Department of Business
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Department of Business by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 196
Results Per Page
Sort Options
Item TÜRK DEVLET MUHASEBE SİSTEMİNİN TEKDÜZEN MUHASEBE SİSTEMİ İLE UYUMLAŞTIRILMASI(2009-07-26) YAR, Cemre Eda; ÖRTEN, RemziGeçmiş yıllarda ülkemizde devlet muhasebesi alanında yaşanan en büyük sorun uygulamadaki dağınıklıktır. Devlet kapsamındaki birimlerde muhasebe sistemleri birbirinden farklı olarak hazırlanmış, kurumlar arası karşılaştırma yapma olanağı sağlanamamış, sadece bütçede yer alan gelir ve giderler izlenmiş, ihtiyacı olanlara zamanında ve doğru bilgi sunulamamıştır. Yukarıda belirtildiği gibi pek çok konuda yetersiz kalan ve uygulama sorunlarına sebep olan Nakit Esaslı Devlet Muhasebesi, ülkemizde uzun yıllar uygulanmış beklentileri karşılamakta yetersiz kaldığı için yeniden yapılandırılması gereği ön plana çıkmıştır. Bu kapsamda, 1995 yılında ilk çalışmalarına başlanan ve 2006 yılında tüm idarelerde uygulanmaya başlanan Nakit Esaslı Devlet Muhasebesi Sistemi’nden tam anlamıyla vazgeçilmeyerek Tahakkuk Esaslı Devlet Muhasebesi Sistemi ile birarada yürütülebilen bir muhasebe sistemi oluşturulmuştur. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 2006 yılında tüm maddeleriyle yürürlüğe girmesiyle birlikte mali sistemin birçok alanında değişim meydana gelmiş, mali şeffaflık ve hesap verilebilirlik sağlanmış ve devlet muhasebesinde tekdüzelik sağlanarak ortak standartlar ve kurallar oluşturulmuştur. Bu çalışma, ülkemizde mali saydamlık ve hesap verilebilirlik açısından atılan en önemli adımlardan biri olan devlet muhasebe sisteminde Tahakkuk Esaslı Devlet Muhasebesi Sistemi’ne geçiş ile Tekdüzen muhasebe sisteminin oluşturulması sonucu söz konusu muhasebe sisteminin sağlayacağı faydaların ve uluslararası standartlar çerçevesinde yeniden yapılandırılmasının önemi üzerine kurulmuştur.Item İŞLETMELERDE YÖNETİCİLERİN KARAR VERME SÜRECİ VE BU SÜREÇTE BİLİŞİM SİSTEMLERİNİN KULLANIMI : ANKARA İLİ ÖRNEĞİ(2010-01-27) KOÇOĞLU, Ercan; TAN, AyhanKarar verme, çeşitli seçenekler arasında seçim yapma durumunda olan kişileri ve kararın sonuçlarının etkilediği herkesi ilgilendiren bir süreçtir. Yöneticilikte ise karar verme, organizasyonların etkinliği ve verimliliğini etkilediği için oldukça önemlidir. Günümüz işletmeleri karar verme süreçlerinde faaliyetlerini etkileyecek çok çeşitli değişken ve parametreleri göz önüne almak zorundadırlar. Yaşadığımız zamanda bazen bir yöneticinin sadece kendi bilgi ve tecrübelerine göre karar vermesi işletmeleri geri dönülmez zararlara uğratabilir. Yöneticilerin rasyonel kararlar verebilmesi ancak onların doğru ve sağlam temeller üzerine oturtulmuş, doğru ve güvenilir bilgiye sahip olmasıyla özdeştir. Bilgi, hızla değişen küresel rekabet ortamında en önemli stratejik silah konumundadır. Bu araştırmada kaynağı üretmede ve yönetmede etkili olan bilişim sistemleri kullanımının karar verme sürecinde etkisi tespit edilmeye çalışılmış ve yöneticilerin karar verme süreci üzerindeki rolü ortaya konulmuştur. İşletmelerde yöneticilerin karar verme süreci ve bu süreçte bilişim sistemleri kullanımı ile ilgili araştırmada karar verme süreci ile bu süreçte bilişim sistemlerinin kullanımı arasındaki ilişki çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmiştir. Araştırma anketleri, Ankara ili sınırları içerisindeki değişik işletmelerde görev yapan 456 yöneticiye uygulanmış ve 414 tanesi değerlendirilmeye alınmıştır. Araştırmada, elde edilen bulgular tartışılmış ve bazı önerilerde bulunulmuştur.Item TİCARİ KREDİ TALEBİ DEĞERLENDİRME SIRASINDA BANKALAR TARAFINDAN YAPILAN MALİ ANALİZ ÇALIŞMALARI VE BİLANÇO AKTARMA-ARINDIRMA POLİTİKALARI(2010-01-27) ACER, Ali; BAYIRLI, RıdvanÇeşitli nedenlerle kredi ihtiyacı olan işletmeler, bankalar tarafından belirli bir kredi analizi sürecinin ardından kredi kullanmaktadır. Bankalarda ticari kredi değerleme uygulamalarının en önemli süreçlerinden biri, kredi talep eden firmalar için yapılan mali analiz ve istihbarat çalışmalarıdır. Mali analiz ve istihbarat; kredi talebinde bulunan firmanın karakteri, kapasitesi, likiditesi, mali durumu, kârlılığı, borç ödeme gücü ve sektörel faaliyetleri hakkında edinilen bilgiler aracılığı ile firmanın kredibil olup olmadığını tespit etmek için yapılan çalışmaların tamamıdır. Bankalar firmaları kredilendirirken; güvence, likidite ve kârlılık temel prensiplerine göre hareket etmekte ve bu prensipler doğrultusunda kredinin geri ödeme koşulları, miktarı, vadesi, teminat yapısı ve fiyatlama konularında müşteri ihtiyaçlarının doğru tespit edilmesi gerekmektedir. Bankalar bu tür uygulamalarla olası risklerin hafifletilmesini amaçlamaktadır. Bu nedenle kredilendirme sürecinde önemli bir yer tutan mali analiz çalışmaları için mali tabloların gerçeği yansıtması son derece önemlidir. Çalışmada