Department of Public Administration and Political Science
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Department of Public Administration and Political Science by Subject "public administration and political science"
Now showing 1 - 20 of 66
Results Per Page
Sort Options
Item 1990-2019 DÖNEMİNDE AFGANİSTAN VE PAKİSTAN SİYASİ İLİŞKİLERİ(2022-01-18) Suhbat, Naqıbullah; Ülker, Halil İbrahimİkinci Dünya savaşının ardından 1947 yılında Hindistanla birlikte bağımsızlığına kavuşan Pakistan’ın, doğuşundan itibaren Afganistan ile ilişkileri Durand Sınır Hattı ve Peştunistan meselesi yüzünden ihtilaflıdır. Bu sorunlar uzun süre iki ülke arasında gerginliklere neden olmuş ve zaman zaman çatışmalar da yaşanmıştır. Sınır sorunu, Afganistan ve Pakistan arasındaki ilişkilerde sorunların ana kaynağını oluşturmakla birlikte, terörizm, çatışma ve istikrarsızlık gibi bölge güvenliği ve uluslararası güvenlik bağlamında önem arz eden önemli meselelerin de temelini teşkil etmektedir. Günümüzde Durand Hattı” adıyla bilinen iki ülke sınırı, her ne kadar uluslararası camiada Pakistan ile Afganistan arasındaki resmi sınırı olarak kabul edilmekte ise de, Afganistan bu konuda resmi bir tutum ortaya koymuştur. Bu sınır, Kral Zahir Şah’tan itibaren bugüne kadar iktidara gelen yöneticilerin hiçbiri tarafından tanınmamıştır. Karzai yönetimi de söz konusu sınır hattını tanımamaktadır. Pakistan’ın kuruluş döneminde Afganistan tarafından ortaya atılıp günümüze kadar “taviz verilmez” bir iddia olarak gündemdeki yerini koruyan Peştunistan meselesi de, Pakistan açısından ciddi bir tehdit olarak algılanmaktadır. Bu nedenle daha önceki dönemlerde olduğu gibi Karzai döneminde de Afganistan Pakistan ilişkilerinin daha çok bu eksende gelişmektedir. Afganistan-Pakistan ilişkileri Taliban sorunu yüzünden gerginleştiğinde, üçüncü bir ülkenin girişimleri ile İki ülke liderleri, bir araya gelip, dostluk mesajları vererek bölgesel güvenlik açısından iki ülkenin “işbirliği” içinde hareket etmelerinin önemini vurgulasalar da, bu ülkelerin birbirine karşı “düşmanca” tavırları esas itibariyle değişmemiştir. 2001-2014 yıllar arasında iki ülke ilişkileri gerginliklerle devam etmesine rağmen karşılıklı ziyaretler de olmuştur. Karzai, 14 yıllık hükümet süresi dönemindeki güvenlik sorunları nedeniyle, özellikle de Taliban’la müzakere konusunda destek almak için 21 kez Pakistan’ı ziyaret etmiştir. Fakat tüm bu ziyaretlere rağmen Karzai, Pakistan’ı güvenlik sorunlarını çözmek ve Taliban’ı müzakere masasına oturtmak için ikna edememiştir. İki ülke ilişkilerinde Durand hattı, Peştunistan ve Taliban sorunları varlığını korumaktadır.Item 27. DÖNEM MİLLETVEKİLLERİNİN LAİKLİK ALGISI(2022-01-18) ÖZTUNÇ, Murat; ÜLKER, Halil İbrahimOsmanlı Devleti’nin Sened-i İttifak ile başlayan batılılaşma hareketi, özellikle 1839 Tanzimat Fermanı ile hız kazanan ve 1923 Cumhuriyetin İlanı ile devam eden Batılılaşma, paralelinde gelişen laiklik; Türkiye’nin çoğu kurum ve kuruluşunu doğrudan etkisi altına almıştır. Türkiye Anayasasına baktığımızda ise 1937’de laiklikten bahsedildiğini görmek mümkün. Bu tarihten sonra ve günümüze kadar devam eden süreçte laiklik toplumda sürekli tartışılır hale gelmiştir. Bu çalışmada öncelikle laiklik kavramı, tarihsel gelişimi ile ele alınacaktır. Ardından ülkemizde laikliğin nasıl bir süreçten geçtiği incelenecektir. Toplum nezdinde tartışılan laikliği Türkiye Büyük Millet Meclisinde milletvekilleri arasında da görmekteyiz. Hazırlamış olduğumuz bu çalışmada 27. dönem milletvekillerin laiklik algısını, bu konu hakkında tutum ve düşüncelerini, laiklik hakkında beklentilerini anket yöntemi yardımıyla açığa çıkarmaya çalışılmıştır.Item 28 ŞUBAT VE 27 NİSAN SÜREÇLERİNDE TBMM VE BASINDA ‘SİVİL’ VURGUSU(2015-01-31) KÜÇÜKER, Melda; ŞELÇUK, Fatma ÜlküTezde, askeri müdahaleler karşısında Türkiye Büyük Millet Meclisi ve basında sivil vurgusu konusunda bir çalışma yapılmıştır. 