah, davasına artık silahın yanında meşru olarak da devam etmektedir. İsrail’in yanı başında olan Hizbullah, İsrail halkına her an korku ve endişe yaşatmaktadır. Bunu bilen İsrail’de Hizbullah’ı yok etmek için bir mücadele vermektedir. İsrail’in tek hedefi Hizbullah olmayıp Hizbullah’a yakından yardım eden ülkelerle yani Suriye, Lübnan ve İran’la da mücadele etmektedir. Hizbullah’ı yok etmek isteyen İsrail, Hizbullah’a yardım eden ülkeleri yıpratmak ve bölgede kendisine rahat bir yaşam alanı sunmak istemektedir. İsrail ile girmiş olduğu 2006 yılında ki savaşı kazanmış olan Hizbullah o dönemlerde Türkiye tarafından sıkı bir şekilde destekleniyordu. Türkiye’nin Müslüman olan Hizbullah’a İsrail karşısında vermiş olduğu destek karşısında Arap devletleri tarafından da takdirle karşılanmıştı. İsrail’in Suriye’yi Hizbullah’a karşı vermiş olduğu destekten dolayı suçlaması ve saldırmak istemesi Türkiye tarafından olumlu görülmüyordu. Türkiye’nin Suriye ile İsrail arasında arabuluculuk rolüne girişmesi İsrail’in Gazze’ye düzenlemiş olduğu Dökme Kurşun Operasyonu sonrası son bulmuş ve Türkiye ile İsrail’in arası iyice açılmıştı. O dönemlerde Türkiye’de iktidarda olan AK Parti hükümeti İsrail ile ilişkileri açmış ve mesafeli duruşunu korumuştur. AK Parti’nin Hizbullah’a destek vermesi İsrail’e karşı olan tutumundan ve Müslümanlara karşı Hizbullah’ın koruyucu yönünden kaynaklanmaktadır. Fakat Arap Baharı ile kendi halkına silah doğrultan Suriye Devlet Başkanı Beşşar Esed yapmış olduğu katliamlar sonrası tüm dünyada olduğu gibi Türkiye tarafından da istenilmeyen adam ilan edilmiştir. Hizbullah’ın da Esed’e destek vermesiyle birlikte AK Parti’nin gözünden iyice düşen Hizbullah’ın şeytanlaştırılması da buradan gelmektedir. Artık dil, ırk ve mezhep ayrımcılığı yapmadan Müslümanların koruyuculuğunu yapan Hizbullah yoktu. Başta kendi halkı olmak üzere tüm Müslümanlara silah doğrultan bir Hizbullah vardı.Item AMERİKAN HEGEMONYASININ DEVAMI VE ORTADOĞU’NUN YENİDEN YAPILANDIRILMASI ARASINDAKİ POZİTİF KORELASYON(2013-04-21) DURAN, Ali; KESER, Ulvi21. yüzyılın başında 11 Eylül 2001’de yaşanan terör olayı sonrası İslami terör ile mücadele merkezli oluşturulan ABD dış politikası çerçevesinde Afganistan ve Irak işgal edilmiş, tüm Müslümanlar için potansiyel terörist algısı yaratılmıştır. 2008 yılına gelindiğinde Irak’ta artan İran etkisi ve Afganistan’da yürütülen mücadelenin somut bir sonuç vermemesi bir de üstüne üstlük tüm bu mücadelelerin yürütülebilmesi için yapılan harcamaların diğer etkenler ile birlikte ABD ekonomisini krize itmesi ve yürütülen bu politikalar sonucu başta Müslüman kitleler olmak üzere tüm dünya halklarında ABD imajının zedelenmesi sonuçları ile karşı karşıya kalınmıştır. Bu tablo karşısında ABD, hegemonyanın devamını esas alan genel stratejisi doğrultusunda hatalı olan dış politik yaklaşımını ve 2008 Başkanlık seçimlerinde yönetimini değiştirmiştir. 