bankalar tarafından yapılan mali analiz çalışmaları ve mali tablolarda yapılan aktarma-arındırma işlemleri grup firması olarak tasarlanan 2 işletme esas alınarak yapılmıştır. Mali Tablolar üzerinde yapılan aktarma-arındırma işlemlerinin oran (rasyo) analizi ve mali yorumlar üzerindeki etkisi anlatılmıştır.Item STRATEJİK YÖNETİM VE KAMU SEKTÖRÜ UYGULAMALARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA(2010-04-22) UÇAR, Nuh Mehmet; ÜLKER, Halil İbrahimKamu yönetiminde süre gelen sorunların aşılmasını sağlamak amacı ile uzun yıllardır devam eden idari ve mali reform arayışları neticesinde, özel sektör kaynaklı stratejik yönetim tekniği kamu kurumlarında uygulamaya geçirilmiştir. Kamu örgütlerinde stratejik yönetimin başarısı, yönetimin sahiplenmesi ve desteği, insan kaynağının iyi yönetilmesi, idari kapasitenin ve örgütsel yapını geliştirilmesi ile mümkün olabilecektir. Stratejik yönetimin kamu sektöründe uygulanmasının incelenmesi amacı ile bir alan araştırması yapılmış, örneklem olarak belirlenen 10 kamu kurumunun Strateji Geliştirme Birimlerinde çalışanların, stratejik planlama, performans esaslı bütçeleme, iç kontrol, yönetim bilgi sistemleri, raporlama, örgütsel yapı ve idari kapasite hakkında görüş ve düşünceleri alınmıştır. Çalışmanın birinci bölümünde, strateji, plan, planlama ve türleri genel bir inceleme konusu olarak ele alınmıştır. Ġkinci bölümde, stratejik yönetimin tanımı, özellikleri, yararları, bazı kavramlarla ilişkisi, kullanılan analiz teknikleri ve özel sektörde stratejik yönetimin aşamaları incelenmiştir. Üçüncü bölümde, kamu yönetiminde sorunlar, reform çalışmaları, kamu sektöründe stratejik yönetimin gelişimi ile DPT stratejik planlama ve yönetim süreci ayrıntılı olarak incelenmiştir. Bununla birlikte stratejik yönetimin uygulanması, performans esaslı bütçeleme ve iç kontrol faaliyetleri ele alınmıştır. Stratejik yönetim sürecinde insan kaynakları, örgüt kültürü ve yapısı, liderlik ve motivasyonun önemi üzerinde durulmuştur. Dördüncü bölümde, stratejik yönetimin kamu sektöründe uygulanmasını incelemek ve değerlendirmek amacıyla 10 kamu kurumunun Strateji Geliştirme Birimlerinde uygulanan anketin sonuçları değerlendirilmiştir.Item HASTA GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDAN, SPEAK UP PROGRAMI, HASTANIN TEŞHİS, TEDAVİ VE BAKIM SÜREÇLERİNE KATILIMININ İNCELENMESİNE YÖNELİK ALAN ÇALIŞMASI(2010-07-26) SEVİM, Özlem Füsun; TENGİLİMOĞLU, DilaverHasta güvenliği uygulamalarında, en dikkat çeken konulardan biri de hastanın kendi bakım süreçlerine katılımının sağlanmasıdır. Sağlık sistemlerindeki değişimler, gelişen tıp teknolojisi, önlenebilir hataların bu gelişmelere rağmen istenilen seviyeye düşürülememesi, hasta hakları ve bu yüzden sağlık personellerine açılan davalar sonucu; “hastaların tıbbi karar sürecine katılması” önem kazanan bir alan olarak ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmada, hastaların kendi tedavilerinin ne kadarına katılabildikleri, bu katılımlarda karşılaştıkları sorunlar ve alınabilecek önlemler belirlenmeye çalışılmıştır. Joint Commission International’ın geliştirdiği Speak Up programına ait broşürler, Türkçeye çevrilmiştir. Broşürlerin içeriklerini yansıtan kırk altı soruluk bir anket hazırlanarak, bir özel hastanede dört yüz hastaya uygulanmıştır. On bir adımdan oluşan Speak Up programının bu çalışmada on adımı uygulamaya alınmıştır. Elde edilen verilere göre, hastaların özellikle, sağlık kurumu seçerken, doktor seçiminde, ameliyat kararı verirken, eczanelerden ilaç alırken, çocukları hastalandığında çok daha fazla katılım sağladıkları belirlenirken, hastaların, organ bağışı konusunda, hasta haklarının bilinmesinde, sağlık personelinin ters ya da olumsuz davranışında, el hijyeni konusunda, doktorların verdikleri bilgileri anlayamadıklarında, tedavilerden memnun kalmadıklarında katılım konusunda çok daha pasif rol oynadıkları belirlenmiştir. Hekim – hasta ilişkisinde farklı bir etkileşim yapısına sahip olan Speak Up programı, tıbbi kararların paylaşımı sürecinde yararlı olacaktır.Item ESNEK ÜRETİM SİSTEMLERİ VE ÜRETİM İŞLETMELERİNDE UYGULANMASI İLE İLGİLİ ALAN ARAŞTIRMASI(2010-07-27) DELİKAN, Hakan; AK, SalihBu tez çalışmasında esnek üretim sistemlerinin özellikleri ve diğer üretim sistemleri içindeki yeri incelenmiştir. Esnek üretim sistemlerinin Nuh’un Ankara Makarnası A.Ş. ile Antgıda A.