28 Şubat 1997 ve 27 Nisan 2007‟deki askeri müdahaleler karşılaştırılarak incelenmiş, söz konusu müdahaleler öncesi ve sonrası ikişer aylık dönemde islami yönelimli Zaman ve Yeni Şafak gazeteleri, meclis tutanakları ve hükümet programları üzerinden „sivil‟ ve „sivil toplum‟ vurgusunun frekans analizi yapılmıştır. Bu tezin kaleme alınmasının ardındaki temel etken, Türkiye'de 80 sonrası siyasi söylemin önemli bir parçasını oluşturan „sivil toplum‟a, askerin olası müdahalesi karşısında, buna karşı durmak isteyen kesimler arasında yer alan islami söyleme sıklıkla başvuran siyasi grupların güç kazanmak üzere göndermede bulunup bulunmadıklarını görebilmektir. Frekans analiziyle incelenen gazetelerde askeri müdahaleler sonrasında „sivil‟ olana vurgunun 28 Şubat 1997‟den sonra arttığı gözlemlenmiştir.Item AB TARIM HİBELERİNİN (IPARD) ROSTOW KALKINMA MODELİNE GÖRE ETKİLERİ (DENİZLİ İLİ ÖRNEĞİ)(2022-02-21) AKKOYUN, Hakan; Bircan, İsmailKırsal kalkınma kavramı, küreselleşme ve Avrupa Birliğine katılımların artması sonucu kırsal alanlar üzerinde sınırların genişlemesiyle öne çıkan bir kavram haline gelmiştir. Bu kapsamda AB’ye aday ve potansiyel aday ülkelere tarım sektörlerini doğrudan destekleyen kırsal kalkınma politikaları uygulamaktadır. AB’ye aday ülke konumunda olan Türkiye, Cumhuriyetin ilk yıllarından beri kırsal kalkınma açısından çaba göstermişse de tam anlamıyla başarıya ulaştığı söylenemez. Bu anlamda AB tarafından sağlanan mali destekler fırsat niteliği taşımakta olup etkin şekilde kullanımı önem arz etmektedir. Bu çalışmada, AB mali destek programlarından biri olan IPARD’ın Rostow Kalkınma Modeline göre etkileri, Denizli İli örneğinde incelenmiştir. Birinci bölümde Walt Whıtman Rostow’un kalkınma modeli ele alınmıştır. Bu bölümde kalkınma modeli genel anlamıyla irdelenmektedir. İkinci bölümde Türkiye’de kırsal kalkınma çabaları ele alınmış olup AB mali desteklerinden olan IPARD programına değinilmiştir. Ayrıca IPARD uygulamasına benzer uygulamalardan bahsedilerek, AB üyeliği gerçekleşmiş olan Hırvatistan ile Türkiye’nin IPARD kapsamına alınarak karşılaştırması yapılmıştır. Üçüncü bölümde çalışmaya alan teşkil eden Denizli İli hakkında genel bilgiler verilerek, kırsal potansiyeli ortaya konulmuştur. TKDK kurumunun aracılık ettiği IPARD destekleri, Denizli İlinde 2009 yılında 9. Çağrı Dönemi ile başlamıştır. Araştırma dönemi 9. Çağrı dönemi ile 2015 yılı itibariyle 15. Çağrı dönemini kapsamaktadır. Bu dönemde toplamda 270 kişinin Tarım ve Hayvancılık alanında hibe desteği aldığı görülmektedir. Likert Yöntemi ile belirlenen ve tesadüfi örneklem yöntemi ile seçilen 41 hibe desteği almış çiftçiye anket yapılarak doğrudan veriler elde edilmiştir. Ayrıca Güney Ege Kalkınma Ajansından da konu hakkında veri temin edilmiştir. Bu kapsamda Rostow kalkınma modeline göre sonuçlar analiz edilmiş olup İl genelinde kırsal kalkınma ile birlikte tarım sektörünün Kalkışa Hazırlık Döneminde olduğu ve IPARD destekleriyle nispeten Kalkış aşamasına geçmeye başladığına dair bulgulara rastlanmaktadır. Bu bağlamda daha sonraki süreç içerisinde uygulanması gereken politikalar vurgulanmıştır.Item AİLE İÇİ ŞİDDETLE MÜCADELE ÇALIŞMALARI VE KARŞILAŞILAN SORUNLAR(2011-01-26) ŞAHİN, Handan Kamile; İÇLİ, TülinTürkiye Cumhuriyeti 1982 Anayasası 5. maddesi "...kişilerin ve toplumun refah, huzur ve mutluluğunu sağlamak; kişinin temel hak ve hürriyetlerini ..." koruma altına almak görevinin devletin temel amacı ve görevi olduğunu belirtir. Ayrıca 41. maddede "Devlet, ailenin huzur ve refahı ile özellikle ananın ve çocukların korunması... için gerekli tedbirleri alır, teşkilatı kurar" hükmü aile birliğinin önemine vurgu yapılmıştır. Türkiye'de aile kurumu ile ilgili yasal düzenleme ve koruma kanunlarının hayata geçirilişi 1985 yılında özellikle Avrupa Birliği'ne katılım girişimlerinin yoğunlaştığı dönemle başlamıştır. Aile birliğini koruma, kadın haklarını geliştirme, kadına yönelik şiddeti önleme, şiddet göstereni denetim altına alma ve toplumu bilinçlendirme konularında yasal düzenlemeler yapılmıştır. Yasalar ile oluşturulan kamu kurum ve kuruluşları ile sivil toplum kuruluşları aile birliğinin ve şiddet görenin korunmasına dönük çalışmalar yapmaktadır. Kadına yönelik şiddet sadece aile içerisinde değil toplumun her kesiminde karşılaşılan cinsiyet ayrımcılığı temeline dayalı toplumsal sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Çalışmamızda toplumsal sorun olarak tespit edilen aile içinde kadına yönelik şiddetin önlenmesi ve kadın-erkek eşitliğinin sağlanması amacı ile 1983 yılından sonra TBMM'de grubu bulunan siyasal partilerin konuya bakışları tespit edilmeye çalışılmıştır. Aile içi şiddet, birçok kurum ve kuruluşun ortak çalışmaları ile önlenebilecek toplumsal sorundur. Bu sorun eğitim ve ekonomik seviye ile de bağlantılıdır. Çalışmamızda aile içi şiddetle