2008 Ekonomik krizi, ABD’nin Irak’tan çekilmesi ve 2010 yılında Ortadoğu’da başlayan Arap Baharı süreci kapsamında ABD dış politikasında hissedilen değişiklik; ABD’nin bölgede etkisinin azaldığı, gelişmelerin ABD insiyatifinin dışında gerçekleştiği iddialarını gündeme taşımıştır. ABD yanlısı otoriter liderler olan Hüsnü Mübarek, Salih ve Bin Ali’nin iktidarlarını kaybetmeleri, El Nahda ve Müslüman Kardeşler gibi İslami grupların bulundukları ülkelerde iktidara gelmeleri ise ABD etkisinin azaldığı iddiasını kuvvetlendiren gelişmeler olarak değerlendirilmiştir. ABD’nin 2008 yılında Mısır’da Mübarek sonrası için muhalifler ile görüştüğü, 2006 yılında Suriye’de Esad rejimi muhaliflerine mali destek sağladığı bilgileri bize Arap Baharı sürecine ABD’nin hazırlıksız yakalandığı iddialarının yanlış olduğunu göstermektedir. 1979 İran Devrimi’nde Şah’ın devrilmesine, 27 Mayıs 1960 İhtilali’nde Türkiye’de Menderes iktidarının son bulmasına da ABD yönetimi ses çıkarmamıştır. Kısacası Mübarek, Salih, Bin Ali gibi ABD ile uyumlu liderlerin bölge ülkelerinde görevlerini kaybetmeleri ilk değildir. ABD ile uyumlu politikalar izledikleri sürece bölge ülkelerinde iktidarda kimin olduğunun ABD açısından bir önemi yoktur. Henüz kısa bir zaman geçmiş olmasına rağmen anılan ülkelerde ABD aleyhine radikal bir dış politika değişikliği de söz konusu olmamış, bilakis Libya gibi kazanımlarda olmuştur. ABD’nin küresel hegemonyasının devamı için enerji kaynaklarının ve ulaşım yollarının kontrol altında tutulması hayati öneme sahiptir. Bu durum muhtemel rakipler Çin ve Hindistan’ın hızla artan enerji ihtiyacı ile birlikte düşünüldüğünde bir kat daha artmaktadır. Ayrıca 1970’li yıllarda Bretton Woods sisteminin yıkılmasından sonra Amerikan dolarının küresel para olma vasfını devam ettirmesini sağlayan en önemli etkenlerden birisinin petrolün dolar ile satılması olduğu unutulmamaldır. Ortadoğu’da ABD etkisinin devamı bölgedeki gelişmeleri yönlendirmesi ile paraleldir. Ortadoğu’daki değişimin ABD’nin kontrolü dışında gerçekleşmesi bölgede ABD etkisinin sonu demektir. Bu ise ABD’nin enerji kaynaklarına hakimiyetinin bitmesi, bölgedeki etkisinin kaybolması nedeniyle enerjinin dolar ile satışı sebebiyle küresel mali sistemi elinde bulundurma avantajının sona ermesi yani hegemon statüsünün kaybedilmesi anlamına gelmektedir. Kısacası küresel hegemonya mücadelesinin yapılacağı yer Ortadoğu’dur. Ortadoğu’da etkisini kaybeden ABD’nin tüm dünyade etkinliğini yitireceği bir gerçektir. Ortadoğu’daki değişim ile ABD hegemonyasının devamı arasında pozitif bir korealasyon söz konusudur. Bu sebeple bölgede yer alan ülkelerin kendine özgün koşullarını da esas alarak ABD’nin Ortadoğu’daki değişimi kendi ekseninde şekillendirmeye çalışacağı bir realitedir.Item AMERİKA’NIN IRAK İŞGALİNDEN GÜNÜMÜZE KUZEY IRAK’TA DEVLET İNŞA SÜRECİ(2015-12-17) ŞAHİN BİLGİN, Burcu; ÜNAL, HasanUzun yıllar