Ş.’ de nasıl uygulandığı ve işletmelere sağladığı ekonomik, teknik, ticari katkıları ve verimliliğe olan etkisi değerlendirilmiştir. İncelemede yapılandırılmış görüşme ve anket çalışmaları yapılmıştır. Görüşmeler yapılandırılmış şekilde işletmelerin üretim müdürleri ile yapılmıştır. Anket çalışmaları işletmelerin üretimle ilgili olan üst yöneticileri ve işgörenleri ile yapılmıştır. Ayrıca işletmelerin üretim, satış ve ihracat raporları incelenmiştir. Alan araştırması için seçilen işletmeler esnek üretim sistemleri üzerinde az çalışılmış olan gıda sektöründen seçilmiş ve örneklem seçimi araştırma kolaylığı sağlayan büyük işletmelerle yürütülmüştür. Esnek üretim sistemi uygulamalarıyla, incelenen işletmelerde teknoloji ve bilgisayar kullanım düzeyleri en üst seviyelere çıkmış, üründe çeşitliliğin sağlanmasında, üretim verimliliklerinin artmasında, müşteri odaklı üretimde, enerji tasarruflarında, rekabet gücünün artmasında, pazar payının yükselmesinde, maliyet avantajlarında ve diğer faktörlerde olumlu etkileri olmuştur. Araştırma yapılan işletmelerde yeni teknolojilerin kullanılması ile işgören sayısı toplamda azalmış ve uzman işgören sayısı artmıştır. İşletmelerin uygulamada yatırım maliyetlerinin yüksek olduğu görülmüştür. Esnek üretim sistemlerinin rekabette avantaj elde etmek, müşterilerinin isteklerine hızlı cevap vermek, üretimde verimlilik elde etmek, devamlılıklarını sağlamak ve uluslar arası pazarlarda yer almak isteyen işletmeler için büyük önem taşıdığı sonucuna varılmıştır.Item KÜÇÜK VE ORTA ÖLÇEKLİ İŞLETMELER İÇİN YENİ BİR PAZARLAMA ANLAYIŞI: GERİLLA PAZARLAMA(2011-01-27) UYSAL, Tuna; ARPACI, TamerGerilla pazarlama, kullandığı sıra dışı yöntemlerle müşterilerinin yaşam alanına girerek düşük pazarlama yatırımlarıyla hedef kitlenin dikkatini çekmeyi başaran bir stratejiler bütününü ifade eder. Gerilla pazarlama uygulamaları, müşteriyi etkileyebilmek amaçlı, rakibin kolaylıkla taklit edemeyeceği işletmenin yaratıcı, şaşırtıcı bütünleşik pazarlama iletişimi stratejileri üzerine kurulmaktadır. Gerilla pazarlama stratejileriyle işletme, müşteri zihninde yakalamak istediği pazar konumu itibariyle, beklenmedik metotlarla hedef kitlenin tutumlarını değiştirmeye çalışmaktadır. Gerilla pazarlaması, özellikle küçük ve orta ölçekli işletmeler için günümüzün artan rekabet ortamında güçlerini artırabilmek için kullanabilecekleri önemli bir pazarlama tekniğidir. Gerilla pazarlamasında hedef, piyasaya yakın, dinamik, tüketici ihtiyaçlarına duyarlı, güçlendirilmiş bir pazarlama yönetimi oluşturmaktır. Bu tez çalışmasında gerilla pazarlama kavramı tartışılmaya çalışılacak, küçük ve orta ölçekli işletmelerde gerilla pazarlama uygulamalarının etkinliği anket yöntemiyle tespit edilmeye çalışılacaktır.Item AİLE İŞLETMELERİNDE KUŞAK ÇATIŞMALARINDAN KAYNAKLANAN YÖNETİM SORUNLARI BURSA İLİ ÖRNEĞİ(2011-07-26) ÖZEKİN ELALMIŞ, Süreyya; HACIHASANOĞLU, BilgeBu araştırmanın kapsamı, aile işletmeleri, aile işletmelerinin genel özellikleri, avantaj ve dezavantajları, bu işletmelerdeki farklı kuşakların genel özellikleri, aile işletmelerinde kuşak çatışmaları ve bu kuşak çatışmalarından meydana gelen yönetim sorunlarıdır. Bu çalışmanın amacı, ülkemizde çok geniş bir uygulama alanı bulan aile işletmelerinde, zamanla yeni kuşakların işletmeye katılması sonucu meydana gelebilecek kuşak çatışmalarını ortaya koymak, oluşan yönetim sorunlarını tespit etmek ve açıklamaktır. Yönetim sorunlarını analiz edebilmek için yönetim fonksiyonlarından yararlanılmıştır. Çalışma alanı olarak bünyesinde en az 5 personel çalıştıran Bursa ili ve merkez ilçelerindeki OSB ve KSS’nde bulunan ve KOBİ kapsamında değerlendirilebilecek aile işletmeleri seçilmiştir. Araştırmanın amacına uygun olarak bölgede bulunan ve rastgele örnekleme ile seçilen hukuksal statüleri farklı 50 firma ile görüşülmüş, gönderilen anketleri doldurarak iade eden 35 firma üzerinden araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen veriler analiz edilerek yorumlama yapılmıştır. Katılımcı 35 aile işletmesinin sektörel dağılımında 12 otomotiv yan sanayi, 14 makine üretim ve 9 makine yan sanayi temsilcisi bulunmaktadır. Katılımcıların eğitim düzeylerine bakıldığında otomotiv yan sanayindeki kuruluşların, makine üretim ve makine yan sanayindeki kuruluşlara oranla daha ağırlıklı olarak eğitim seviyesi yüksek yöneticileri bünyelerinde görevlendirdikleri ya da bu işletmelerin yönetim kurulu üyelerinin eğitim seviyelerinin yüksek olduğu görülmüştür. Bunun sonucunda, sonraki kuşakların yönetime katılmasıyla beraber, eğitim seviyesinin düşük olduğu sektörlerde, yönetimi devretme ve planlama ile örgütleme fonksiyonlarında olumsuzluklar yaşandığı buna karşın her üç sektörde de yürütme, koordinasyon ve denetleme fonksiyonlarında mevcut olumsuzluklara rağmen kurumsallaşma eğilimlerinin daha yüksek olduğu gözlenmiştir. Sorunların çözümü için eğitimli personel istihdamı ve mesleki yeterlilik anahtar veri olarak ortaya konmaktadır.Item AİLE HEKİMLİĞİ UYGULAMASINA GEÇİLEN İLLERDE ÇEVRE SAĞLIĞI HİZMETLERİNİN BUNDAN ETKİLENME DURUMU(2011-07-26) EYLER, Nurullah; TENGİLİMOĞLU, DilaverDünyada sağlık harcamaları tıp bilimi ve teknolojinin gelişmesi ile birlikte her geçen gün artmaktadır. Daha çok tedavi edici hekimlik hizmetlerinin yüksek maliyetinden kaynaklanan ekonomik yük ülkelerin bütçe kısıtlarını zaman geçtikçe daha çok zorlamaktadır. Gelişmiş