mücadelede görev alan kurumların görevleri, kurumlar arası işbirliği, aile içi şiddetle mücadelede karşılaşılan sorunlar tespit edilmeye çalışılmış ve öneriler sıralanmıştır.Item ALANDAKİLERİN BAKIŞ AÇISIYLA TÜRK KAMU YÖNETİMİNDE İÇ DENETİM(2010-07-27) DEMİR, Mustafa; SELÇUK, Fatma ÜlküTürk kamu yönetimine uluslararası standartlara sahip bir anlayışla, kamu idarelerinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek amacıyla kaynakların etkililik, ekonomiklik ve verimlilik esaslarına göre yönetilip yönetilmediğini değerlendirme ve üst yöneticiye danışmanlık hizmeti sunma öngörüsüyle Avrupa Birliğine uyum sürecinde 2003 tarihinde çıkarılan 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile iç denetim sistemi getirilmiştir. Getirilen iç denetim sisteminin kamu kurumlarına ne tür bir katkı sağladığı, geleneksel denetim anlayışından hangi yönleriyle ayrıldığı, 2010 yılı itibariyle iç denetimin geldiği nokta ve iç denetçilerin kamu idarelerinde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri tezin ana konusudur. Alandakilerin bakış açılarıyla bu konuları araştırmak üzere hazırlanan bu çalışmada, literatür taramasının yanında iç denetçiler ve bu alanda yetkili olan üst düzey yöneticilerle derinlemesine mülakatlar yapılmış, Türk kamu yönetiminde iç denetim uygulaması farklı yönleriyle irdelenmiştir.Item ARAP BAHARI VE LİBYA(2021-11-10) ELFALLAH, Hafed; ÜLKER, Halil İbrahimArap dünyasında yaşanan baskıcı ve diktatör yönetimler karşısında halkın baskıcı yönetime karşı tepkisi sonucu meydana gelen Arap Baharı, demokratikleşme dalgası olarak tanımlanabilir. Arap Baharı ilk kez Tunus’ta Muhammed Bouzazi’nin kendini yakmasıyla vuku bulmuştur. Arap dünyasında yaşanan işsizlik sendromu, enflasyon, siyasette başlayan yozlaşmalar akabinde ifade özgürlüğünün olmayışı ve kötü yaşam koşulları eylemlerin ve protestoların yayılmasında etkili olmuştur. Bazı Arap ülkelerinde (Bahreyn, Suriye, Yemen, İsrail, Cezayir, Irak, İran, Fas) büyük çaplı protestolar meydana gelirken bazılarında ise ( Kuveyt, Lübnan, Moritanya, Suudi Arabistan, Batı Sahra) küçük çaplı protestolar yapılmıştır. 18 Aralık 2010’da başlayan bu halk direnişi özellikle Tunus ve Mısır’da ihtilalle sonuçlanırken Libya’da Kaddafi rejimini deviren bir iç savaş olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu zaman diliminde Libya’da Kaddafi yönetiminin çok sayıda masum sivili katletmesi sonucu uluslararası kamuoyu harekete geçmiştir. Demokrasiyi hiç yaşayamamış ve 42 yıllık Kaddafi yönetimine son vermek isteyen halk, Arap Baharı olarak bilinen halk hareketiyle rejimi yıkmayı başarmıştır. Demokrasi adına atılan bu adımlar tüm dünyada ve uluslararası arenada büyük destek görmüştür. Bu çalışma, kavramsal çerçeveyle birlikte Libya’nın demokratikleşme sürecini ve karşılaşılan sorunları gün ışığına çıkarmayı hedeflemektedir.Item AVRUPA BİRLİĞİ GENEL VERİ KORUMA TÜZÜĞÜ VE KİŞİSEL VERİLERİN KORUNMASI KANUNUNA GÖRE İLGİLİ KİŞİ HAKLARININ KARŞILAŞTIRILMASI(2021-09-07) GÜRENER, Betül; GÜRÇEL AKDEMİR, TuğbaGünümüzde gelişen teknolojinin sınırsız bir dünyanın oluşmasını sağlaması sonucunda, insan hakları ihlalinin ortaya çıkması ve özel hayatın gizliliğinin ihlali riskinin oluşmasına neden olmuştur. Bu riskler sebebiyle oluşabilecek ihlalleri engellemek ve kişisel verilerin korunmasını sağlamak adına çeşitli adımlar atılmıştır. Bu alanda Avrupa Birliği tarafından atılan adımlardan birisi, 1995 yılında yürürlüğe giren 95/46 AT Sayılı Avrupa Veri Koruma Direktifi olmuştur. Teknolojinin hızla gelişmesiyle, Avrupa Birliği tarafından Veri Koruma Hukuku’na ilişkin mevzuatın yeniden düzenlenmesi ile kişisel verilerin korunması çerçevesinin genişletilmesi gerekli görülmüştür. Böylece Avrupa Parlamentosu’nda Genel Veri Koruma Tüzüğü (GVKT) 2016 yılında yeni çağın gereklerine göre düzenlenerek kabul edilmiştir. Türkiye’de kişisel verilerin korunması alanı görece daha geç gündeme gelmiştir. İlk olarak 2010 yılında yapılan Anayasa değişikliği ile kişisel verilerin korunmasını isteme hakkı Anayasa’ya eklenmiş olup, ardından 2016 yılında Kişisel Verilerin Korunması Kanun’un kabul edilmesi ile bu alana özgü kanun çalışması yürürlüğe girmiştir. Bu tezin amacı; Ulrich Beck’ in risk toplumu kuramının modern toplumlarda ortaya çıkan risklerin dönemin koşullarına göre değişebilmesi varsayımından yola çıkarak, kişisel verilerin korunması