Kürtlerin yoğun olarak yaşadıkları bir bölge olan Kuzey Irak, günümüzde anayasal haklara sahip resmi bir federal bölge statüsündedir. Bölgedeki etnik yapının çeşitliliği ve zengin petrol kaynaklarının varlığı, devletlerin bölgeye ilgisini artırmıştır. Geçmişte Irak’a hâkimiyet kuran devletler kendi yönetim modellerini uygulayarak yönetimlerini sürdürmeye çalışmışlardır. Amerika Birleşik Devletleri’nin de bölgeye olan ilgisi ve Irak’ı işgali ile birlikte yeni bir süreç başlamıştır. ABD’nin Irak’ı işgali sonrasında Irak’ta seçim sistemi ve anayasa Lijphart’ın konsesyonalizm teorisinden esinlenerek meydana getirilmiştir. Konsesyonalizm ya da eştoplumlaştırmacılık yönetim modeli, derinden ayrılıkların yaşandığı ülkelerde farklı grupların temsil edildiği güç paylaşımı esaslı bir hükümet yönetimi altında güvenlik ve refah içerisinde yaşanabileceğini savunmaktadır. Derin etnik ve dini çatışmaların yaşandığı ülkelerde uygulama alanı bulan konsesyonalizm ya da eştoplumlaştırmacılık teorisi zaman içerisinde etnik milliyetçiliğin etkisiyle ayrılıkçı hareketlerin devletleşme sürecine katkıda bulunmaktadır. Bu hipotezden yola çıkarak Kuzey Irak’ta yaşanan gelişmeler 2003- 2007 ve 2007-2015 yılları arasında iki aşamada değerlendirilmiştir. Nihai amaç Kuzey Irak’taki devlet inşa sürecini akademik bir tez zeminine oturtmak ve bilime katkıda bulunmaktır.Item ARAP BAHARI SÜRECİNDE MISIR(2013-05-21) TANDOĞAN, Ali; KESER, UlviÖzgür ve demokratik bir devlet kurulması talebiyle Tunus’ta başlayan Arap Baharı Mısır’ı derinden etkilemiştir. Mısır, tarihsel kültürel mirası olan çeşitli dini ve etnik gruplarda oluşan bir nüfusu olan bir ülkedir. Tarih boyunca Mısır, Ortadoğu’da ve Kuzey Afrika’da her zaman önemli bir aktör olmuştur. Dolayısıyla Mısır siyasetindeki güncel gelişmeleri tahlil etmek ve anlamak hayati bir önem taşır. Bu nedenle Mısır’ın değişimini daha iyi anlamak için Hüsnü Mübarek rejimine karşı gerçekleştirilen halk ayaklanmasında siyasi aktörlerin ve bürokrasinin sergilediği tutum ve sonuçlar iyi incelenmelidir. Bu çalışma Hüsnü Mübarek’in 11 Şubat 2011 tarihinde görevini bırakmasının ardından oluşan kargaşa ortamındaki yeni siyasi aktörler ve duruşlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca Mısır devriminin arka planının anlaşılabilmesi için son üç cumhurbaşkanının dönemi, bölgede yaşanan Arap-İsrail savaşları ve iç siyasete yön veren partiler de incelenmiştir. Halk Meclisi ve cumhurbaşkanlığı seçimleri sonrasında ortaya çıkan yeni siyasi düzenin ülke içindeki yeni dengeleri gösteriyor olması bu açıdan dikkate değerdir. Mübarek bürokrasisinin seçim sürecine müdahale etmesi rejimin Mısır halkının talep ettiği radikal değişimlerin hızına ayak uyduramayacağını göstermektedir. Sonuç olarak devrim hale devam etmekte olan bir süreçtir ve yeni siyasi aktörlerin elde ettikleri kazanımları genişleterek korumaya çalışacakları anlaşılmaktadır.