ülkelerin bütçelerinden sağlık hizmetlerine ayırdıkları paylar, geri kalmış ülkelerin bütçelerinin birkaç katına kadar çıkabilmektedir. Artık koruyucu sağlık hizmetlerinin öne çıkması, hastaların tedavisinin değil insanların sağlığının korunması bir esas olarak kabul edilmek zorundadır. Sağlık hizmetleri sistemi planlanırken özellikle idari yapılanma da çevreye yönelik koruyucu sağlık hizmetlerinin sistem içerisinde daha etkin hale getirilmesi, hizmetlerinin aksaklık olmayacak şekilde yerine getirilmesine yönelik; fiziki mekan, araç, ekipman, personelin görev tanımı dışında istihdam edilmemesi hususlarının göz önüne alınması gerekmektedir. Koruyucu sağlık hizmetleri ilk yatırım maliyetlerinin çok düşük olması, uygulanması esnasında ekstra maliyet gerektirmemesi, çevre kirliliğinin önlenmesine yaptığı katkılar dolayısıyla yaşam alanlarının kalitesinin artırılmasının sağlanması yönleriyle artık daha fazla gündemde olması gereken, sağlık hizmetleri planlamaları yapılırken daha fazla öne çıkarılması gereken bir konudur. Bu araştırmada sağlık hizmetlerinin teşkilat yapılanmasını tamamen değiştiren aile hekimliği uygulamasının çevre sağlığı hizmetlerine etkisi hizmet vericilere uygulanan anket çalışmasıyla ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışmada aile hekimliği uygulamasına geçilmeden önceki ve sonraki duruma ait fiziki yapı, çalışma koşulları, personelle ilgili bilgiler, topluma sunulan çevre sağlığı hizmetleri, idari yapılanma kriterleri baz alınarak değerlendirme yapılmıştır.Item BİR EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİNDE İŞ YÜKÜNÜN HASTA GÜVENLİĞİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN BELİRLENMESİ(2011-07-26) KAYA EROĞLU, Eylem; ESATOĞLU, Afsun EzelAraştırmanın amacı; kamuya ait bir eğitim ve araştırma hastanesinde iş yükünün, hasta güvenliği üzerinde etkisinin belirlenmesi ve iş yüküne bağlı olarak tıbbi hatalarının meydana gelme sıklıklarının saptanmasıdır. Araştırmanın evrenini, Ankara İli’nde bulunan Ankara Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hematoloji Onkoloji Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nin amaçlı örneklem yöntemi ile seçilen, birbirinden farklı özelliklere sahip dört ayrı kliniğindeki toplam 73 hemşire ve hemşirelerin bildirdikleri hasta güvenliğini tehdit eden tüm olay bildirimleri oluşturmaktadır. Araştırma 16 Haziran 2009- 16 Eylül 2009 tarihleri arasında yapılmıştır. Araştırmanın verileri, benzer çalışmalarda kullanılan, alanyazın ve uzman görüşü alınarak hazırlanan toplam dört ayrı formla toplanmıştır. Araştırma sonucu iş yükü ile elde edilen veriler Excel programında, hata bildirimi ile elde edilen veriler ise SPSS 13.0 programında analiz edilmiştir. Araştırma kapsamında 3 aylık süre boyunca, dört ayrı klinikte toplam 7619 hastaya, 108 yatak kapasitesi ile 55 aktif çalışan hemşire tarafından bakım hizmeti verilmiştir. Yoğun Bakım Ünitesi’nde 24 saat içinde hastaya verilen bakım saati 10,4, Süt Çocuğu Servisi’nde 2,0, Büyük Çocuk 2 Servisi’nde 2,1, Hematoloji Onkoloji Servisi’nde ise 3,0 olarak bulunmuştur. Hasta bağımlılık düzeyine göre verilmesi gereken 24 saatlik bakım saatleri, Yoğun Bakım Ünitesi’nde 19,7, Süt Çocuğu Servisi’nde 13,5, Büyük Çocuk 2 Servisi’nde 9,5, Hematoloji Onkoloji Servisi’nde ise 10,3 olarak saptanmıştır. Hasta bağımlık düzeyine göre verilmesi gereken bakım saati üzerinden yapılan hesaplamalarda, birimlerde çalışması gereken toplam hemşire sayısı 205 olarak bulunmuştur. Araştırmada, toplam 236 hata bildirimi alınmıştır. Hataların türlerine göre dağılımı incelendiğinde, tanı ve bakım süreci hatalarının %68,7, ilaç hatalarının %29,6, düşmelerin ise %1,7 oranında gözlendiği saptanmıştır. Hatalar, risk derecelerine göre 2 ile 5 arasında sınıflandırılmış ve hataların %59,2’sinin hemşirelik hizmetlerini dolaylı etkileyen, %40,7’sinin ise hemşirelik hizmetlerini doğrudan etkileyen nedenlerle ilişkilendirildiği belirlenmiştir. Hata risk dereceleri ile servisler arasında ve hata risk dereceleri ile hasta bağımlılık düzeyleri arasında anlamlı istatistiksel ilişki bulunmuş, hata risk dereceleri ile çalışma saatleri arasında ve bakılan hasta sayısı arasında anlamlı istatistiksel ilişki bulunamamıştır.Item İŞ YERİNDE OLUŞAN STRESİN ÇALIŞANLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ; ACİL SERVİS HİZMETLERİ KAPSAMINDA BİR UYGULAMA(2011-07-26) ÇEVİK, Meral; TENGİLİMOĞLU, DilaverStres, kaçınılmaz etkenlerin bireyin psişik dengesini bozması ile ortaya çıkan gerilim ve zorlanma halidir. Her ne kadar hayat şartları ve iş koşulları açısından, bireylerin hayatları farklılık gösterse de, herkes belli bir ölçüde stresten etkilenmektedir. İşe bağlı stres, performansı düşürür, iş kazalarına sebep olur, çalışanların ilişkilerini bozar, depresyon ve kaygı bozukluklarına yol açar, ayrıca çok derin psikolojik ve fizyolojik zararlar oluşturur. Ancak