kavramının ortaya çıkışı ve yeni dönemin getirdiği risklerin bu bağlamda değerlendirilmesidir. Buna göre oluşturulan hukuki düzenlemelerin temel amacı kişinin sanal dünyada da haklarının korunabilmesidir. Buna göre Avrupa Birliği ve Türkiye tarafından oluşturulan Genel Veri Koruma Tüzüğü ile Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nda yer alan “İlgili Kişi Hakları” Ulrich Beck’in Risk Toplumu Kuramı çerçevesinde incelenmiş olup, Türkiye’de yakın bir geçmişe sahip olan Kişisel Verilerin Korunması alanının Avrupa Birliği’ndeki gibi oturmuş bir anlayışın oluşabilmesi ve hayatın olağan akışı içerisinde Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun uygulanabilmesi için makul bir sürenin geçmesi ve bu süreçte istikrarlı bir kanun uygulanma alanının oluşmasıyla gerçekleşeceği sonucuna varılmıştır.Item AVRUPA BİRLİĞİNİN UYUŞTURUCU İLE MÜCADELE POLİTİKALARININ TÜRK KAMU POLİTİKALARI İLE ETKİLEŞİMİ(2022-01-25) DEMİR, Erhan; ÜLKER, Halil İbrahimUyuşturucu, madde kaçakçılığı ve bağımlılığı ile mücadele ülkemiz sınırları ile bağlı kalmayarak, ulusları etkileyen bir suç haline gelmiştir. Uyuşturucu ve madde bağımlılığı ile mücadele konusunda büyük çaba sarf eden Türkiye bunu bir insanlık suçu olarak görmektedir. Her geçen gün artan uyuşturucu madde kullanımı, yasa dışı unsurlar için yüksek kâr getirisi, uyuşturucu ile mücadeleyi uluslararası boyuta taşımaktadır. Gelişen teknolojiler, uyuşturucu madde ile mücadeleyi zorlaştırmış ve sorunu küresel boyuta taşımıştır. Uyuşturucu arzının yanında kullanımının da önlenmesine dönük birçok çalışmayı etkin olarak sürdürerek, uluslararası işbirliğini desteklemektedir. Türkiye’nin coğrafi konumu ve toplum yapısı itibarı ile AB’nin oluşum sürecinin tarihsel arka planını ve oluşumunda etkili olan yönetimsel yaklaşımların ardında, barış içerisinde yaşayan ve siyasi, sosyal, ekonomik ve güvenlik alanlarında işlevsel ortak kurumlar oluşturabilmesine de imkân sağlayan, refah Avrupa oluşturma düşüncesi içerisinde yer almak istemiştir. Avrupa Birliğine tam üye olmak için gereken adımları da atmıştır. Avrupa Birliğine ait mevzuatları etkili ve etkin biçimde uygulayabilen üye devletlerin kamu kurum ve kuruluşları ile belirtilen uyum sürecine dahil olmaya çalışan faydalanıcı ülkenin eşleşmesine dair düzenlenen programlarda uyum kanunları devreye konmuştur. Özellikle uyuşturucu madde sorunu ile ilgili konularda en üst seviyede gerekli kamu yönetimi yapılanmalarını yapmıştır. Avrupa Birliği tarafından hazırlanan ilerleme raporlarında, Türkiye’nin uyuşturucu ve madde bağımlılığı konularında önemli gelişmeler kaydettiğini belirtmiştir. Uyuşturucu ile mücadelede uygulanan kamu yönetimi politikalarında farklı yaklaşımlar uygulanmaya başlanmıştır. Yasakçı uygulamaların başarılı olmadığını, yeni dönemde tedaviye yönelik serbestlik politikaları üzerinde durulmaktadır. AB ülkelerinin, uyuşturucu politikaları dikkate alınarak uyuşturucu kullanım suçlarının on yıllık analizi yapılmıştır. Araştırmada; tarama yöntemi kullanılmış, süreç ve içeriklerinin analizleri yapılmış, veriler birleştirilerek istatistiksel analiz yapılmıştır. AB ve Türkiye’nin uyuşturucu ile mücadele politikalarındaki etkileşimi incelenmiştirItem AVRUPA’DA AŞIRI SAĞ PARTİLERİN YÜKSELİŞİNDEKİ GÖÇMEN VE MÜLTECİ HAREKETLERİ: ALMANYA VE HOLLANDA ÖRNEĞİ(2022-01-25) ÖZTÜRK, Mustafa; BİRCAN, İsmailDünya siyasetinde yükselişe geçen aşırı sağ partiler ve onun ışığında ortaya çıkan düşünce akımı günümüzde kabul edilen bir gerçekliktir ve bu gerçeklik “aşırı sağ” söyleminin bir zamanların en güçlü ideolojisi olan faşizmin güncellenmiş hali olduğunu da ortaya koymaktadır. Bu çalışmada aşırı sağ partilerin ortaya çıkışı, tarihsel hafızası ve özellikle Avrupa siyasetindeki yükselişi Almanya ve Hollanda ülkeleri temel alınarak incelenmiştir. Aşırı sağ kavramının ortaya çıkış sürecindeki ana sebeplerin ve aşırı sağ parti liderlerinin göçmen ve mültecilere karşı kullandığı yabancı karşıtlığı politikaların toplumlar tarafından kolayca kabul edilmesinin altında yer alan ana nedenlerin ortaya çıkarılabilmesi için bu çalışma yapılmıştır. Özellikle göçmen ve mülteci kavramlarının, aşırı sağ üzerindeki etkileri ve belirleyiciliği bu çalışmada etkili olmuştur. Ekonomik gelişmeler, iç savaşlar ve ülkelerarası yer değiştirmenin kolaylaşması gibi sebepler göçmenlik ve mültecilik gibi kavramların günümüzde sıklıkla