insanın amacına ulaşması ve motive olması için makul bir stres olumlu etki yaratmaktadır. Yani belli bir seviyeyi aşmadıkça stresin insanı çalışmaya teşvik ettiği ve başarısını arttırdığı söylenebilir. Araştırma, iş yerinde oluşan stresin, acil serviste çalışan doktor ve hemşireler üzerindeki etkilerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı ve analitik bir araştırma olarak planlanmıştır. Araştırma, Ankara'da bulunan Atatürk Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Gülhane Askeri Tıp Akademisi, Özel Medicana ve Özel Bayındır Hastane‟lerinden yazılı ve sözlü izinler alınarak, ġubat 2010 tarihinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma toplam 131 sağlık çalışanı ile anket tekniği gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın büyük bir kısmını 26-30 yaş grubundaki çalışanlar oluşturmaktadır. Katılımcıların büyük bir kısmı iş yükünün fazla olduğunu ifade etse de, mesai süresinde işlerini bitirememe kaygısı taşımadıkları, işlerini eve taşımadıklarını, yeni eklenen sorumlulukları başkasına devretmek yerine kendileri üstlendikleri belirlenmiştir. Hem mükemmel bir eş, hem mükemmel bir çalışan, hem mükemmel bir ebeveyn olmanın katılımcılar için önemli olduğu belirlenmiştir. İş yükünün çalışanlar üzerinde önemli bir stres faktörü olmadığı görülmüştür. Stresin çalışanlarda en fazla yorgunluk, gerginlik, baş ağrısı ve uykusuzluk şikayetlerine neden olduğu belirlenmiştir. Çalışanların sosyodemografik özellikleriyle stresin olumsuz etkileri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Stres ölçeğine göre toplam stres puanı 28,031±3,792 (minimum 18, maksimum 38)‟dir. Bu da acil servis çalışanlarının stres düzeyinin yüksek olduğunun göstergesidir.Item HEMŞİRELERDE İŞ TATMİNİ VE ÖRGÜTSEL BAĞLILIK İLİŞKİSİ: GATA HASTANESİ’NDE BİR UYGULAMA(2011-07-26) ALTINTAŞ, Nesrin; TENGİLİMOĞLU, DilaverYoğun ve özverili çalışma gerektiren sağlık işletmelerinde, hemşirelerin daha etkin, istekli ve verimli çalışmalarının sağlanabilmesi için, iş tatmininin ve örgütsel bağlılığın sağlanması gereklidir. Araştırmamızda; GATA Hastanesi‟nde çalışan hemşirelerin iş tatmini boyutları ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin nasıl gerçekleştiği ve hangi değişkenlere göre bu ilişkinin farklılık taşıdığı hususları incelenmiştir. Ayrıca örgütsel bağlılık düzeylerinin tespit edilmesi, bağlılık türlerine ilişkin tutumlarının ortaya konulması, çıkan sonuçların nedenlerinin tartışılması ve yöneticilere çeşitli öneriler geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, iş tatmininin ölçülmesinde, Weiss ve arkadaşları tarafından geliştirilen “Minnesota İş Tatmini Ölçeği – Kısa Formu”, örgütsel bağlılığın ölçülmesinde ise, “Allen ve Meyer‟in Üç Boyutlu Örgütsel Bağlılık Modeli” kullanılmıştır. Anketler, Ankara GATA Hastanesi‟nde 238 hemşireye uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, iş tatmini ile örgütsel bağlılık arasında pozitif bir ilişki (r=0,449) bulunmuştur. Ancak iş tatmini ile örgütsel bağlılığın alt boyutu olan normatif bağlılık ile istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunamamıştır. Hemşirelerin iş tatmini ve örgütsel bağlılık algılamalarının, çalışılan klinik, meslekte çalışma yılı ve medeni durum değişkenlerine göre farklılaştığı da tespit edilmiştir.Item YÜKSEKÖĞRETİMDE STRATEJİK İLETİŞİM YÖNETİMİNİN VAKIF ÜNİVERSİTELERİ AÇISINDAN ÖNEMİ: ATILIM ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”(2011-07-27) GÖĞKUŞ, Ayla; BİRCAN, İsmailYükseköğretim; içinde bulunduğu ve hizmet ettiği coğrafya, ülke, yönetim şekli, ekonomi, kültür, sanat, sahip olduğu ve ürettiği insan kaynağı, teknoloji gibi pek çok alanı hem etkileyen hem de bunlardan etkilenen, nitelikli insan yetiştiren bir endüstri olarak ele alınabilir. Günümüzde bilgi sürekli kendini yenilemekte ve yenilenen bu bilgiyi en hızlı şekilde işleyip günlük hayata aktaranlar kazanmaktadır. Bu noktada yükseköğretim açısından; akademik bakış açısıyla çağı yakalayıp ona yön vermek, doğru iletişimi stratejik olarak karşımıza çıkarmaktadır. Günümüzde üçüncü kuşak üniversite kavramıyla birlikte; mobilite, disiplinler arası etkileşim, sanayii işbirlikleri sürekli gelişmektedir. Bu süreçte yükseköğretim kalitesini arttıran ve maddi kaynak yaratan daha dinamik bir yapıya bürünmüştür. Günümüzde yükseköğretim stratejik iletişim yönetimi ile üretilen bilginin, akademik personel ve mezun insan kaynağının mevcut değerlerini en iyi şekilde yansıtmak durumundadır. Bunlara ek olarak; yükseköğretim, dünyada olup bitenler ve olabileceklere ilişkin tüm verilerin en iyi ve daha önemlisi en hızlı şekilde işlendiği, kaynak kullanımı açısından verimlilik gösteren bir örnek olmak zorundadır. Bu çalışmada, stratejik iletişim yönetimi açısından; mevcut durum analizinden, hedeflenen noktanın ne olacağı kararının alınışına ve hedeflenen konum için gerekli özelliklerin neler olması gerektiğine kadar, yapılması gereken analiz ve öngörüler de dâhil olmak üzere, günümüzde uygulanan yöntemlere yer verilmiştir. Bunlara ek olarak; Atılım Üniversitesi’nde konuyla ilgili olarak sürdürülen faaliyetler ve yaklaşımlar örnek olay olarak analiz edilmiştir. Çalışmada teori ve uygulama bütünlüğü birlikte ele alınmıştır. Kurum içindeki çalışmalarda iletişimin yetersizliği nedeniyle başta zaman olmak üzere kaynak kayıplarının önlenmesi ve rekabet edebilir niteliklerin gerek ülke içinde gerek küresel anlamda duyurulması konusunda iletişim stratejik olarak yürütülmelidir.Item PERFORMANSA DAYALI ÜCRET SİSTEMİNİN İŞGÖREN MOTİVASYONUNA ETKİSİ(2012) BOLAT, Gülşen; TAN, AyhanKurumun performansını artırmak için çalışanların performansını çoğunlukla mali motive edicilerle artırmaya yönelik bir sistem olarak performansa dayalı ücretlendirme sisteminin kamu yönetimlerinde kullanılmaya başladığı görülmektedir. Bu sistemin kendine özgü güçlü ve zayıf yönleri bulunmaktadır. Performans kriterleri, bilimsel ve objektif olarak belirlenip yeterli mali imkânlarla desteklendiğinde sistemin hedeflere maksimum seviyelerde ulaştığı söylenebilir. Motivasyon, örgütün ve bireylerin ihtiyaçlarının tatminle sonuçlanacağı bir iş ortamını oluşturarak bireyin harekete geçmesi için etkilenmesi ve isteklendirilmesi sürecidir. Özellikle, ileri sanayi toplumlarında otomasyona kayılması ve kitle üretimine gidilmesi işçinin işinden elde edeceği tatmini daha da azaltıcı bir rol oynamıştır. Motivasyon tekniklerinin devreye sokulmasında varılmak istenen en önemli amaç, işgörenlerde daha çok çalışma istek ve arzusu yaratabilecek faktörleri bularak, onların gereksinimlerini elverdiğince doyurmak ve her gün işbaşı yapılırken istekle gelip, istekle çalışmalarını sağlamaktır. Bu çalışmada, Aydın ili Söke Fehime-Faik Kocagöz Devlet Hastanesinde çalışan işgörenlerin performansa dayalı ücretlendirme sisteminden hangi yönde ve ne derece motive olduklarının araştırılması amaçlanmıştır. Yapılan araştırmada öncelikle literatür taraması yapılmış, derlenen bilgiler doğrultusunda anket soruları hazırlanmıştır. Bu anket formu adı geçen hastanede çalışan 275 kişi tarafından doldurulmuş ve veri tabanı oluşturulmuştur. Elde edilen bilgileri çözümlemede, Statistical Package for Science for Windows 11.0 (SPSSWIN) paket programı kullanılmıştır. Anketlerden elde edilen verilerin analizinde; frekans dağılımları, aritmetik ortalama, standart sapma ve varyans analizi (ANOVA) teknikleri kullanılmıştır.Item İNTERNET PAZARLAMASINDA MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ: GÜNÜN FIRSATLARI ÜZERİNE BİR UYGULAMA(2012-02-25) YALÇIN, Filiz; BAŞ, MehmetGloballeşen dünyada internet kullanımının hızla gelişmesi, internet kullanım alanlarını etkilemekte ve bu alanların başında pazarlama gelmektedir. Bu da interneti, hem firmalar hem de tüketiciler açısından geniş bir pazar ve çekici bir ortam haline getirmektedir. İnternetten alışveriş yapan tüketicilerin davranışlarının analiz edilmesi hem alışveriş yapanların hem de yapmayanların nedenlerinin ortaya konması, firmaların hizmetlerini geliştirmesi ve daha geniş bir pazara sahip olması açısından önemlidir. İnternetten alışverişin de artmasıyla birlikte mal ve hizmet üreticileri geniş müşteri kitlelerine ulaşmak için çeşitli rekabet araçları geliştirmeye başlamışlardır. Sosyal paylaşım sitelerini kullanmak ya da fırsat siteleri aracılığıyla avantajlarını duyurmak bunlardan bazılarıdır. Bu çalışmada müşterilerin internetten alışverişlerindeki davranışları ve özellikle günün fırsatı sitelerinden memnuniyetlerinin araştırılması amaçlanmıştır. Gerçekleştirilen anket çalışması ve elde edilen analiz sonuçlarına göre fırsat sitelerinin internetten alışveriş eğilimini artırmakta önemli bir rol oynadığı gözlenmiştir. Ancak müşterilerin fırsat sitelerinden yaptıkları alışverişlerin bir kısmından memnun kalmadıkları da önemli bir sorun teşkil etmektedir. Bununla birlikte güven sorunu internetten alışverişi negatif yönde etkilese de internet pazarlamasının yakın gelecekte geleneksel pazarlamaya göre daha etkin kullanılacağı söylenebilir.Item İNTERNET ÜZERİNDEN ALIŞVERİŞİN TÜKETİCİ DAVRANIŞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ(2012-02-25) GERLEVİK, Derya; TÖRÜNER, A. MeteBu araştırma tezi, internet kullanan tüketicilerin internet üzerinden alışveriş yapma durumları ve tüketicilerin internet üzerinden alışverişe ilişkin görüşlerini analiz etmeye çalışmaktadır. Bu amaçla araştırma, tüketici davranışları üzerinde etkili olabilecek faktörleri ortaya koymaya çalışmakta, ve Antalya şehrinde yaşayan insanlar üzerinde yapılan bir yapılandırılmış bir anket çalışmasına odaklanmaktadır. Ortalama bir büyükşehir olan Antalya 200 örneklem ile internet kullanan tüketicilerin yapısı hakkında bazı fikirler edinmemiye yardımcı olurken, aynı zamanda Türkiye’nin internet