kullanılmasının önünü açmıştır. Bu çalışma için literatür özenle araştırılmış, daha önce konuyla alakalı yapılan çalışmaların dışında, bilime katkı sunabilmek için “aşırı sağ” kavramının incelenmemiş tarafları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Kavramsal çerçeve, yöntem, bulgular ve sonuç kısımları aslında bu çalışmanın ana temasını oluşturmaktadır.Item AYDINLANMA - KEMALİZM - MODERN CUMHURİYET(2010-12-27) BIDAK, Ali Rıza; ÜLKER, Halil İbrahimÇözülen ve çöken bir imparatorluktan ulus devlete doğru giden bir süreç vardır. Osmanlı aydınları imparatorluğun çözülüşünü görmektedir. Ortaya koydukları çözümler imparatorluğun sistemi içinde ve onu ayakta tutmaya yöneliktir. Bu çabalarda aydınlanmanın etkileri görülmektedir. Modernleştirici uygulamalarda söz konusudur. Fakat bu çözüm çabaları yıkılması engellenemeyecek bir imparatorluğun ayakta kalmasını hedeflemektedir. Toplumlar tabi oldukları tarihin değişme ve gelişme yasalarını göz ardı etmektedir. Tarihin yasaları imparatorluklar dönemini kapatmakta ve ulus devletleri tarih sahnesine çıkarmaktadır. Kurtuluş Savaşı’nı yürüten kadrolar başta Mustafa Kemal Atatürk olmak üzere imparatorluğun ayakta tutulamayacağını görmüştür. Çabalarını modern bir ulus devleti ortaya çıkarma yönünde yoğunlaştırmışlar ve Kurtuluş Savaşı’na önderlik ederek bağımsız bir devletin kuruluşunu gerçekleştirmişlerdir. Bu Cumhuriyeti kurarken etkilendikleri tarihsel olayların başında 1789 Fransız Devrimi ve onun aydınlanma felsefesi gelmektedir. Bu etkilenim Türk toplumunun modernleşme çabalarında çok açık bir şekilde görülmüştür. Gerçekten bu devrim Osmanlı’dan devraldığı sorunları bütünüyle çözememiştir. Osmanlı’dan devralınan sorunların bütünüyle çözülmesi de günümüze kadar devam eden sorunların-sıkıntıların kaynağı olmuştur.Item BELEDİYE POLİTİKALARININ KENT MEKÂNININ BİÇİMLENMESİNDEKİ ROLÜ: ANKARA ÖRNEĞİ(2012-07-25) YAVUZ, G. Sıla; AKIN, EmelSon zamanlarda adından sıkça söz edilen yerel yönetimlerin önemi giderek artmaktadır ve büyük bir kesim tarafından demokrasinin beşiği gibi görülmektedir. Halka sunduğu hizmetler açısından en geniş yetki alanına sahip olan belediyeler, politikaları ile kentleri biçimlendirmektedir. Merkezi yönetimin planlama politikaları üzerinde doğrudan belirleyici etkisi bulunmaktadır. Belediyeler bu planları uygulayarak kentleri biçimlendirir. Sosyo-ekonomik politikaların belediye uygulamalarına doğrudan etkisi bulunmaktadır. Mekânın bir meta olarak yeniden üretilmesi toprak rantı kavramını ortaya çıkarmaktadır. Rantların kaynağı toplumlardaki üretim (mülkiyet) ve bölüşüm ilişkilerindedir. Devlet planlar aracılığı ile kent merkezi üzerinde yaratılan rant kavgasını uzlaştırır. Dünyada yaşanan gelişmeler özellikle 80’li yıllarda kendisini göstermiş, 70’li yıllarda yaşanan dünya ekonomik kriziyle savaşmaya çalışan sermaye devreye küreselleşmeyi sokmuştur. Bu sayede ekonominin globalleşmesi sağlanmıştır. Bu anlamda değişen sosyo ekonomik politikalar 1980 tarihini bir kırılma noktası yapmıştır. Kazandırılmaya çalışılan Başkent kimliği ile Ankara kimi kesimlerce bir laboratuvar ortamı gibi kullanılırken kimi kesimlerce de yeniliklerin öncüsü olmuştur. Bu çalışmada, 1980 tarihinden günümüze kadar olan dönem ağırlıklı olmak üzere, mevcut bulunan sosyo-ekonomik politikalar ile sahip olunan merkezi hükümet politikaları doğrultusunda belediyelerin uygulamaları çerçevesinde Ankara kenti irdelenmiştir.Item BELEDİYE POLİTİKALARININ KENT MEKÂNININ BİÇİMLENMESİNDEKİ ROLÜ: ANKARA ÖRNEĞİ(2012-08-28) YAVUZ, Gülsüm Sıla; AKIN, EmelSon zamanlarda adından sıkça söz edilen yerel yönetimlerin önemi giderek artmaktadır ve büyük bir kesim tarafından demokrasinin beşiği gibi görülmektedir. Halka sunduğu hizmetler açısından en geniş yetki alanına sahip olan belediyeler, politikaları ile kentleri biçimlendirmektedir. Merkezi yönetimin planlama politikaları üzerinde doğrudan belirleyici etkisi bulunmaktadır. Belediyeler bu planları uygulayarak kentleri biçimlendirir. Sosyo-ekonomik politikaların belediye uygulamalarına doğrudan etkisi bulunmaktadır. Mekânın bir meta olarak yeniden üretilmesi toprak rantı kavramını ortaya çıkarmaktadır. Rantların kaynağı toplumlardaki üretim (mülkiyet) ve bölüşüm ilişkilerindedir. Devlet planlar aracılığı ile kent merkezi üzerinde yaratılan rant kavgasını uzlaştırır. Dünyada yaşanan gelişmeler özellikle 80’li yıllarda kendisini göstermiş, 70’li yıllarda yaşanan dünya ekonomik kriziyle savaşmaya çalışan sermaye devreye küreselleşmeyi sokmuştur. Bu sayede ekonominin globalleşmesi sağlanmıştır. Bu anlamda değişen sosyo ekonomik politikalar 1980 tarihini bir kırılma noktası yapmıştır. Kazandırılmaya çalışılan Başkent kimliği ile Ankara kimi kesimlerce bir laboratuvar ortamı gibi kullanılırken kimi kesimlerce de yeniliklerin öncüsü olmuştur. Bu çalışmada, 1980 tarihinden günümüze kadar olan dönem ağırlıklı olmak üzere, mevcut bulunan sosyo-ekonomik politikalar ile sahip olunan merkezi hükümet politikaları doğrultusunda belediyelerin uygulamaları çerçevesinde Ankara kenti irdelenmiştir.Item ÇİNGENELER İÇİN UYGULANMAYAN HOŞGÖRÜ VE DEMOKRASİ (ÇİNGENELER: ÖTEKİLER)(Kütüphane Bülteni, 2015-01-15) GÖNÜL, Ayşe FüsunMakalemizde, insan haklarının uluslar arası kuruluşlar nezdinde güvence altına alındığı yüzyılımızda dahi küçümsenen, hakları korunmayan ve buçuk millet sayılan Çingene’ lere karşı yapılan ayrımcılığa dikkat çekilmeye çalışılmıştır. Makalenin girişinde , Çingene’lerin tarihi gözden geçirilmiş, dünyada ve ülkemizde Çingene’lerin statüsü değerlendirilmiştir. II.Dünya Savaşı’nda uğradıkları soykırım ve bu soykırımı yazacak tarihçilerinin ve tanıtımını yapacak sinemacılarının olmaması nedeniyle, parçalanmalarının ( porajmos ) gözden kaçmasına dikkat çekilmeye çalışılmıştır. Türkiye’de yaşayan Çingene’lerin karşılaştıkları insan hakları ihlalleri incelenirken, dilimize yerleşmiş : (( Çingene düğünü ( düzensiz, gürültülü patırtılı toplantı ) , Çingene kavgası ( önemsiz bir tartışmayla başlayıp konu değiştire değiştire büyüyen, bayağı laflar ve yakası açılmadık küfürlerle dolu kavga ), Çingene maşası ( aşağılanan, çirkin, kara kuru kişi ) , Çingene düğünü ( düzensiz, gürültülü patırtılı toplantı ) , Çingene parası ( bozuk para, ufaklık ) , Çingeneye beylik vermişler, önce babasını asmış ( ne oldum delisi soysuz kişi, eline yetki geçince en yakınlarına kötülük yapmakla işe başlar) gibi aşağılayıcı deyimler, tanımlamalar hatırlatılmıştır. Çingene’lerin günlük yaşamlarına dair tesbitlerin yapıldığı saha araştırmaları incelenmiş ve yaşadıkları insan hakları ihlallerine dair yaşanmış olaylara, i Çingene’lerin yerleşim ve barınma hakkı, ii- Çingene gruplara karşı şiddet, iii- Çingenelerin eğitimden dışlanması, iv- Çingenelerin işsizlik sorunu, v- Sağlık ve sosyal güvenlik sisteminde yaşanan ayrımcılık üst başlıklarıyla yer verilmiştir. Çingene’liğin bir kültür olduğu ve yaşam felsefeleri ile insanlığa, çevreye, dünyaya zarar vermedikleri, barışçı ve sanatçı kimlikler taşıdıkları değerlendirmesinde bulunulmuştur.Item DARBELERE GİDEN SÜREÇTE MEDYANIN ALGI İNŞASI: 27 MAYIS 1960 VE 15 TEMMUZ 2016’NIN KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ(2022-02-24) ŞİMŞEK, Serpil Seda; Ülker, Halil İbrahimTürk siyasi hayatındaki darbelerin hazırlanış safhasında, gerçekleştirilmesinde ve sonrasında meşrulaştırılmasında asker, yargı, akademinin yanı sıra en önemli sacayaklarından birisini de medya oluşturmaktadır. 15 Temmuz darbe girişimi öncesi, merkez medya ile “Fetullahçı Terör Örgütü’nün (FETÖ) medya yapılanması” olarak adlandırılan medya kuruluşlarının ve uluslararası medyanın, bilerek veya bilmeyerek darbe şartlarını oluşturmaya yönelik yürüttükleri algı inşa süreci ile 27 Mayıs darbesi öncesinde yürütülen algı inşa süreci arasında çarpıcı benzerlikler bulunmaktadır. 27 Mayıs öncesinde, dönemin gazetelerinde Menderes yönetimine yöneltilen “diktatörlük”, “yolsuzluk”, “muhaliflere ve medyaya baskı” gibi suçlamaların 15 Temmuz’a giden süreçte Erdoğan yönetimine de benzer ifadelerle yöneltilmesi dikkat çekicidir. Bu çalışma, darbe süreçlerinin hazırlanmasında, gerçekleştirilmesinde uluslararası ve Türk medyasının oynadığı rolü irdelemektedir. Bu bağlamda, yazılı medya özellikle gazetelerde kamusal rızanın nasıl üretildiği, “Kamusal Senaryo modeli”, Herbert Schiller ve Naom Chomsky’nin medya manipülasyonu analizleri çerçevesinde incelenmektedir. Ulusal ve uluslararası basına yansıyan haber ve yorumların, dönemin tanıklarının hatıralarının yanı sıra Adnan Menderes’in avukatları Burhan Apaydın, Talat Asal, Menderes’in oğlu Aydın Menderes ile yapılan kişisel görüşmelerden elde edilen veriler kullanılmıştır. Yüksek Adalet Divanı’nın, Başbakan Adnan Menderes, Dışişleri Bakanı Fatin Rüştü Zorlu ve Maliye Bakanı