kullanan tüketicileri hakkında da kabaca bir fikir edinmemizi sağlayacaktır. Araştırmanın örneklemini rassal olarak seçilen 200 internet kullanıcısı oluşturmuştur. Araştırma internet kullanıcıları ile yüz yüze metodu (face-to-face) ile 15 tanesi çoktan seçmeli ve 3 tanesi derecelendirmeli (Likert Scale) soru yöntemi ile ‘kesinlikle katılmıyorum, katılmıyorum, kararsızım, katılıyorum ve kesinlikle katılıyorum’ gibi sorulardan oluşmaktadır. Araştırma sonucunda internet üzerinden alışveriş yapan tüketicilerin %54’ünü kadın ve %46’ sını erkek tüketiciler oluşturmaktadır. Katılımcıların internet üzerinden yaptıkları alışveriş sıklığı incelendiğinde ise; %15,5’inin haftada bir kez, %15’inin haftada birkaç kez, %15’inin iki haftada bi kez, %38’inin ayda bir kez ve %16,5’inin de daha önce yapmadığı saptanmıştır. Anket sonucu aynı zamanda tüketicilerin karar verme süreçlerinde etkili olan faktörleri göstermektedir; %22 katılımcı garanti koşullarının sağlanmasını%14 katılımcı ürün teslimat koşullarının güvenilirliğini, %24 katılımcı ise diğer internet kullanıcılarından edindiği bilgiler (feedback) ve %40 katılımcı ise ödeme sistemlerinin güvenirliliğini riski azaltan bir unsur olarak görmüştür. Ayrıca araştırmaya katılan kullanıcılar düşük fiyat arayışının internet üzerinden alışveriş yapmaya yönelten etkenlerden olmasına %15’inin kesinlikle katılmadığı, %18,5’inin katılmadığı %16’sının kararsız olduğu %29’unun katıldığı ve %21,5’inin kesinlikle katıldığı saptanmıştır. Sonuç olarak internet üzerinden alışveriş yapan tüketicilerin davranışlarının farklılık gösterdiği ortaya belirlenmiştir ve tüketici davranışlarındaki bufarklılıklar tüketicilerin farklı bilgilendirildiklerini göstermekle birlikte bu gruplar içinde bazılarının yanlış bilgiye sahip olması gerekir, veya hepsi yanlış bilgiye sahip olabilir fakat hepsinin doğru bilgiye sahip olması neredeyse imkansızdır. Bu da internet kullanan tüketicilerin bilgi eksikliklerinin olduğunu ve bu konuda daha fazla bilgilenmeleri gerektiğini bize göstermektedir. Bu çalışmanın aynı zamanda internet üzerinden alışveriş hizmeti sunan işletmelere veya bu sektöre yeni girecek işletmelere Türkiye’de tüketici davranışlarının analizi ile yol gösterici nitelikte olacağı düşünülmektedir.Item SAĞLIK SEKTÖRÜNDE HİZMET KONUMLANDIRMASI: ANKARA İLİNDE KAMU HASTANESİ UYGULAMA ÖRNEĞİ(2012-06) CANTÜRK, Özlem; SEVAL ,HalilÖZ: Dünyada sağlık hizmetlerinde pazarlama faaliyetleri 1970’li yıllarda önem kazanmaya başlamıştır. İlk kez Trout tarafından 1972 yılında ortaya atılan ve pazarlama stratejilerinin temelini oluşturan konumlandırma kavramı ürün yada hizmetin rakiplerine üstünlük sağlayacak şekilde farklı bir yönüyle tüketicilerin zihninde yer alması şeklinde tanımlanabilir. Bu çalışma; sağlık işletmelerinin konumlandırma faaliyetleri sonucunda, hastaların sağlık hizmeti alırken; sağlık kuruluşunu tercih etme kriterlerinin saptanması, hastaların sağlık kuruluşunu değiştirme kriterlerinin belirlenmesi ve sağlık kuruluşunun markalaşma süreçlerinin değerlendirilerek markanın önemi ile ilişkisinin tanımlamayı hedeflemektedir. Toplam 13 sorudan oluşan ankette ana soruların altında sıralanan alt soru sayıları ile toplam 48 soru mevcuttur. Sorular 5’li likert ve çoktan seçmeli sorulardan oluşmaktadır. Ankete katılan 100 denekten 48 tanesi kadın, 52 tanesi erkektir. Ankete katılan 100 deneğin 27 tanesi 20 yaş ve altı, 34 tanesi 21-40 yaş arası, 22 tanesi 41- 60 yaş arası, 17 kişi ise 61 yaş ve üzeri insanlardır. Diğer bir deyişle deneklerin %27si 20 yaş ve altı gurupta,%34ü 21-40 yaş gurubunda,%22si 41-60 yaş gurubunda,%17si ise 61 ve üzeri yaş gurubunda yer almaktadır. Marka olmayı hedefleyen bir sağlık kuruluşu öncelikli olarak; kalite politikalarını, hastanenin amaçlarını, hedef kitlesini ve hastanenin vermek istediği mesajlarını belirlemek zorundadır. Sonuç olarak, hastaların markalaşma süreçleriyle ilgili ifadelere katılım düzeylerine baktığımızda; Hastanenin marka olması, Hastanenin iç dekorasyonu, genel fiziki görünümü, odaların konforu, Hastanenin temiz ve hijyenik olması, Uzman kadronun eğitim bilgi ve tecrübeleri, hastanede kullanılan cihazların ileri teknolojik donanıma sahip olması kriterlerinin önemli olduğu düşünülmektedirItem SAĞLIK SEKTÖRÜNDE HİZMET KONUMLANDIRMASI: ANKARA İLİNDE KAMU HASTANESİ UYGULAMA ÖRNEĞİ(2012-07-25) CANTÜRK, Özlem; SEVAL, HalilDünyada sağlık hizmetlerinde pazarlama faaliyetleri 1970’li yıllarda önem kazanmaya başlamıştır. İlk kez Trout tarafından 1972 yılında ortaya atılan ve pazarlama stratejilerinin temelini oluşturan konumlandırma kavramı ürün yada hizmetin rakiplerine üstünlük sağlayacak şekilde farklı bir yönüyle tüketicilerin zihninde yer alması şeklinde tanımlanabilir. Bu çalışma; sağlık işletmelerinin konumlandırma faaliyetleri sonucunda, hastaların sağlık hizmeti alırken; sağlık kuruluşunu tercih etme kriterlerinin saptanması, hastaların sağlık kuruluşunu değiştirme kriterlerinin belirlenmesi ve sağlık kuruluşunun markalaşma süreçlerinin değerlendirilerek markanın önemi ile ilişkisinin tanımlamayı hedeflemektedir. Toplam 13 sorudan oluşan ankette ana soruların altında sıralanan alt soru sayıları ile toplam 48 soru mevcuttur. Sorular 5’li likert ve çoktan seçmeli sorulardan oluşmaktadır. Ankete katılan 100 denekten 48 tanesi kadın, 52 tanesi erkektir. Ankete katılan 100 deneğin 27 tanesi 20 yaş ve altı, 34 tanesi 21-40 yaş arası, 22 tanesi 41- 60 yaş arası, 17 kişi ise 61 yaş ve üzeri insanlardır. Diğer bir deyişle deneklerin %27si 20 yaş ve altı gurupta,%34ü 21-40 yaş gurubunda,%22si 41-60 yaş gurubunda,%17si ise 61 ve üzeri yaş gurubunda yer almaktadır. Marka olmayı hedefleyen bir sağlık kuruluşu öncelikli olarak; kalite politikalarını, hastanenin amaçlarını, hedef kitlesini ve hastanenin vermek istediği mesajlarını belirlemek zorundadır. Sonuç olarak, hastaların markalaşma süreçleriyle ilgili ifadelere katılım düzeylerine baktığımızda; Hastanenin marka olması, Hastanenin iç dekorasyonu, genel fiziki görünümü, odaların konforu, Hastanenin temiz ve hijyenik olması, Uzman kadronun eğitim bilgi ve tecrübeleri, hastanede kullanılan cihazların ileri teknolojik donanıma sahip olması kriterlerinin önemli olduğu düşünülmektedir.Item PERFORMANSA DAYALI ÜCRET SİSTEMİNİN İŞGÖREN MOTİVASYONUNA ETKİSİ(2012-07-25) BOLAT, Gülşen; TAN, AyhanKurumun performansını artırmak için çalışanların performansını çoğunlukla mali motive edicilerle artırmaya yönelik bir sistem olarak performansa dayalı ücretlendirme sisteminin kamu yönetimlerinde kullanılmaya başladığı görülmektedir. Bu sistemin kendine özgü güçlü ve zayıf yönleri bulunmaktadır. Performans kriterleri, bilimsel ve objektif olarak belirlenip yeterli mali imkânlarla desteklendiğinde sistemin hedeflere maksimum seviyelerde ulaştığı söylenebilir. Motivasyon, örgütün ve bireylerin ihtiyaçlarının tatminle sonuçlanacağı bir iş ortamını oluşturarak bireyin harekete geçmesi için etkilenmesi ve isteklendirilmesi sürecidir. Özellikle, ileri sanayi toplumlarında otomasyona kayılması ve kitle üretimine gidilmesi işçinin işinden elde edeceği tatmini daha da azaltıcı bir rol oynamıştır. Motivasyon tekniklerinin devreye sokulmasında varılmak istenen en önemli amaç, işgörenlerde daha çok çalışma istek ve arzusu yaratabilecek faktörleri bularak, onların gereksinimlerini elverdiğince doyurmak ve her gün işbaşı yapılırken istekle gelip, istekle çalışmalarını sağlamaktır. Bu çalışmada, Aydın ili Söke Fehime-Faik Kocagöz Devlet Hastanesinde çalışan işgörenlerin performansa dayalı ücretlendirme sisteminden hangi yönde ve ne derece motive olduklarının araştırılması amaçlanmıştır. Yapılan araştırmada öncelikle literatür taraması yapılmış, derlenen bilgiler doğrultusunda anket soruları hazırlanmıştır. Bu anket formu adı geçen hastanede çalışan 275 kişi tarafından doldurulmuş ve veri tabanı oluşturulmuştur. Elde edilen bilgileri çözümlemede, Statistical Package for Science for Windows 11.0 (SPSSWIN) paket programı kullanılmıştır. Anketlerden elde edilen verilerin analizinde; frekans dağılımları, aritmetik ortalama, standart sapma ve varyans analizi (ANOVA) teknikleri kullanılmıştır.Item İNTERNET PAZARLAMASINDA MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ: GÜNÜN FIRSATLARI ÜZERİNE BİR UYGULAMA(2012-07-27) YALÇIN, Filiz; BAŞ, MehmetGloballeşen dünyada internet kullanımının hızla gelişmesi, internet kullanım alanlarını etkilemekte ve bu alanların başında pazarlama gelmektedir. Bu da interneti, hem firmalar hem de tüketiciler açısından geniş bir pazar ve çekici bir ortam haline getirmektedir. İnternetten alışveriş yapan tüketicilerin davranışlarının analiz edilmesi hem alışveriş yapanların hem de yapmayanların nedenlerinin ortaya konması, firmaların hizmetlerini geliştirmesi ve daha geniş bir pazara sahip olması açısından önemlidir. İnternetten alışverişin de artmasıyla birlikte mal ve hizmet üreticileri geniş müşteri kitlelerine ulaşmak için çeşitli rekabet araçları geliştirmeye başlamışlardır. Sosyal paylaşım sitelerini kullanmak ya da fırsat siteleri aracılığıyla avantajlarını duyurmak bunlardan bazılarıdır. Bu çalışmada müşterilerin internetten alışverişlerindeki davranışları ve özellikle günün fırsatı sitelerinden memnuniyetlerinin araştırılması amaçlanmıştır. Gerçekleştirilen anket çalışması ve elde edilen analiz sonuçlarına göre fırsat sitelerinin internetten alışveriş eğilimini artırmakta önemli bir rol oynadığı gözlenmiştir. Ancak müşterilerin fırsat sitelerinden yaptıkları alışverişlerin bir kısmından memnun kalmadıkları da önemli bir sorun teşkil etmektedir. Bununla birlikte güven sorunu internetten alışverişi negatif yönde etkilese de internet pazarlamasının yakın gelecekte geleneksel pazarlamaya göre daha etkin kullanılacağı söylenebilir.