Hasan Polatkan hakkındaki idam kararlarının gerekçelerinde delil olarak sunulan uluslararası medyadaki yorumlar ve haberler de kaynak olarak kullanılmıştır. Bu çalışmada, FETÖ’nün medya yapılanması ile birlikte merkez medya ve uluslararası medyanın da bilerek veya bilmeyerek 15 Temmuz’a giden süreçte, tıpkı 27 Mayıs darbesi öncesinde olduğu gibi, sivil ve demokratik yönetime karşı bir askeri darbenin algı inşa sürecinin parçası olduğu tezi ileri sürülmektedir.Item DİL, KÜLTÜR VE TARİH BAĞLAMINDA TANZİMAT SONRASI BASINLA BERABER YAŞANAN MODERNLEŞMEYE DAİR İNCELEME(2015-06-17) TEKE, İsmail; ÜLKER, Halil İbrahimİnsanların kolektif yaşama ihtiyacı karşılıklı olarak iletişime geçme sonucunu doğurmuştur. Bu şekilde ortaya çıkan dil, nesilden nesile bilgi ve tecrübe aktarım aracı olarak kültürü yaratmış ve zaman içerisindeki devinimleri ise tarih kavramının içerisinde yer almıştır. Bir toplumun bir daha geri döndürülemeyecek bir biçimde geleceğe aktarılması olan kalkınmanın gelişmişlik düzeyi göstergelerinden biri olan modernleşme ise bu üç sacayağının kesişim kümesinde yer alan bir olgu olup bu üç sacayağının üzerinde şekillenmektedir. Bu tezin amacı Tanzimat dönemi sonrasında dil, kültür ve tarih olgularının basınla beraber yaşanan modernleşme kapsamında evrimi ve Türkiye Radyo Televizyon Kurumu’nun modernleşme üzerine olası etkisini açıklamaktır. Tezde öncelikle bu öğeler önce sırası ile açıklanmış ve etkiler analiz edilmeye çalışılmıştır.Item DÜNYADA/TÜRKİYE’DE MERKEZ SOL GÖRÜŞ VE ÜLKEMİZDEKİ BAŞARISIZLIK NEDENLERİ(2022-02-24) KARA, Mahmut; ÜLKER, Halil İbrahimMerkez sol hareketler, Türkiye siyasetindeki ana damar siyasal akımlardan biri olmuştur. Uzun zamandır siyasi hayatta olmalarına rağmen istisnai birkaç dönem hariç iktidar olamadıkları görülmektedir. Bu nedenle Türkiye’de ana damar siyasi akımlardan olmasına rağmen merkez sol hareketlerin neden iktidar olamadığı sorusu tezin ana sorunsalı olarak ele alınmış ve merkez-çevre kuramı bağlamında yapılan literatür taraması ve alan araştırması çalışmaları ekseninde bu soruya yanıt aranmıştır. Bu noktada ideoloji kavramı, siyasal hayatı etkileyen ana ideolojiler, merkez solun dayandığı ideolojik temel olarak sosyal demokrasi ideolojisi, sosyal demokrasinin tarihi ve fikirsel temelleri, Türkiye’de merkez sol hareketlerin ideolojik ve tarihsel temelleri, dünya genelinde merkez sol hareketler ve siyasal başarı durumu ele alınarak tezin ana sorusunu cevaplamak için fikirsel ve teorik arka plan oluşturulmuş ve sonrasında Türkiye’deki merkez sol hareketler ilk ortaya çıktığı dönemlerden itibaren ele alınarak hangi unsurların ve nedenlerin merkez sol hareketlerin iktidar olup olamadıklarını belirlemede etkili oldukları tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda merkez sol hareketlerin, merkez-çevre teorisi ekseninde Kemalist merkezin kontrolünden çıkamaması, halk ile gerekli yakınlaşmayı kuramaması, liderlik sorunları, ideolojik sorunlar, laiklik ve din ilişkisi karsıdaki konumu nedenleriyle iktidar olamadıkları sonucuna ulaşılmıştır.Item ENERJİ FİYATLARINA KAMUSAL MÜDAHALELER(2022-01-19) İNCE, Ece; Sever, Dilşad ÇiğdemEnerjiye; geçmişten günümüze kadar insanlar için hayatın her alanında ihtiyaç duyulmuştur. İnsanlığın ilk zamanlarında; ihtiyaç duyulan kuvvet hayvanlardan sağlanmıştır. İlerleyen zamanlarda rüzgârın itici-sürükleyici gücünden ve akarsuların taşıyıcı gücünden yararlanılmaya başlanmıştır. Teknik imkânların gelişmesi ile sanayi devriminin başlamasında son derece etkili olan kömür enerjisi kullanılmaya başlanmıştır. Türbin ve dinamon bulunması, elektriğe dönüştürülen su gücü ile akarsuların sadece taşıyıcı özelliğinden değil bu özelliğinden de faydalanılmasını sağlamıştır. İçten yanmalı motorların keşfi ile petrol tüm dünya genelinde en önemli enerji kaynağı haline gelmiştir. Petrol enerjisini; doğalgaz ve diğer petrol ürünlerinin üretimleri izlemiştir. Teknolojinin de gelişmesiyle nükleer enerji yatırımları hayata geçirilmiştir. Enerjinin çeşitlenmesi ve daha ulaşılabilir olması sayesinde sürekli gelişen ve globalleşen dünyada enerji en önemli meta haline gelmiştir. Kaynaklarının kıt olması, fosil yakıtların negatif dışsallığı ve enerji bakımından kıt ülkelerin enerji politikaları ile sürdürülebilir – dönüştürülebilir enerjilere yönelme eğilimi başlamıştır. Hayatın en vazgeçilmez öğesi olan enerji; bu kısıtların her geçen gün artması sebebiyle fiyatı sürekli yükselme eğiliminde olan bir meta haline gelmiştir. Bütün bu özellikleriyle enerji; ülkelerin hem iç hem dış politikalarını etkileyen en önemli faktörlerden biri olmuştur. Bu çalışma iki bölümden oluşmakta olup; enerji ve vergi hukuku bir arada incelenmiştir. Birinci bölümde enerjinin iktisadi, hukukî ve malî olarak tanımlaması yapılmış; enerjinin ne nitelikte bir mal olduğu incelenmiş ve enerji kaynakları açıklanmıştır. İkinci bölümde ise enerjiye yapılan kamusal müdahaleler incelenmiştir. Bu bölümde enerjinin fiyatlandırılması; fiyatlandırmayı etkileyen kamusal müdahaleler (regülasyon – sübvansiyon - vergilendirme) açıklanmıştır. Enerji politikalarını uygulamak için idare tarafından düzenleyici ve idari işlemler ile yapılan müdahalelerden vergilendirilmenin açıklanmasının öncesinde vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülük kavramları açıklanmış olup, enerji fiyatlarını etkileyen müdahaleler bu terimlere göre irdelenmiştir.Item Etiyopya’da Etnik Ayrımcılık(2022-01-18) HASSAN ABI, Abdinasir; BİRCAN, İsmailAraştırmanın amacı Etiyopya’nın Ogaden bölgesinde yaşanan etnik ayrımcılığın incelenmesidir. Araştırma katılımcıları Ogaden bölgesinde yaşayan 45 kadın, 41 erkek ve 13 cinsiyetini belirtmek istemeyen kişilerdir. Katılımcıların % 28,3’ü doktora, % 25,3’ü lisans, % 23,2’si yüksek lisans ve % 23,2’si ortaöğretim düzeyinde eğitim seviyesine sahiptir. Araştırmada veri toplama kişisel bilgi formu, kollektif kimliğin önemi ölçeği ve algılanan ayrımcılık ölçeği kullanımıştır. Değişkenlerin normal dağılıma uygunluğunun test edilmesi amacıyla Shapiro Wilk testi kullanılmıştır. Normal dağılım ile uygunluk gösterenler değişkenler ortalama±standart sapma ile verilmiş olup, üç ya da daha fazla grup karşılaştırmalarında varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Değişkenler arası ilişkiler Pearson korelasyon katsayısı ile değerlendirilmiştir. İstatistiksel analizler IBM SPSS 22.0 programında yapılmıştır.Item GELİŞEN HAVACILIK SEKTÖRÜ VE SİYASET İLE İLİŞKİSİ(2021-09-09) ŞAHİN, Emre; ÜLKER, Halil İbrahimHavacılık ve siyaset kavramları arasındaki ilişkiyi Hava Hakimiyet Teorisi özelinde değerlendirilmesini amaçlayan bu çalışma ile literatüre katkı sağlamak ve farklı bir bakış açısı ile değerlendirmek amaçlanmıştır. Bu gaye için, konuyla özleşen yabancı ve yerli kaynaklar metin ve söylem analizinden geçirilmiş, uluslararası raporlar taranmış ve tarihsel karşılaştırmalı yöntem kullanılarak geçmişte yaşanan olaylar ışığında bugünü ve yarını etkileyen ve etkileyeceği düşünülen, ülkelerin politikalarına yön veren olaylar incelenmiştir. Ulaşılan bilgiler ışığında; gelişen teknoloji ile beraber, havacılık ile iç siyaset ve uluslararası siyaset arasındaki ilişki, daha geniş ve kapsamlı bir değerlendirmeye gereksinim göstermektedir. Hava hakimiyet teorisinin ortaya çıkmasından bugüne kadar yaşanan gelişmeler ile beraber, teorinin tekrar ele alınarak güncel bir yaklaşımla ortaya konması gerektiği düşünülmüştür. Havacılık sektörünün gelişmesi ile beraber ülkelerin küresel anlamda siyaset, ekonomi ve savunma gibi alanlarda çok boyutlu bir değişimi öngördüğü düşünülmektedir. Ayrıca bir ülkenin hava gücü, milli güvenlik politikalarınca başka ülkeler ile ilişkilerinde söz sahibi olma ve toprak bütünlüğünün korunması amacıyla büyük önem arz etmektedir. Bu açıdan havacılık ve savunma arasında, ülkelerin politikalarında büyük değişimlerin meydana geldiği bilinmektedir. Özellikle son yıllarda gelişen havacılık teknolojileri ile beraber İHA ve SİHA gibi havacılık ürünlerinin popülaritesinin arttığı ve bu sistemlerde öncü konuma yerleşmek isteyen ülkelerin birbirlerine engel olma niteliğiyle sıkça ambargo ve yaptırımlar uyguladığı görülmektedir. Bununla beraber bu sistemlerde başarılı gelişim sağlayan ülkelerin istihdam oranlarında artış meydana gelmekte, üretilen yüksek teknoloji havacılık ürünlerinin temini ve rehberliği amacıyla diğer dünya devletlerinden talepler alınmakta, alt sistemlerin gelişiminde payı olan sektörlere ekonomik olarak katkı sağlanmaktadır. Aynı zamanda terörizm ile mücadelede üstün başarılar elde edilmekte, elde edilen stratejik başarılar neticesinde yeni politik ilişkiler kurmaya yardımcı olurken savunma sanayide dışa olan bağımlılık azaltmakta ve dış siyasette sözü geçer niteliğe ulaşmada katkı sağladığı görülmektedir.